Danske Bankin sijoitusnäkemys: Syytä optimismiin vuonna 2021

Osakkeiden kaltaisten riskipitoisten omaisuuslajien ensi vuoden näkymät ovat Danske Bankin strategien mukaan hyvät koronavirukseen ja talouskasvuun liittyvän epävarmuuden jatkumisesta huolimatta.

Koronavirus leviää tällä hetkellä nopeasti niin Euroopassa kuin Yhdysvalloissakin, mutta siitä huolimatta amerikkalaiset osakkeet ovat nousseet historiallisen korkeille tasoille ja Euroopassakin osakkeet ovat korkeimmilla tasoillaan kevään suuren romahduksen jälkeen.

”Jos tartuntojen tämänhetkisen leviämisen sijaan keskitytään vuoden 2021 näkymiin, on kuitenkin syytä optimismiin, minkä vuoksi pidämme osakkeet maltillisessa ylipainossa salkuissamme ja joukkolainat vastaavasti alipainossa”, senioristrategi Tuukka Kemppainen kertoo Danske Bankin uusimmassa Sijoitusnäkemys-raportissa, jossa käsitellään ajankohtaisia sijoitusmarkkinoiden mahdollisuuksia ja riskejä.

Tämänhetkisistä rajoituksista ja sulkutoimista huolimatta Danske Bank ennustaa talouden noususuhdanteen vahvistuvan vuoden 2021 aikana. Tätä tukevat erityisesti pian saataville tulevat koronarokotteet.

”Maailmantalouden ennustetaan piristyvän ensi vuonna, joten odotamme myös yritysten tulosten parantuvan roimasti. Ennustetta tukee myös se, että monet yritykset ovat onnistuneet karsimaan kustannuksiaan koronakriisin aikana”, Tuukka Kemppainen sanoo.

Käänteentekevät rokotteet

Tehokkaat rokotteet ovat strategi Kemppaisen mukaan se ratkaiseva tekijä, joka mahdollistaa maailmantalouden nousun takaisin koronakriisiä edeltävälle tasolleen. Rajoitusten ja sulkutoimien jatkuessa talouden vire pysynee maltillisena.

”Osakekurssien viimeaikaisten nousujen myötä sijoittajat ovat jo suurelta osin hinnoitelleet tulevien rokotteiden myönteiset vaikutukset, mutta ennustamme siitä huolimatta kurssien nousun jatkuvan vuonna 2021. Lisäksi keskuspankkien erittäin elvyttävä rahapolitiikka tukee yhä taloutta ja rahoitusmarkkinoita. Monien joukkolainojen korot ovat matalat tai negatiiviset, joten sijoittajilla on vain vähän vaihtoehtoja osakkeille, jos he haluavat pääomalleen jonkin verran tuottoa. Kehittyvien markkinoiden joukkolainat tarjoavat kuitenkin mielestämme kiinnostavia tuottomahdollisuuksia”, hän huomauttaa.

Osakkeet maltillisessa ylipainossa – epävarmuustekijöitä olemassa

Maailmantalouden ensi vuoden kasvuun kohdistuvista positiivisista odotuksista huolimatta Tuukka Kemppainen myöntää, että kasvuun liittyy yhä huomattavaa epävarmuutta, ja koronapandemia voi vielä kehittyä huonompaan suuntaan ennen käännettä parempaan.

”Koronavirus voi yhä pilata rahoitusmarkkinoiden tunnelman, jos rajoituksia ja sulkutoimia kiristetään tai ne jatkuvat odotettua pidempään tai talouden elpyminen osoittaa merkkejä pysähtymisestä. Markkinoiden heilunnan ja takapakkien riski on siis yhä tavallista korkeampi, minkä vuoksi ylipainotamme osakkeita vain maltillisesti”, hän kertoo.

Brexit on toinen merkittävä riskitekijä, sillä EU ja Iso-Britannia eivät ole vielä päässeet sopuun tulevan yhteistyön ehdoista brittien lähtiessä EU:sta vuodenvaihteessa. Sen vuoksi sopimukseton brexit on yhä oikea riski.

”Uskomme, että sopimukseton brexit pystytään välttämään, mutta jos se kaikesta huolimatta toteutuu, se voi vahingoittaa Euroopan taloutta ja osakkeita. Muun muassa brexitiin liittyvän epävarmuuden vuoksi näemme tällä hetkellä kiinnostavimmat tuottomahdollisuudet yhdysvaltalaisissa ja kehittyvien markkinoiden osakkeissa”, Kemppainen toteaa.

Lisätietoja: Senioristrategi Tuukka Kemppainen, Danske Bank, 050 3760596, tuukka.kemppainen@danskebank.fi

Tietoa Danske Bankin sijoituspalveluista

• Danske Bankin kautta voi ostaa osakkeita seuraavista maista samalla välityspalkkiolla: Suomi, Ruotsi, Tanska, Norja, USA, Saksa, Iso-Britannia, Ranska, Italia, Sveitsi, Kanada, Alankomaat, Belgia, Espanja, Irlanti, Portugali, Viro, Latvia, Liettua, Puola, Tsekki, Unkari, Meksiko.
  • Kattavat markkinainformaatio, uutis- ja analyysipalvelut sekä analyysityökalut saatavilla. Monipuolisilla Sijoittajan lisäpalveluilla asiakas voi räätälöidä kaupankäyntipalvelut juuri omia tarpeitaan vastaavaksi sijoituspäätösten tekemiseksi.