Daikinille uusi palkittu huippumalli: jäähdyttävä Emura Cool -ilmalämpöpumppu

Daikinin ilmaläpöpumppumallisto laajenee uudella huippumallilla. Daikin Emura Cool on aivan uudenlaista muotoilua edustava jäähdyttävä ilmalämpöpumppu, jonka yhteen ulkoyksikköön voi liittää jopa viisi sisäyksikköä.
Elegantin muotoilun huipputeknologiaan yhdistävä Emura on saanut jo kaksi arvostettua muotoilupalkintoa: Red Dot Design Awardin ja iF Design Awardin. Erittäin hiljaisen sisäyksikön voi sijoittaa myös makuuhuoneeseen.

Daikin Finlandin toimitusjohtaja Mikko Ropposen mukaan Emura on suunniteltu erityisesti asumismukavuutta silmälläpitäen. Älykkään lämpötila-anturin ja 3D-ilmanohjauksen ansiosta laite pyrkii tasoittamaan koko huonetilan lämpötilan mahdollisimman miellyttäväksi. Aina käytössä ollessaan Emura myös puhdistaa sisäilmaa tehokkaasti.

”Laadukkaan ilmalämpöpumpun vaikutus sisäilman laatuun on huomattava etenkin kevään ja kesän katupöly- ja siitepölyaikana. Daikin Emuran moninkertainen suodatinjärjestelmä poistaa tehokaasti pölyä ja Flash Streamer tuhoaa epäpuhtauksia kuten siitepölyä ja mikrobeja”, Ropponen kertoo.

Palkittua designia: Red Dot ja iF Design Award

Lämpöpumppu on myös osa sisustusta. Ulkoyksikön on puolestaan kierrätettävä tehokkaasti ilmaa, mutta sovittava mahdollisimman huomaamattomasti talon seinustalle tai parvekkeelle. Emuran sisäyksikkö on 90 senttiä leveä ja vain 21 senttiä paksu.

”Daikin Europen tuotekehitys ja Emuran designista vastaava Hiroyasu Kosuge ovat tehneet hienoa työtä lämpöpumpun muotoilussa hyödyntämällä kaarevia muotoja ja valon ja varjon vaihtelua. Näin Daikin Emura sulautuu harmonisesti sisustukseen”, Ropponen toteaa.

Emura Cool on saatavana kolmessa värissä: mattavalkoisena, mattamustana ja hopean värisenä. Tyylikkään kaukosäätimen etupaneeli on sovitettu sisäyksikön sävyihin, mutta kotelo on antrasiitinharmaa, jolloin pöydälle asetettu kaukosäädin näyttää kuin kelluvan. Mukana seuraa myös seinäteline, johon kaukosäädin napsahtaa kiinni magneetilla.

Kaukosäätimen lisäksi Emuran toimintoja voi hallita myös mobiililaitteisiin ladattavalla Onecta-sovelluksella mistä ja milloin tahansa. Internetiin Emura verkottuu vakiovarusteisiin kuuluvan wifin kautta. Tärkeimipä toimintoja voi ohjata myös Amazon Alexan tai Google Assistantin kautta.

Hiljainen ilmalämpöpumppu sopii myös makuuhuoneeseen

Asumismukavuudelle tärkeää on myös hiljaisuus. Sisäyksikön äänenpaine on parhaimmillaan hiljaisella asetuksella vain 19 dB, eli laite hyrisee kuiskaustakin hiljaisemmin.

”Hiljaisuuden ansiosta sisäyksikkö sopii myös makuuhuoneeseen. Kerrostalojen parvekkeilla ja yhä tiheämmin rakennetuilla omakotitaloalueilla myös ulkoyksikön hiljaisuus on tärkeää. Emurassa ulkoyksikön tasainen ääni häviää lintujen sirkutukselle, liikennemelusta puhumattakaan”, Daikinin tuotepäällikkö Jussi Kummu kertoo.

Daikin Emura Cool on suunniteltu ensisijaisesti jäähdytyskäyttöön, joten se sopii hyvin esimerkiksi kaukolämpötalon tai kerrostaloasunnon asumismukavuuden parantamiseen.

”Maan eteläosissa Emuraa voi käyttää myös lämmitykseen, sillä sen toiminta-alue ulottuu -20 °C pakkasiin saakka. Rannikolla ulkolämpötila pysyy lähes koko lämmityskauden +10 ja -10 asteen välillä”, Kummu mainitsee.

Daikin Emura Cool on suunniteltu ja valmistettu Euroopassa.

Daikin Emura -ilmalämpöpumpun värivaihtoehdot ovat hopea, mattavalkoinen ja mattamusta. Myös tyylikkään  kaukosäätimen etupaneeli on sovitettu sisäyksikön sävyihin.
Daikin Emura -ilmalämpöpumpun värivaihtoehdot ovat hopea, mattavalkoinen ja mattamusta. Myös tyylikkään kaukosäätimen etupaneeli on sovitettu sisäyksikön sävyihin.
Daikin Emura -ilmalämpöpumpun etusäleikön vaakalinjat tekevät puhaltimesta huomaamattoman. Norsunluunvalkoinen kotelo heijastaa auringonvaloa, jolloin ulkoyksikkö ei ylikuumene kesällä.
Daikin Emura -kaukosäädin on muotoiltu minimalistisesti. Huippuluokan kaksisävyinen viimeistely luo kelluvan vaikutelman. Kaukosäätimen voi kiinnittää helposti seinälle magneettipidikkeellä.
Kun Daikin Emura käynnistyy, paneeli siirtyy eteenpäin hieman vinossa asennossa, joten toimintatilassa olevan laitteen linjat ja varjot eroavat selvästi lepotilassa olevasta ilmalämpöpumpusta.  Kaarevat linjat ja liikkuvat paneelit eivät ole vain visuaalisia tehosteita, vaan ne parantavat ilman jakautumista huonetilassa.
Kun Daikin Emura käynnistyy, paneeli siirtyy eteenpäin hieman vinossa asennossa, joten toimintatilassa olevan laitteen linjat ja varjot eroavat selvästi lepotilassa olevasta ilmalämpöpumpusta. Kaarevat linjat ja liikkuvat paneelit eivät ole vain visuaalisia tehosteita, vaan ne parantavat ilman jakautumista huonetilassa.
Onecta-mobiilisovelluksella voi hallita ilmalämpöpumpun kaikkia toimintoja mistä tahansa ja milloin tahansa.

Daikin on maailman johtava lämpöpumppujen valmistaja ja lämpöpumpputeknologian sekä kylmäaineiden kehittäjä. Daikin tuottaa lämmitys-, jäähdytys- ja ilmanvaihtoratkaisuja sekä kotitalouksille että suurkohteisiin. Daikin on ainoa valmistaja, joka sekä kehittää että valmistaa itse kaikki lämpöpumppujen keskeiset osat: kompressorit, kylmäaineet ja lämmönvaihtimet.

Daikin on perustettu 1924 ja Daikin Europe 1972, Suomessa Daikinin lämpöpumppuja on asennettu vuodesta 1968 lähtien.

Pohjoismaihin on asennettu jo yli 200 000 Daikinin lämpöpumppua. Euroopassa Daikinilla on sekä tuotekehityskeskus että viisi lämpöpumpputeknologiaan keskittynyttä tuotantolaitosta. Komponentteja, kylmäaineita ja valmiita tuotteita valmistetaan kaikkiaan 14 tehtaassa eri puolilla Eurooppaa. Daikinin Pohjoismaiden olosuhteisiin tarkoitetut lämpöpumput kehitetään ja valmistetaan Euroopassa.