Cykelförhållandena förbättras på Skärgårdens lilla ringväg

Skärgårdens lilla ringväg är en rundslinga som börjar från Åbo och går via Nådendal och Rimito till Hanka, därifrån med förbindelsebåt till Nagu, därifrån vidare till Pargas och tillbaka till Åbo. Man kan åka längs rutten åt vilket håll som helst. Hela rutten har nu försetts med skyltar för cykling i enlighet med den nya vägtrafiklagen. På skyltarna finns en symbol för Skärgårdens ringväg och det är därför lätt att följa den rätta rutten när man cyklar.
Före cykelsäsongen i juli fick den lilla ringvägens gång- och cykelled ny beläggning på en cirka tre kilometer lång sträcka mellan Pargas centrum och Ersby. Dessutom breddades och asfalterades det sista avsnittet av den s.k. stigvägen med beläggning av stenaska i Lillmälö före Nagu färjfäste. Det förbättrade avsnittet var cirka tre kilometer. Därmed slutfördes förbättringen av hela den 13 kilometer långa stigvägen och avsnittet är nu asfalterat i sin helhet. På detta före detta stigvägsavsnitt placerade man också ut varningsmärken för överraskande kurvor och branta backar. Stigvägen byggdes en gång i tiden förmånligt genom att man prutade på planeringsanvisningarna, så där finns kurvor och backar som avviker från en vanlig cykelväg. Av kostnadsskäl kunde de inte förbättras i samband med beläggningen av stigvägen. Med hjälp av varningsmärken försöker man dock förebygga överraskande situationer och eventuella olyckor.
Längs den lilla ringvägen installeras också fem snabbservicepunkter för cyklar. Av dessa har man redan installerat fyra stycken och de finns i Pargas centrum, vid färjfästet i Lillmälö, i Hanka och i Röölä. Vid snabbservicepunkten finns de vanligaste verktygen för cykelservice samt en fotpump. Vid snabbservicepunkten är det möjligt att lyfta upp cykeln på en ställning för service.
En av de kommande förbättringsåtgärderna på den lilla ringvägen är också den gång- och cykelled som ska byggas som MBT-projekt vid Särkänsalmi bro i Nådendal. Den nya leden kommer att vara cirka 1,2 km lång och i och med den bildas en enhetlig gång- och cykelled från Nådendal till Merimasku. Ledens kostnadskalkyl är cirka 3,0 miljoner €. Kostnaderna fördelas jämnt mellan Nådendals stad och NTM-centralen. Byggarbetena inleds 2022 och under samma år är det också meningen att projektet ska slutföras.
Behovet av en gång- och cykelled mellan Prostvik och Nagu har åter lyfts fram i diskussionen. För denna sträcka utarbetade man en vägplan för gång- och cykelled i början av 2010-talet, men då blev leden ogenomförd på grund av brist på finansiering. Det har nu konstaterats att det är nödvändigt att uppdatera vägplanen både för NTM-centralens och för Pargas stads del. Ledens lösningar måste ändras i vägplanen i enlighet med de nuvarande anvisningarna. Att bredda broarna i Norrströmmen och Biskopsö har konstaterats vara mycket utmanande och delvis omöjligt. Det finns ännu ingen finansiering för uppdatering av vägplanen.
Utöver den lilla ringvägen i skärgården kommer förbättringsåtgärder att övervägas på den s.k. stora ringvägen, dvs. Skärgårdens egentliga Ringväg. Ringvägen går från Åbo via Nådendal till Gustavs och därifrån via Brändö, Houtskär och Korpo till Pargas och tillbaka till Åbo. NTM-centralen inleder sannolikt utarbetandet av en utvecklingsplan för gång- och cykeltrafiken på stora ringvägen 2022.
Mer information: NTM-centralen i Egentliga Finland, trafiksystemexpert Piritta Keto, tfn 050 380 7760
Nyckelord
Bilder

Om

Itsenäisyydenaukio 2
20800 Turku
0295 022 500 (vaihde)http://www.ely-keskus.fi/varsinais-suomi
NTM-centralerna är statliga myndigheter som främjar den regionala utvecklingen genom att sköta statsförvaltningens uppgifter och utveckling. NTM-centralerna sköter uppgifter i anslutning till näringar, arbetskraft, kunnande samt trafik och infrastruktur samt miljö och naturresurser. NTM-centralerna utvecklar och stöder ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar välfärd.
Följ Varsinais-Suomen ELY-keskus
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Varsinais-Suomen ELY-keskus
Varsinais-Suomen ja Satakunnan päällystystyöt viikolla 284.7.2025 13:37:05 EEST | Tiedote
Viikolla 28 Varsinais-Suomen päällystyöt jatkuvat Salossa. Satakunnassa päällystystöitä tehdään Raumalla ja Karvialla. Erilaisia pienempiä päällysteen korjaustöitä ja päällystystöitä valmistelevia toimenpiteitä tehdään molemmissa maakunnissa.
Liedossa parannetaan risteysaluetta ja uusitaan suuri rumpu Liedon asemankulmalla maantiellä 2224.7.2025 11:30:12 EEST | Tiedote
Varsinais-Suomen ELY-keskus aloittaa viikolla 28 risteysalueen parantamistyöt Liedossa asemankulmalla kohdassa, jossa Vanha Tampereentie (Mt 222), Tammentaantie (Mt 2224) ja Vintalantie (Mt 12283) risteävät. Lisäksi kohdalla uusitaan rumpu. Työt alkavat rummun uusimisella, rummun uusimisen ajaksi liikenne ohjataan kiertotielle 7.-12.7.2025 väliseksi ajaksi.
Okran ulkopuolella Oripään lentokenttä täyttyy lentoharrastajista4.7.2025 09:48:16 EEST | Tiedote
Okra maatalousnäyttely on auki Oripään lentokentällä 2.–5. heinäkuuta. Nyt kentällä on kymmeniä tuhansia messuvieraita, mutta muun ajan vuodesta siellä keskitytään lentämään, liitämään ja rakentamaan lennokkeja.
Lounais-Suomessa ajankohtaan nähden vähän sinilevää (Varsinais-Suomi, Satakunta)3.7.2025 11:23:39 EEST | Tiedote
Sinileviä esiintyy Lounais-Suomessa heinäkuun alussa tavanomaista vähemmän. Vähäisesti sinilevää on havaittu kuluvalla viikolla ainoastaan neljällä vakioseurantapaikalla. Sään on ennustettu jatkuvan ajoittain tuulisena ja sateisena, mikä hillitsee yhtenäisten sinilevälauttojen muodostumista.
Tilastot kertovat karua kieltä piittaamattomasta liikennekäyttäytymisestä3.7.2025 10:00:00 EEST | Tiedote
Liikenneturvallisuustilanteen kehittymistä seurataan useiden eri tilastojen pohjalta. Seurantamittariston tulokset osoittavat sekä positiivisia että huolestuttavia kehityssuuntia. Positiivista kehitystä on tapahtunut kuntien liikenneturvallisuustyössä ja tiettyjen onnettomuustyyppien vähenemisenä, mutta erityisenä huolenaiheena esille nousee piittaamaton liikennekäyttäytyminen onnettomuuksien taustalla. Useissa vakavissa onnettomuuksissa kuljettaja on ajanut huomattavaa ylinopeutta, ollut päihteiden vaikutuksen alainen ja/tai ei ole käyttänyt turvavyötä tai kypärää.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum