Coronan har gjort att matköerna har vuxit – människorna hämtar mathjälp för att klara av sin vardag

Merparten av kunderna inom mathjälpen upplever att hjälpen är nödvändig för att de ska klara sig, visar Röda Korsets enkät. Under coronatiden har behovet av mathjälp blivit allt större. Att få hjälp borde inte vara beroende av välgörenhet.
Foto: Marjaana Malkamäki / Finlands Röda Kors

Behovet av mathjälp är stort i Finland. Varje månad är det tusentals människor som tyr sig till Röda Korsets mathjälp. Runt om i Finland delas mathjälp ut på 84 orter. Röda Korset utredde bland mathjälpskunderna deras upplevelser gällande mathjälp, välfärd och hälsa.

Vanliga människor behöver mathjälp

Mathjälpskunderna är vanliga människor, som av någon orsak har det ytterst svårt ekonomiskt och pengarna räcker inte till mat. Hjälpmottagarnas livssituation och ålder varierar, men i år har coronasituationen gjort att många har sökt hjälp. Till exempel har antalet studerande och barnfamiljer ökat i matköerna på grund av coronan.

– Tack vare mathjälpen blir det pengar över också för andra viktiga utgifter, såsom boende, mediciner och hobbyer. Med de inbesparade pengarna kan man också köpa hälsosammare mat och göra kosten mångsidigare, säger Finlands Röda Kors chef för enheten för välfärd och hälsa Maria Viljanen.

Hjälpen är nödvändig

81,5 procent av dem som svarade på Röda Korsets enkät upplevde att mathjälpen är nödvändig för att de ska klara sig. Cirka hälften (51,5 %) av dem som svarade besökte mathjälpen varje månad. Nästan lika många (47,3 %) upplevde att de behöver mera mathjälp än vad som nu erbjuds på den egna orten.

Finlands Röda Kors anser det vara oroväckande att så många människor fortsättningsvis måste ty sig till mathjälp i Finland.
– Mathjälpen borde inte vara en permanent lösning för någon. Nivån för bastrygghet är för närvarande otillräcklig, vilket syns i matköerna. Att få hjälp borde inte heller vara beroende av välgörenhet. I synnerhet barnfamiljer, vilka dessutom har ekonomiska utmaningar och permitteringar, borde få mera bestående stöd från annat håll, säger Maria Viljanen.

Andra tjänster vid sidan av mathjälp

Den ekonomiska situationen försvårar livet för dem som anlitar mathjälpen. Den egna välfärden upplevs vara hyfsad, när det finns hjälp att få, framgår det av enkäten.

– Vid sidan av att dela ut mathjälp skulle det vara viktigt att också erbjuda annat stöd, såsom samtalshjälp för dem som vill ha det. I projektet Mat och Möten har vi utvecklat verksamhet som ökar delaktigheten och stött mathjälpsmottagarnas deltagande i frivilligverksamhet, säger planerare för social verksamhet Elisa Vesterinen.

Mat och Möten-webinariet 3.12

Finlands Röda Kors ordnar 3.12 webinariet Mat och Möten i samarbete med SHM:s mathjälpsprojekt. Anmäl dig till webinariet senast 2.12: https://vapaaehtoiset.punainenristi.fi/event/9342

Behovet av mathjälp har ökat i Finland. Samtidigt har spektrumet av hjälpbehövande breddats. För vem räcker mathjälpen? Vad är hunger i Finland år 2020? Välkommen till Mat och Möten-webinariet 3.12 kl. 13–16

PROGRAM