Cumulukset Helsingissä jäävät tänään historiaan, kun Kallio saa Scandic-hotellin - Scandic aloittaa toimintansa Kemissä ja Hyvinkäällä

Cumulus City Kallio muutetaan tänään Scandicin väreihin. Samalla osa hotellihistoriaa poistuu Helsingistä, kun pääkaupunkiseudun viimeinen Cumulus brändätään Scandiciksi. Myös Kemin ja Hyvinkään keskustahotellit muuttuvat tänään Cumuluksista Scandiceiksi.

Kallion Cumulus City brändätään Scandiciksi pääkaupunkiseudun Cumuluksista viimeisimpänä. Sen mukana Helsingistä poistuu osa hotellihistoriaa.

”Olen ylpeä saadessani saattaa pääkaupunkiseudun viimeisen Cumuluksen Scandic-perheen jäseneksi. Tunnelataus on erityinen, sillä työskentelin itse hotellin yövuorossa urani alussa yli 20 vuotta sitten”, kertoo Scandic Kallion hotellinjohtaja Petteri Vitikainen, joka toimii hotellinjohtajana myös Scandic Meilahdessa.

Kallion hotelli on palvellut vieraitaan jo vuodesta 1961 alkaen nykyisellä paikallaan.

”Sijainti Helsingin Urheilutalon ja Brahen kentän kyljessä, Olympiastadionin ja vanhan jäähallin läheisyydessä sekä Linnanmäen naapurissa lyö leimansa koko hotellin toimintaan”, Vitikainen kertoo.

Hotellin asiakaskunta koostuukin tyypillisimmin lapsiperheistä ja aasialaisista ryhmämatkailijoista sekä pääkaupunkiseudun massatapahtumiin osallistuvista vieraista.

Kemi ja Hyvinkää ovat uusia Scandic-kaupunkeja

Scandic Kemi on 184 huoneellaan paikkakunnan suurin hotelli. Kemin keskustassa sijaitsevassa hotellissa on useita ravintoloita ja erikokoisia kokoustiloja. Se on myös kaupungin ainoa hotelli, jossa on uima-allas.

”Viime vuosina alueen vetovoima aasialaisten turistien keskuudessa on ollut hurja, ja aasialaisten matkanjärjestäjien kiinnostus hotelliamme kohtaan on ollut kasvussa. Siten on tärkeää, että esimerkiksi aamiaispöydästämme löytyy vaihtoehtoja niin taiwanilaiselle turistiryhmälle kuin tehtaille suuntaavalle työmiesporukallekin”, sanoo Scandic Kemin hotellinjohtaja Kimmo Knuuti.

Lapin maakunnassa Kemijoen suistossa sijaitseva Kemi on viime vuosina kohottanut profiiliaan matkailukohteena. Erityisesti talvisesonki vetää matkailijoita Kemiin. Kaupungin tunnetuimpia nähtävyyksiä ovat Kemin lumilinna ja jäänmurtaja Sampo, joka valjastettiin matkailukäyttöön vuonna 1988.

Hyvinkään ydinkeskustassa sijaitseva Scandic Hyvinkää on suosittu erityisesti liikematkustajien keskuudessa. Myös Kytäjä Golfin tasokkaat golfkentät sekä Suomen Rautatiemuseo ja Hyvinkääsali kutsuvat vierailijoita alueelle.

”Legendaarinen Hopealyhdyn iltaravintola säilyy edelleen Hopealyhtynä. Martinan paikalle avaamme uuden ravintolan”, kertoo Scandic Hyvinkään hotellinjohtaja Marika Nieminen.

Tiistaina hotellien kaikki kyltit, tuotteet ja materiaalit vaihdetaan Scandic-brändin mukaisiksi. Samalla Scandic Friends -kanta-asiakasedut, kuten vapaaöiden käyttö ja kymmenen prosentin ravintola-alennus viikonloppuisin, ovat kanta-asiakkaiden käytettävissä.

Pohjoismainen hotellialan edelläkävijä Scandic osti Restelin koko hotelliliiketoiminnan joulukuun lopussa ja nousi kaupan myötä Suomen suurimmaksi hotelliyritykseksi. Scandic on ottanut nyt haltuunsa jo 30 Cumulus-hotellia ja vahvistanut businesmatkailun lisäksi otettaan loma- ja vapaa-ajan matkailusta. Kesäkuun 5. päivä muutetaan viimeinen Cumulus-hotelli Scandiciksi.