Danske Bank: Sellun hinnan lasku on väliaikaista – kysyntä jatkaa kasvuaan keväällä

Danske Bankin analyytikko Antti Koskivuoren mukaan sellun myönteinen hintakehitys jatkuu vuoteen 2021 saakka. Viime viikkojen lasku selittyy Kiinan varastojen purkamisessa.

Sellun hinnan lasku on heilutellut suomalaisia metsäyhtiöitä viime viikkoina Helsingin pörssissä. Danske Bankin analyytikko Antti Koskivuoren mukaan sellun hinnan laskussa on kuitenkin kyse väliaikaisesta ilmiöstä.

”Sellun kysynnän kasvu on rakenteellista ja ollut hyvinkin tasaista historiassa. Kysynnän kasvu on tullut ennen kaikkea pehmopaperin kulutuksen kasvusta Aasiassa ja uskomme tämän trendin jatkuvan myös tulevaisuudessa”, Koskivuori sanoo.

Pitkäkuituisen sellun hinta on noussut vuodessa yli 30 prosenttia. Tuoreiden tilastojen mukaan hinta kääntyi laskuun viimeisellä neljänneksellä. Hinnan lasku on ensimmäinen sitten vuoden 2016.

Koskivuoren mukaan laskua selittää varastosykli: erityisesti Kiinassa paperinvalmistajat ovat tyhjentäneet suuriksi kasvaneita varastojaan.

”Tämän takia lyhyellä aikavälillä näemme volatiliteettia sellun hinnassa.”

Seuraava tehdas 2021

Sellun merkitys suomalaisille metsäyhtiöille on ollut jatkuvasti kasvussa samalla kun painopaperi on menettänyt merkitystään. Sellun hinnan nousua auttaa kasvavan kysynnän lisäksi se, että markkinoille ei ole tulossa merkittävästi lisää kapasiteettia noin kolmeen vuoteen. Seuraava suuri sellutehdas aukeaa Chilessä vuonna 2021.

”Suomalainen metsäsektori on nyt erinomaisessa kunnossa investoimaan. Yhtiöiden velkaantuneisuus on laskenut tasaisesti, ja taseet ovat nyt selkeästi paremmassa kunnossa kuin finanssikriisiä edeltäneellä tasolla”, Koskivuori sanoo.

Suomalaiset metsäyhtiöt ovat myös investoimassa. Nyt Suomessa suunnitteilla olevien projektien yhteenlaskettu arvo on 4,5 miljardia euroa. Investointeja suunnittelevat perinteiset metsäyhtiöt Stora Enso, UPM ja Metsä Fiber. Koskivuori pitää näiden investointien toteutumista todennäköisenä.

Lisäksi valmisteilla on uusien yhtiöiden hankkeet Kuopioon ja Kemijärvelle. Kuopioon sellutehdasta valmistelee Finpulp ja Kemijärvelle Boreal Bioref.

”Vaikka yhtiöt ovat uusia, niiden hankkeet vaikuttavat uskottavilta", Koskivuori sanoo.

”Lopulta kaikki on kiinni markkinatilanteen kehittymisestä. Kysyntä näyttää kuitenkin olevan jatkossakin kasvussa sellulle, kartongille sekä biopolttoaineille, joihin nyt suunnitellut investoinnit pääosin ovat suuntautumassa. Rajoittavaksi tekijäksi tulee täten enemmänkin raaka-aineen, eli puukuidun riittävyys”, Koskivuori sanoo.

Analyytikko Antti Koskivuori, Danske Bank, 045 676 2179, antti.koskivuori@danskebank.com

Lehdistöpäällikkö Josi Tikkanen, Danske Bank, 050 326 9701, josi.tikkanen@danskebank.fi

Danske Bankin ennuste: Hallituksen työllisyystavoitteen saavuttaminen vaikeaa – kasvun hyytyminen ja rakenteellinen työttömyys esteenä17.6.2019 10:00:00 EESTTiedote

Suomen talous kehittyy nyt heikommin kolmen kasvuvuoden jälkeen, arvioivat Danske Bankin ekonomistit suhdannekatsauksessaan. Talouskehitys vaikeuttaa uuden hallituksen työllisyystavoitteen saavuttamista ja johtaa lisävelkaantumiseen. Maailmatalouden näkymät ovat kauppasodan sumentamat ja markkinakorot pysyvät matalalla.

Lähes 50 000 muovikorttia kuukaudessa vaihtuu yhteen sovellukseen ja laitteeseen - helpottaa asiointia sadoissa palveluissa ja verkkokaupoissa12.6.2019 08:00:00 EESTTiedote

Danske Bank on lanseerannut uuden Danske ID -tunnistussovelluksen, jonka kautta pankin asiakkaat kirjautuvat pankin palveluiden lisäksi satoihin erilaisiin palveluihin ja verkkokauppoihin. Jo 100 000 pankin asiakasta on ottanut sovelluksen käyttöönsä. Tunnistussovelluksen lisäksi tarjolla on myös tunnuslukulaite heille, jotka eivät käytä älypuhelinta.