Daikin laajentaa tuotantoa ilma-vesilämpöpumppujen kysynnän kasvaessa

Siirtymä energiaa säästäviin lämpöpumppuihin kiihtyy Euroopassa. Erityisen nopeasti lisääntyy vesikiertoisiin lämmitysjärjestelmiin tarkoitettujen ilma-vesilämpöpumppujen kysyntä, joita käytetään Suomessa sekä uudisrakennuksissa että vanhojen sähkö- ja öljykattiloiden korvaamiseen. Euroopan markkinajohtaja Daikin uskoo keskimääräisen vuotuisen kasvun nousevan 20 prosenttiin koko Euroopassa. Suomessa kasvuvauhti on tänä vuonna yli 50 prosenttia.
Vesikiertoisten lämmitysjärjestelmien lämmönlähteenä käytettävien ilma-vesilämpöpumppujen toimitukset lisääntyvät Suomessa tänä vuonna pitkälti yli 50 prosenttia. Kaikkiaan lämpöpumpuilla tuotetaan vuositasolla 13 TWh lämpöenergiaa, josta 9 TWh saadaan rakennuksia ympäröivästä ilmasta ja maasta sekä ilmanvaihdon hukkalämmöstä.

”Ilma-vesilämpöpumppujen suosion kasvuun on lukuisia syitä. Tekniikan kehittyminen on tehnyt laitteista yhä houkuttelevampia, ja niiden investointikustannus kohtuullinen, kun käyttöönotto ei vaadi energiakaivon poraamista. Suomessa myös öljylämmityksestä luopuville tarkoitetut tuet ovat lisänneet kysyntää”, lämpöpumppuja suunnittelevan ja valmistavan Daikinin Suomen toimitusjohtaja Orkan Durmaz kertoo.

Juuri nyt eletään lämpöpumppuasennusten sesonkia ja Daikinin Euroopan varastoilta lähtee noin 71 000 toimitusta päivässä.

Suomessa ilma-vesilämpöpumppujen myynti kasvoi Suomen Lämpöpumppuyhdistys SULPU ry:n mukaan viime vuonna yli 24 prosenttia. Tälle vuodelle SULPUn toiminnanjohtaja Jussi Hirvonen ennakoi yli 50 prosentin kasvuvauhtia. Energiaa säästäviä ilma-vesilämpöpumppuja asennettiin viime vuonna lähes 8000 kappaletta.

”Suomessa lämpöpumput tuottavat vuositasolla 13 TWh lämpöenergiaa, josta 9 TWh saadaan rakennuksia ympäröivästä ilmasta ja maasta sekä ilmanvaihdon hukkalämmöstä. Tämä tuotanto lisääntyy vuosittain 1 TWh vauhdilla”, Jussi Hirvonen sanoo.

Lämpöpumppujen merkitystä Suomen energiankulutukselle voi verrata siihen, että Olkiluodon kahden ydinvoimalaitosyksikön sähköntuotanto vuonna 2020 oli 14,6 TWh.

Miljoona ilma-vesilämpöpumppua vuonna 2021

Daikin arvioi, että Euroopassa asennetaan tänä vuonna miljoona lämpöpumppua, ja vuoteen 2030 mennessä vauhti kasvaa neljään miljoonaan lämpöpumppuun vuodessa. Tämä tarkoittaisi, että joka kolmas asennettu lämmitysjärjestelmä olisi lämpöpumppu.

"Lämmitysjärjestelmien vaihtaminen lämpöpumppuihin merkitsee historiallista siirtymää kohti vähähiilistä lämmitystä ja vuosi 2021 on siinä käännekohta. Kun energiaa tuotetaan entistä vähemmän polttamalla, sillä on suuri merkitys sekä ilmastonmuutoksen hillinnälle että elinympäristön laadulle”, sanoo Daikinilla lämmitysjärjestelmistä ja uusiutuvista energianlähteistä vastaava Patrick Crombez.

Suomi on lämpöpumppujen käytössä edelläkävijä. Kun koko Euroopassa joka kymmenes viime vuonna asennettu lämmitysjärjestelmä oli varustettu lämpöpumpulla, Suomessa yli 80 prosentissa uudisrakennuksista on ilmalämpöpumppu, ilma-vesilämpöpumppu, maalämpöpumppu tai poistoilmalämpöpumppu.

Tänä vuonna Daikin valmistaa EU:ssa 1,5 miljoonaa lämpöpumppua. Tulevina vuosina Daikin aikoo yli kolminkertaistaa lämmitysjärjestelmiin liittyvän tuotantonsa. Kysynnän kasvu merkitsee, että EMEA-alueelle suunnitelluista 840 miljoonan euron investoinneista merkittävä osa kohdistuu lämpöpumppuihin.

Tuotannon lisäksi Daikin sijoittaa myös tuotekehitykseen. Gentiin, Belgiaan on tarkoitus rakentaa 140 miljoonan euron globaali lämmitystuotteiden kehityskeskus, joka mahdollistaa lämpöpumppujen nopeamman ja laajemman kehitystyön Pohjois-Euroopan olosuhteisiin.

Daikinilla on EMEA-alueella kaikkiaan 14 tehdasta, joista viisi keskittyy puhtaasti lämpöpumppujen tuotantoon. Kaikki Euroopassa myytävät Daikin-lämpöpumput on kehitetty ja valmistettu Euroopassa. Tärkeimmät tuotantolaitokset sijaitsevat Saksassa, Belgiassa ja Tšekin tasavallassa.

Öljylämmityksestä luopuminen lisää ilma-vesilämpöpumppujen suosiota

Suomessa toimitettiin viime vuonna lähes 8000 vesikiertoisiin lämmönjakojärjestelmiin sopivaa ilma-vesilämpöpumppua, ja maalämpöpumppuja yli 8600. Sekä jäähdytykseen että lämmitykseen käytettävien ilmalämpöpumppujen toimitukset nousivat yli 82 000 kappaleeseen.

Valtio tukee lämmitysjärjestelmän uudistavia pientalon omistajia 4000 eurolla, kun öljylämmityksestä siirrytään maalämpöpumppuun tai ilma-vesilämpöpumppuun.

Öljylämmityksestä luopumiseen kannustetaan myös korotetulla kotitalousvähennyksellä. Hallituksen esityksen mukaan vuosina 2022–2027 öljylämmityksestä luopumiseen liittyvien remonttitöiden kotitalousvähennys olisi enintään 3 500 euroa henkilöltä, kun vähennys muissa remonttitöissä on 2 250 euroa. Kotitalousvähennyksen saa vain työn osuudesta eli sillä ei suoraan tueta laitehankintoja.

Modernin ilma-vesilämpöpumpun sisäyksikkö sisältää lämmitysjärjestelmän pumput, ohjauselektroniikan ja lämminvesivaraajan. Kuva: Daikin.
Monobloc-tyyppisessä ilma-vesilämpöpumpussa kaikki tarvittava tekniikka on kompaktin kokoisessa ulkoyksikössä, joten erillistä sisäyksikköä ei tarvita. Kuvassa halkileikkaus Daikin Altherma 3 H -ilma-vesilämpöpumpusta.