Cross Q-infotainment-systemet som standard i Cross-båtarna 2020

Säsongens 2020 Yamarin Cross-båtarna är utrustade med det avancerade Cross-infotainment-systemet, vars stora och lätthanterliga pekskärm kombinerar de elektroniska kartorna, kördatorn och underhållningssystemet till en del av motorbåtens grundutrustning.

Cross Q är en lättanvänd apparat, som avlägsnar till exempel behovet av att skaffa separat kartplotter eller ekolod. Även styrplatsens utseende och ergonomi förbättras, då man inte behöver skilda små monitorer som visar motoruppgifterna. Man har lärt sig av bilindustrin och tillverkarna av pekplattor och man har fått mycket stor erfarenhet av Q-apparaturen under flera år via Buster Q- och Yamarin Q-systemen.

”Q-systemet medför till båtlivet en lätthet som dagens båtfarare förväntar sig: allt nödvändigt från kartor och motoruppgifter till det lokala vädret samt från båtens handböcker till olika instruktionsvideon hittar man på ett ställe. Detta har visat sig vara en framgång i Buster- och Yamarin-båtarna och vi vill erbjuda samma användarupplevelse även åt användarna av de nya Cross-båtarna”, berättar Artturi Niittynen, Head of Sales and Marketing för Inhan Tehtaat Oy Ab.

Cross Q-systemet med 10 tums skärm är standardutrustning i Cross-båtarna 2020. Cross Q-utrustade båtar får man från återförsäljarna från och med september 2019.

Som standard bl.a. nätförbindelse, sjökort, motors mätare samt wifi-hotspot

Cross Q har som standardutrustning internet-uppkoppling, C-Maps sjökort, Yamaha-utombordsmotorernas kontroll- och mätarsystem, väderprognoser för det egna området och en wifi-hotspot, via vilken man kan dela Cross Q:s nätuppkoppling även till andra apparater.

Det går att dela musik genom att använda applikationer för att spela upp musik trådlöst. FM- och DAB-radio finns lätt tillgängliga. Med de avancerade trådlösa funktionaliteterna är Cross Q även ekonomisk då det gäller elkonsumtionen, så man kan till sjöss njuta av musik t.o.m. hela dagen.

Yamarin Cross 62 BR

Följ Yamarin Cross

Senaste pressmeddelandena från Yamarin Cross

Skipperi’s city boat service is expanding intensely and going international in the 2020 season – partnerships with Yamaha and Yamarin involve over 100 new boats31.10.2019 18:00:00 EETPress release

Skipperis City Boat tjänst expanderar kraftigt och internationaliseras under 2020 – som Yamahas och Yamarins partner med över hundra nya båtar31.10.2019 18:00:00 EETTiedote

Skipperi City Boats, tjänsten för båtdelning som lanserades för första gången i Finland år 2019, expanderar under 2020 till ett flertal nya orter i Finland samt även till Stockholm och Oslo. Skipperi, Yamaha Motor Europe och Inha Bruk har slutit ett samarbetsavtal, genom vilket Inha Bruk, tillverkaren av Yamarin- och Cross-båtar, levererar cirka 120 nya motorbåtar åt Skipperi för säsongen 2020.

Skipperin kaupunkivenepalvelu laajenee voimakkaasti ja kansainvälistyy kaudella 2020 – Yamaha ja Yamarin kumppanina yli sadalla uudella veneellä31.10.2019 18:00:00 EETTiedote

Pääkaupunkiseudulla vuonna 2019 pilotoitu Skipperi Kaupunkivene -yhteiskäyttöpalvelu laajenee kaudella 2020 lukuisille uusille paikkakunnille Suomessa sekä lisäksi Tukholman ja Oslon alueille. Skipperi, Yamaha Motor Europe ja Inhan Tehtaat ovat solmineet yhteistyösopimuksen, jonka myötä Yamarin ja Cross-veneiden valmistaja Inhan Tehtaat toimittaa Skipperille noin 120 uutta moottorivenettä kaudelle 2020.