Henna ja Pertti Niemistön Kuvataidesäätiö - Ars Fennica srHenna ja Pertti Niemistön Kuvataidesäätiö - Ars Fennica sr

De nominerade för Ars Fennica 2021 bildkonstpris offentliggörs den 17 augusti

Representanter för media är hjärtligt välkomna att närvara vid offentliggörandet av de nominerade till Ars Fennica 2021, Finlands mest prestigefyllda bildkonstpris. Presskonferensen hålls tisdagen den 17 augusti 2021 kl. 11.00 i Tavastehus rådhus, Raatihuoneenkatu 15. De nominerade kommer att vara närvarande.

Ars Fennica-priset delas ut av Henna och Pertti Niemistös Bildkonststiftelse, som grundades 1990. Det delas ut vartannat år som ett erkännande av enastående prestationer inom bildkonsten. Första priset delades ut 1991. För att hedra trettioårsjubileet har prispengarna höjts till 50 000 euro.

De nominerade har valts ut av Ars Fennicas prispanel i vilken ingår ordförande Leena Niemistö, MD, och medlemmarna, bildkonstnären Kari Vehosalo, museichef Kai Kartio (Amos Rex) och museichef Leevi Haapala (Kiasma).

Vinnaren utses av en internationell konstexpert som tillsatts av panelen och tillkännages den 10 februari 2022. Allmänheten får också möjlighet att rösta på sin favoritkonstnär på utställningen Ars Fennica 2021

Presskonferensen den 17 augusti öppnas med ett välkomsttal av Juha Isosuo, biträdande stadsdirektör i Tavastehus. Kari Niemistö, ordförande i styrelsen för Ars Fennica-stiftelsen ger därefter en översikt över stiftelsens verksamhet under de senaste trettio åren. Sedan presenteras slutlistan för Ars Fennica av Leena Niemistö, ordförande för prispanelen. Evenemanget hålls på finska och engelska. Frågor kan även ställas på svenska.

En utställning med verk av de slutlistade konstnärerna äger rum i Engelbyggnaden på Tavastehus konstmuseum från 15 oktober 2021 till 3 april 2022.

Evenemanget avslutas senast kl. 14.00. En lunchbuffé serveras.
Anmäl dig till evenemanget senast 16.8. kl. 14.00 till taidemuseo@hameenlinna.fi

Namnen på de nominerade till Ars Fennica-priset och presspaket läggs upp på Ars Fennicas webbplats https://arsfennica.fi/en/media  kl. 11 (EET) den 17 augusti 2021.

Lösenord FENNICA

Soile Ollikainen, amanuens
Tavastehus konstmuseum
soile.ollikainen@hameenlinna.fi