De första studerandena med examensbenämningen vårdare i livets slutskede, blev utexaminerade från Vamia

På Vamia blev de första studerandena inom Specialyrkesexamen i äldreomsorg och Vanhustyön erikoisammattitutkinto färdiga, och de får efter utexamineringen använda benämningen vårdare i livets slutskede.

Utbildningen för specialyrkesexamen i äldreomsorg har pågått 1,5–2 år. Studerandena har under studierna arbetat bland äldre (inom hemvården, på avdelning eller serviceboendeenheter), personer med minnessjukdom och personer i livets slutskede.

Katriina Leinonen är en av dem som blir färdiga. Hon inledde studierna, när det på arbetsplatsen gavs möjlighet åt alla vårdare att delta i utbildningen för examensdelen vårdarbete i livets slutskede. Under utbildningen berättade läraren Merja Soldán att om man så önskar kan man fortsätta studierna till specialyrkesexamen, vilken leder till att man får benämningen vårdare i livets slutskede.

- Jag blev inspirerad av det och ansökte om att fortsätta. Jag avlade utöver kompetensområdesstudierna i vårdarbete i livets slutskede ännu bland annat läkemedelsräkning, så att jag kunde fortsätta studierna i samma takt som de andra.

Det har varit jätteroligt att studera. Jag har lärt mig mycket nytt och fått dela erfarenheter med andra vårdare, berättar Katriina.

Tidigare har man på Vamia av specialyrkesexamen kunnat studera bara examensdelen vård i livet slutskede. Till den nya helheten för specialyrkesexamen hör fyra kompetensområden; servicehandledning för äldre, stöd till personer med minnesstörning eller minnessjukdom, handledning för äldre samt vård i livets slutskede. Varje kompetensområde består av obligatoriska och valfria examensdelar.

Katriina uppmuntrar till att börja studera, om man är intresserad av att öka sin kompetens och förbättra yrkesskickligheten:

- Det lönar sig nog att börja studera. Under utbildningen lär man sig mycket nytt och får dela erfarenheter och yrkeskunskaper med andra studerande.

Magdalena Vähäkangas, magdalena.vahakangas@vamia.fi, 040 777 8548

Tre FM-medaljer i yrkesskicklighet i tre olika grenar till Vamia12.5.2023 08:32:39 EEST | Tiedote

Studerande vid Vamia har vunnit tre medaljer i tre olika grenar i finalerna i det finska mästerskapet i yrkesskicklighet för ungdomar Mästare2023, som avslutades i dag. Tävlingen Mästare2023 ordnades i år i Esbo Idrottspark 8–11.5.2023. Tävlingen är det största årliga evenemanget inom yrkesutbildningen i Finland, och i den tävlar yrkesstuderande om finskt mästerskap i sin bransch. Från Vamia deltog totalt elva studerande i finalen i åtta olika grenar. De tävlade bland annat i husbyggnad, välfärdsteknologi, ekonomiförvaltning och skönhetsvård. Det sammanlagda resultatet för Vamias studerandes del i FM-tävlingen i Mästare2023: Guld Vili Niemikorpi i grenen Koneenasennus ja kunnossapito Guld Mikael Kolehmainen i grenen Webbutveckling Brons Axel Asplund och Casper Martin i grenen Företagsamhet 5:e plats Lauri Syri, Talonrakentaminen 5:e plats Pamela Berg, Hyvinvointiteknologia 6:e plats Michelle Norrman, Ekonomiförvaltning 7:e plats Simon Mattbäck, Ekonomiförvaltning 7:e plats Atte Jonnine

Vamiaan kolme ammattitaidon SM-mitalia kolmesta eri lajista12.5.2023 08:32:00 EEST | Tiedote

Vamian opiskelijat ovat voittaneet kolme mitalia kolmessa eri lajissa tänään päättyneessä nuorten ammattitaidon Suomenmestaruusfinaalissa Taitaja2023:ssa. Taitaja2023 -kilpailu järjestettiin tänä vuonna Espoon Urheilupuistossa 8.–11.5.2023. Kilpailu on Suomen suurin vuosittainen ammatillisen koulutuksen tapahtuma, jossa ammattiin opiskelevat kilpailevat oman alansa Suomen mestaruuksista. Vamiasta finaaliin osallistui 11 kilpailijaa kahdeksaan eri lajiin. He kilpailivat muun muassa talonrakentamisessa, hyvinvointiteknologiassa, taloushallinnossa ja kauneudenhoidossa. Taitaja2023 SM-kilpailun kokonaistuloksen Vamian opiskelijoiden osalta: Kultaa Vili Niemikorpi lajissa Koneenasennus ja kunnossapito Kultaa Mikael Kolehmainen lajissa Webbutveckling (Webkehitys) Pronssia Axel Asplund och Casper Martin lajissa Företagsamhet (Yrittäjyys) 5. sija Lauri Syri, Talonrakentaminen 5. sija Pamela Berg, Hyvinvointiteknologia 6. Michelle Norrman, Ekonomiförvaltning (Taloushallinto) 7. Simon Mattbäck,

Tilläggsfinansiering för höjd utbildningsersättning för läroavtalsutbildning6.4.2023 08:00:00 EEST | Tiedote

Undervisnings- och kulturministeriet har beviljat tilläggsfinansiering för höjd utbildningsersättning för detta år. Syftet med den höjda utbildningsersättningen är att stöda sysselsättningen av unga. Höjd utbildningsersättning har betalats från augusti 2022 till arbetsgivare som anordnar läroavtalsutbildning. Höjd ersättning fås för studerande som avlägger en yrkesinriktad grundexamen, är under 20 år och som tidigare inte har någon examen på andra stadiet. En arbetsgivare kan ingå t.ex. ett kortare sommarläroavtal med en studerande vid Vamia som hör till denna målgrupp. I försöket följer man upp vilken inverkan riktningen av utbildningsersättningen har på antalet läroavtalsstuderande som är under 20 år och inte har någon examen på andra stadiet. Den utbildningsersättning med förhöjningar som Vamia betalar har från och med 1.8.2022 varit totalt 230 €/månad. Försöket pågår 2022–2024.

Lisärahoitus oppisopimuksen korotetulle koulutuskorvaukselle6.4.2023 08:00:00 EEST | Tiedote

Opetus- ja kulttuuriministeriö on myöntänyt lisärahoituksen korotetulle koulutuskorvaukselle tälle vuodelle. Korotetun koulutuskorvauksen tavoitteena on tukea nuorten työllistymistä. Korotettua koulutuskorvausta on maksettu elokuusta 2022 lähtien oppisopimustyönantajille. Korotetun korvauksen saa opiskelijasta, joka suorittaa ammatillista perustutkintoa, on alle 20-vuotias ja vailla aiempaa toisen asteen tutkintoa. Työnantaja voi solmia esimerkiksi lyhyemmän kesäoppisopimuksen tähän kohderyhmään kuuluvan Vamiassa opiskelevan opiskelijan kanssa. Kokeilussa seurataan koulutuskorvauksen kohdentamisen vaikutuksia nuorten alle 20-vuotiaiden, vailla toisen asteen tutkintoa olevien oppisopimusopiskelijoiden määrään. Vamian maksama koulutuskorvaus korotuksineen on 1.8.2022 alkaen ollut yhteensä 230 €/ kk. Kokeilu on voimassa vuosina 2022–2024.

El- och automation, social- och hälsovård och företagsekonomi de populäraste branscherna vid Vamias gemensamma ansökan24.3.2023 08:16:40 EET | Tiedote

Vid vårens gemensamma ansökan inkom total 1813 ansökningar till Vamias alla utbildningar, och av dessa kom 551 ansökningar från förstagångssökande. Populära grundexamina i vår var inom branscherna el- och automation, social- och hälsovård, företagsekonomi samt byggnad och markbyggnad. Av utbildningarna på svenska intresserade merkonom- och närvårdarutbildningarna. Vamias biträdande rektor Maria Murtomäki lyfter fram att den gemensamma ansökan för Vamias del var lyckad och resultaten glädjande. ”Många har ansökt till flera olika examensutbildningar, och det är efterfrågan i arbetslivet på grundexamina i topp. Inom dessa branscher är det även möjligt att fortsätta från YH-ledstudier till en högskola efter avlagd examen. Därtill har glädjande många förstagångssökande sökt till utbildningar inom servicebranschen, t.ex. restaurang- och cateringbranschen samt hår- och skönhetsbranschen. Det fanns även många sökande totalt till utbildningen som handleder för examensutbildning (HUX).” Antagnin