Danske Bank Suomen tammi-syyskuu 2021: Hyvää kehitystä tuotoissa ja kuluissa

Danske Bankin Suomen liiketoiminnan kokonaistuotot kasvoivat 4 prosenttia 465,4 miljoonaan euroon tammi-syyskuussa 2021 (449,3 milj. euroa tammi-syyskuussa 2020), kun palkkiotuotot kasvoivat hyvän pääomamarkkina-aktiviteetin ja hallinnoitavien varojen hyvän kehityksen myötä.

Liiketoiminnan kulut pienentyivät kustannusten johdonmukaisen hallinnan ansiosta 6 prosenttia vuoden 2020 tammi-syyskuuhun verrattuna.

Nettoluottotappiot olivat 13,5 miljoonaa euroa (52,5 milj. euroa tammi-syyskuussa 2020), ja luottokannan laatu pysyi hyvänä. Vuonna 2020 kirjatut luottotappiovaraukset liittyivät pääosin makrotalouden näkymiin, ja vain pieni osa niistä on toteutunut todellisina alaskirjauksina.

Tulos ennen veroja oli 154,1 miljoonaa euroa (79,3 milj. euroa).

“Danske Bank Suomen vakaa kehitys jatkui vuoden 2021 kolmannella neljänneksellä hyvän pääomamarkkina-aktiviteetin ja hallinnoitavien varojen hyvän kehityksen myötä. Jatkoimme asiakkaidemme neuvomista ja tukemista matalassa korkoympäristössä toimimisessa niin talletusten, sijoitusten kuin asuntolainauksen osalta. Olemme käyneet henkilöasiakkaidemme kanssa aktiivista vuoropuhelua heidän taloudellisesta mielenrauhastaan, ja olemme nähneet, että asuntolainojen korkojen suojaaminen on asiakkaillemme yhä tärkeämpää. Yli 40 prosenttia uusista asuntolainoista on nyt suojattu korkoputkella.

Danske Bankin hyvä aktiivisuus pääomamarkkinoilla jatkui: meillä oli merkittävä rooli useissa pörssilistautumisissa ja joukkovelkakirja-anneissa, ja pidimme johtavan aseman kestävässä rahoituksessa. Haluan kiittää asiakkaitamme heidän luottamuksestaan ja siitä että voimme tukea heitä kestävässä siirtymässä”, sanoo Danske Bank Suomen maajohtaja Stojko Gjurovski.

Danske Bank Suomen avainluvut*

20 448,5

21 844,3

94

* Sisältää: Danske Bank A/S, Suomen sivuliike, Danske Kiinnitysluottopankki Oy, Danske Finance Oy, Danske Invest Fund Management Oy ja MobilePay Suomi Oy..

** Bruttolainat

Tuloslaskelman esittämistapaa on muutettu aikaisemmista raporteista. Uusi esitystapa on linjassa Danske Bankin käyttämien vaihtoehtoisten tunnuslukujen kanssa (Financial Highlights). Erot IFRS-tilinpäätökseen liittyvät muutoksiin esitystavassa, mutta Nettotulos on sama taloudellisissa avainluvuissa ja IFRS-tuloslaskelmassa. Danske Bankin vuoden 2020 vuosikertomuksen liitetiedossa G3 (sivulla 95) kuvataan tarkemmin taloudellisten avainlukujen ja IFRS-tilinpäätösten väliset erot.

Anu Ilvonen, viestintäjohtaja, 050 376 0438