Autonrengasliitto ry - Bildäcksförbundet rf

Däckens höstskick i rekordsiffror - Däckratsia med tonvikt på information

Dela
Förbättringen i det ekonomiska läget och den långsiktigt förda kampanjen för ökad däcksäkerhet syns i bilisternas attityder. I däckratsiorna senaste höst steg sommardäckens höstskick till rekordsiffror i uppföljningens 20-åriga historia. Endast var tionde bilist kör numera med dåliga däck medan andelen som värst var närmare 25 procent.
Informativa däckratsior arrangeras under innevarande vecka i Helsingfors, Jyväskylä, Kuopio, Björneborg och Rovaniemi. Därtill fäster polisen uppmärksamhet på däckens skick i samband med den normala trafikövervakningen.
Informativa däckratsior arrangeras under innevarande vecka i Helsingfors, Jyväskylä, Kuopio, Björneborg och Rovaniemi. Därtill fäster polisen uppmärksamhet på däckens skick i samband med den normala trafikövervakningen.

I höst kommer Bildäcksförbundet, Trafikskyddet och polisen att föra kampanjen för bättre däcksäkerhet denna gång med tonvikt på information. Informativa däckratsior arrangeras under innevarande vecka i Helsingfors, Jyväskylä, Kuopio, Björneborg och Rovaniemi. Därtill fäster polisen uppmärksamhet på däckens skick i samband med den normala trafikövervakningen.

Var tionde bilist körde med dåliga däck

Senaste höst arrangerades däckratsiorna i stor omfattning efter ett mellanår. Under kampanjveckan kontrollerades sammanlagt 5 948 person- och paketbilars däck på 34 olika orter. Uppmärksamhet fästes huvudsakligen igen på däckens mönsterdjup. En bil vars mest slitna däck har ett mönsterdjup på 0–2 mm klassificeras som bil med dåliga däck.

Av bilisterna körde 10,3 procent med dåliga däck, vilket är färre än någonsin tidigare under hela uppföljningsperioden. Andelen bilar med dåliga däck var knappt 0,2 procent mindre än den tidigare rekordsiffran. Med olagliga däck, dvs. däck med mönsterdjup under 1,6 mm, körde 2,4 procent av bilisterna. (Figur 1)

Andelen bilar försedda med dåliga däck varierade på fastlandet i Finland landskapsvis mellan 6,5 och 19,8 procent. De regionala skillnaderna i sommardäckens höstskick har, med ett par undantag, tydligt minskat under uppföljningen. Undersökningsmaterialet har inte vägts att motsvara bilparkens regionala fördelning. (Figur 2)

Däcken körs omedvetet i dåligt skick

Kampanjchef Risto Keskiruokanen från Bildäcksförbundet förmodar att mången bilist omedvetet kör sina däck i dåligt skick. ”Av de bilister som senaste höst körde med undermåliga däck var bara var fjärde medveten om skicket på sina däck. Däckens slitage bör kontrolleras även under pågående körperiod. Mönsterdjupet är lätt att konstatera med hjälp av en 2-euros slant, vars yttre kant är fyra millimeter”.

Forskningschef Juha Valtonen på Trafikskyddet uppmanar bilisterna att fästa uppmärksamhet vid såväl däcken som förhållandena. ”Enligt gjorda undersökningar inverkar regnväder inte särskilt mycket på iakttagandet av tryggt säkerhetsavstånd. Väderleken och föret har endast liten inverkan på genomsnittshastigheterna och även då är det främst fråga om en sänkning av farten på grund av skymd sikt. Bilisternas beteende ändras inte tillräckligt i dåligt väglag”.

Polisinspektör Heikki Ihalainen från Polisstyrelsenbetonar förarens ansvar för bilens och däckens skick. ”Polisen deltar i mån av möjlighet i de däckkontroller som arrangeras denna vecka. Därtill fäster vi uppmärksamhet på däckens skick i samband med den normala trafikövervakningen. Polisen ingriper i de grövsta försummelserna med anmärkning eller böter.”

Bilaga: Sommardäcksundersökning 1997–2018. Sommardäckens skick på person- och paketbilar i höstens däckratsior (Bildäcksförbundet 2019)

Nyckelord

Kontakter

Kampanjchef Risto Keskiruokanen, Bildäcksförbundet, tel. 0400 698 216
Forskningschef Juha Valtonen, Trafikskyddet, tel. 020 728 2310
Polisinspektör Heikki Ihalainen, Polisstyrelsen, tel. 0295 481 756

Bilder

Informativa däckratsior arrangeras under innevarande vecka i Helsingfors, Jyväskylä, Kuopio, Björneborg och Rovaniemi. Därtill fäster polisen uppmärksamhet på däckens skick i samband med den normala trafikövervakningen.
Informativa däckratsior arrangeras under innevarande vecka i Helsingfors, Jyväskylä, Kuopio, Björneborg och Rovaniemi. Därtill fäster polisen uppmärksamhet på däckens skick i samband med den normala trafikövervakningen.
Ladda ned bild
Lägg slanten stående på kant i däckets huvudmönster. 
Om slantens 4 mm breda nickelkant blir synlig ovanför 
mönstret, är det skäl att överväga byte av däck eller att 
iakttaga särskilt stor försiktighet i blötföre.
Lägg slanten stående på kant i däckets huvudmönster. Om slantens 4 mm breda nickelkant blir synlig ovanför mönstret, är det skäl att överväga byte av däck eller att iakttaga särskilt stor försiktighet i blötföre.
Ladda ned bild
Figur 1. Andelen bilar med dåliga däck
Figur 1. Andelen bilar med dåliga däck
Ladda ned bild
Figur 2. Bilar med dåliga däck landskapsvis
Figur 2. Bilar med dåliga däck landskapsvis
Ladda ned bild

Dokument

Länkar

Om

Autonrengasliitto ry - Bildäcksförbundet rf
Autonrengasliitto ry - Bildäcksförbundet rf
Eteläranta 10 - Södra kajen 10
00130 HELSINKI - HELSINGFORS

020 595 5000http://www.autonrengasliitto.fi

Bildäcksförbundet r.f., som grundades 1944, är en intresseorganisation för däckbranschen som värdesätter företagsamhet och samverkan. Dess uppgift är att bevaka däckspecialist- och regummeringsföretagens intressen. Förbundet har 70 medlemsföretag, vilka tillsammans har cirka 260 verksamhetsenheter. Enligt en gemensam vision köps och underhålls däcken i Finland också i framtiden främst i däckspecialistföretagen.

Följ Autonrengasliitto ry - Bildäcksförbundet rf

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Autonrengasliitto ry - Bildäcksförbundet rf

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye