Jykia Oy

David Brown Santasalo investoi uuteen tehtaaseen Jyväskylässä

David Brown Santasalo (DBSantasalo) jatkaa investointeja globaaliin toimintaansa ja käynnistää investoinnin uuteen tehtaaseen Jyväskylässä. Uudesta tehtaasta tulee konsernin teollisuusvaihteiden päätehdas, joka palvelee asiakkaita maailmanlaajuisesti konsernin kaikkien yksiköiden kautta. Investoinnilla DBSantasalo parantaa asiakaspalvelua ja lyhentää olennaisesti välitysosien, hammaskehien, huoltojen ja kokonaisten vaihteiden toimitusaikoja.
David Brown Santasalon Jyväskylän Eteläporttiin suunniteltu tehdas.

Investointi, joka on laajuudeltaan yli 22 MEUR, on teollisuusvaihdealan suurin koskaan Suomeen tehty kertainvestointi ja myös maailmanlaajuisen konsernin suurin koskaan tekemä investointi. Tällä hetkellä se on todennäköisesti myös alan suurin investointi maailmassa. Valmistuessaan noin 10.000m2 tehdas on merkittävä laajennus DBSantasalon nykyiseen kapasiteettiin.

Yhteistyö kiinteistökehittäjä Jykian kanssa mahdollisti kiinteistöinvestoinnin hankesuunnittelun käynnistämisen ja investointipäätöksen nopealla aikataululla. Jykian ja DBSantasalon kumppanuushankkeen yhteiset laatu- ja laajuustavoitteet sekä tiivis yhteistyö alan ammattilaisten kanssa mahdollistivat hankkeen läpiviemisen vauhdikkaasti.

”Odotamme innolla tehtaan rakennustöiden aloittamista. Uusi tuotantolaitoksemme Suomessa tulee parantamaan asiakaspalvelua ja toimitusaikoja maailmanlaajuisesti. Uuden tehtaan myötä rekrytointitarpeemme tulee olemaan noin 25 henkilöä", sanoo DBSantasalo Finlandin toimitusjohtaja Pekka Leskinen.

Hanke toteutetaan kahdessa osassa. Ensimmäinen osa valmistuu lokakuussa 2021, jolloin komponenttivalmistus alkaa uusissa toimitiloissa. Toinen vaihe valmistuu vuotta myöhemmin, jonka jälkeen nykyisin Jyväskylän Rautpohjassa sijaitsevat toiminnot muuttavat uuteen tehtaaseen.

”Silloin käytössämme on maailman modernein teollisuusvaihdetehdas”, sanoo projektipäällikkö Antti Haapaniemi.

DBSantasalo Finland aloitti toimintansa 1940-luvulla ja on siitä lähtien valmistanut ja huoltanut asiakkaidensa voimansiirtojärjestelmiä kriittisillä aloilla kuten esimerkiksi paperi- ja kaivosteollisuudessa useiden tuotemerkkien alla, kuten Valmet Voimansiirto, Santasalo, Metso Drives, Moventas, Asea, Rauma-Repola, SAWA, David Brown, Wärtsilä. Asiakkaat arvostavat DBSantasalon asiantuntemusta ja kykyä kehittää ja toimittaa oikea voimansiirtoratkaisu räätälöitynä kuhunkin tarpeeseen. Tuotteet tunnetaan korkeasta luotettavuudesta ja pitkästä toiminta-ajasta.

DBSantasalo Finland työllistää tällä hetkellä 160 henkilöä kolmella paikkakunnalla, Jyväskylässä, Torniossa ja Hyvinkäällä.

”Olemme keskeinen osa ja teollisuusvaihteiden päätehdas DBSantasalon globaalissa verkostossa, joka kattaa 29 toimipistettä 6 mantereella.”, sanoo divisioonajohtaja Jonas Heinonen.

David Brown Santasalo konserni työllistää maailmanlaajuisesti yli 1000 henkiöä ja on johtava räätälöityjen teollisuusvaihteiden valmistaja raskaan teollisuuden tarpeisiin. Liikevaihdosta pääosa tulee huoltotoiminnasta ja vaihteiden etävalvonnasta riippumatta alkuperäisvalmistajasta. Englannissa sijaitseva tehdas on avaintoimittaja erilaisiin puolustusteollisuuden voimansiirtoratkaisuihin. Konsernilla on pitkä historia, jonka voidaan katsoa alkaneen 1873, kun David Brown aloitti vaihdetuotannon Englannissa. Santasalo ja David Brown yhdistyivät 2016 yhdeksi maailman johtavista mekaanisen voimansiirron yritykseksi, David Brown Santasaloksi.

Projekti on saanut de minimis kehitysrahoitusta Business Finlandilta.

Jonas Heinonen
Divisional Managing Director, EMEA
jonas.heinonen@dbsantasalo.com

Pekka Leskinen
Managing Director, DBSantasalo Finland
pekka.leskinen@dbsantasalo.com

David Brown Santasalon Jyväskylän Eteläporttiin suunniteltu tehdas.

Jykia Oy
Asekatu 3B
40100 JYVÄSKYLÄ

Rakennutamme, vuokraamme, omistamme toimisto-, tuotanto- ja varastotiloja Jyväskylässä, Muuramessa ja Laukaassa. Kehitämme vanhoja kiinteistöjä ja teemme toimitiloihin liittyviä hankkeita. Henkilöstöä meillä on kuusi. Liikevaihtomme on noin 7 milj. €/ vuosi.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Jykia Oy

Woodspinin maailmanluokan kuitutehdas harjakorkeudessa Jyväskylän Eteläportissa11.3.2022 12:00:00 EET | Tiedote

Jykia rakennuttaa ja SRV rakentaa tehtaan materiaali-innovaatioyhtiö Spinnovan ja selluyhtiö Suzanon yhteisyritykselle, Woodspin Oy:lle. Jyväskylän eteläpuolella sijaitsevalle Eteläportin teollisuusalueelle rakentuvassa tehtaassa valmistetaan tulevaisuudessa kuitua selluloosasta tekstiiliteollisuuden tarpeisiin. Samassa kiinteistössä tulee toimimaan myös Suzano Finland Oy:n MFC-jauhatuslaitos sekä Spinnovan pääkonttori ja osa tuotekehitystoiminnoista.

Jykia käynnistää Woodspinin tehdashankkeen Jyväskylän Eteläporttiin6.7.2021 09:00:00 EEST | Tiedote

Eteläportin toinen suuri tehdashanke käynnistyy, kun Spinnovan ja Suzanon yhteisyritys Woodspinin kuitutehtaan rakentaminen alkaa. Jykia rakennuttaa materiaali-innovaatioyhtiö Spinnovan ja selluyhtiö Suzanon yhteisyritykselle, Woodspin Oy:lle tehtaan. Tehtaassa tullaan valmistamaan kuitua selluloosasta tekstiiliteollisuuden tarpeisiin ja tuotannon arvioidaan käynnistyvän vuoden 2022 lopussa. Samassa kiinteistössä tulee toimimaan myös Suzano Finland Oy:n MFC-laitos sekä Spinnovan tuotekehitys ja pääkonttori. Hankkeen kokonaisarvo on noin 50 miljoonaa euroa, josta Jykian investoinnin osuus on noin 20 miljoonaa euroa. Naapuritontille on nousemassa DBSantasalon teollisuusvaihteita valmistava tehdas, joka myös on Jykian johtama hanke.