Danske Bank: Suomi Pohjoismaiden nopeimmin kasvava talous myös vuonna 2018, asuntomarkkinahuolet paikallisia

Suomen talous kasvaa nyt vauhdikkaasti verrattuna muihin Pohjoismaihin. Danske Bankin mukaan asuntojen hinnat laskevat Ruotsissa ja Norjassa, mutta se ei merkittävästi vaikuta Suomen asuntomarkkinoihin.

Suomen talous kasvoi vauhdikkaammin Pohjoismaista viime vuonna, arvioi Danske Bank tuoreessa Nordic Outlook -katsauksessa. Suomen bruttokansantuote kasvoi pankin ennusteen mukaan 3,1 prosenttia. Tanskassa kasvu oli 2 prosenttia, Ruotsissa 2,7 prosenttia ja Norjassa 1,9 prosenttia.

Suomen talouskasvun ennustetaan olevan myös tänä vuonna Pohjoismaiden kärkeä. Danske Bank arvioi Suomen ja Norjan bruttokansantuotteiden kasvavan tänä vuonna 2,3 prosenttia, kun Tanskassa kasvu on 2 ja Ruotsissa 1,7 prosenttia.

”Suomen talous on ollut perässähiihtäjä suhteessa muihin Pohjoismaihin. Nyt viimein kysynnän kasvu maailmalla nostaa Suomen vientiä ja yritykset ovat riittävän luottavaisia investoidakseen lisää. Lisäksi suomalaiset kotitaloudet pystyvät lisäämään tavaroiden ja palveluiden kulutusta”, tiivistää Danske Bankin Suomen pääekonomisti Pasi Kuoppamäki.

Vuodelle 2019 Danske Bank ennustaa kaikkiin Pohjoismaihin tasaista noin kahden prosentin kasvua.

”Maailmanlaajuinen talouskasvu on vahvaa, ja tämä heijastuu myös Pohjoismaihin. Poikkeuksena on Ruotsi, jossa kasvu hidastuu useiden nopean kasvun vuosien jälkeen. Ruotsissakin kasvua ajaa nyt globaali kysyntä ja yritysten investoinnit asuntomarkkinoiden sijaan”, sanoo Danske Bankin Tanskan pääekonomisti Las Olsen.

Asuntomarkkinat kehittyvät eri tavalla

Asuntomarkkinoiden kehitys osassa Pohjoismaista on herättänyt huolta laajemmasta asuntomarkkinoiden ylikuumenemisesta. Danske Bankin mukaan on selvästi nähtävissä, että asuntojen hintojen raju nousu keskittyi Ruotsiin ja Norjaan, joissa asuntojen hinnat lähes kaksinkertaistuivat vuoden 2006 alusta. Suomessa hinnat nousivat samassa ajassa noin 20 prosenttia.

Nyt Norjan ja Ruotsin hinnat ovat kääntyneet laskuun. Hintojen nousun syyt eroavat näissä maissa.

”Olemme olleet pitkään huolestuneita Ruotsin asuntojen hintojen kehityksestä. Hinnat ovat nousseet liian korkeiksi suhteessa talouskehitykseen. Uskomme, että asuntojen hintojen lasku tulee jatkumaan jonkin aikaa. Norjassa asuntojen hintojen nousu on samassa linjassa talouskasvu kanssa lukuun ottamatta erityisen kovaa nousua Oslossa”, Olsen sanoo.

Danske Bank ei usko, että keskuspankit nostavat ohjauskorkoja voimakkaasti vuonna 2018. Näin asuntolainojen korot pysyvät matalina myös suomalaisilla asunnonomistajilla.

”Uskomme, että vuonna 2019 Euroopan keskuspankki siirtyy pois negatiivisista ohjauskoroista. Tällä tulee olemaan vaikutusta kaikkiin Pohjoismaihin. Uskomme kuitenkin, että korkojen nousu tulee olemaan maltillista ja hidasta”, Olsen sanoo.

Lue koko katsaus täältä:

Pasi Kuoppamäki, pääekonomisti, Danske Bank, puh. 010 546 7715, pasi.kuoppamaki@danskebank.fi