Dekkarimafia kokoaa jännitysviihteen ystävät yhteen

Jaa
Dekkarimafia on vaikuttajayhteistyön formaatti, joka tuo keskustelevuuden rikosromaanien lukemiseen ja helpottaa kirjavalintaa laajassa genressä. Erilaisista lukijoista koostuva vaikuttajien ryhmä uppoutuu vuoden aikana noin neljäänkymmeneen rikosromaaniin.
Dekkarimafia. Design Enni Koistinen.
Dekkarimafia. Design Enni Koistinen.

Werner Söderström Osakeyhtiö on käynnistänyt Dekkarimafia-nimisen rikosromaaneihin keskittyvän kaupallisen vaikuttajayhteistyön konseptin. Dekkarimafiaan kuuluvat näyttelijä, sijoittaja ja mm. Mamma betalar -podcastista tuttu sosiaalisen median vaikuttaja Jasmin Hamid, tositelevisio-menestyksestään tunnettu media-alan opiskelija Kristian Heiskari, pitkän linjan sosiaalisen median vaikuttaja Iina Hyttinen, radiotoimittaja Minna Kuukka, radiotoimittaja Harri Moisio, scoottaaja, Big Brotheristakin tunnettu Helmeri Pirinen ja Islannissa asuva kirjailija, sosiaalisen median vaikuttaja Satu Rämö.

Rikoskirjallisuuden laaja kirjo näkyviin

Vuodessa julkaistaan laaja kirjo erilaisia rikosromaaneja: murhamysteereitä, trillereitä, nordic noiria, cozy crimea, psykologista trilleriä, true crimea. Dekkarimafia auttaa kuluttajaa löytämään itselleen sopivaa luettavaa ja kuunneltavaa laajentuvasta jännitysviihteen valikoimasta.

Vuoden aikana Dekkarimafiassa luetaan nelisenkymmentä rikosromaania, mm. Stephen Kingin, Christian Rönnbackan ja Vera Valan teoksia, niin painettuina, e-kirjoina kuin äänikirjoina.

Iina Hyttinen kertoo omista suosikeistaan: ”Mitä raaempi sen parempi! Hurjat dekkarit kuten Lars Keplerin tuotanto on salaisuus mun iloisen persoonan takana, vaikka toisaalta rakastan myös Elly Griffithsiä ja Sofie Sarenbrantia. Tärkeintä dekkarissa on mukaansatempaava juoni ja se, ettei loppuratkaisua voi arvata heti ekoilta sivuilta.”

”Dekkarilajin runsaus on lukijalle sekä aarre että haaste, ja ilman hyviä suosituksia en ikinä tietäisi mihin tarttua seuraavaksi. Yhteisöllisyys on iso osa somen hauskuutta, ja on mahtavaa, että tässä konseptissa se on otettu käyttöön”, kommentoi Helmeri Pirinen.

”Löysin Stephen Kingin äskettäin uudelleen, mies on elämänsä voimissa! Siedän dekkareissa alhaistakin menoa, mutta lapsiin kohdistuvalle uhkalle olen yliherkkä”, kertoo Satu Rämö, jonka oma Hildur-romaanikin tulee kesällä Dekkarimafian syyniin.

Somen sosiaalisuus käyttöön

Dekkarimafian konsepti tukee keskustelua ja ajatustenvaihtoa, jota tullaan käymään erityisesti Instagramin Stories-osiossa. ”Tyypillisesti kaupalliset yhteistyöt jäävät yksinäisiksi puheenvuoroiksi silloinkin, kun kampanjassa on useita vaikuttajia. Halusimme rikkoa tuon kaavan. Jokaista kirjaa on lukemassa vähintään kaksi dekkarimafialaista, jotta jokaisella on kaveri, jonka kanssa peilata omaa lukukokemustaan”, kertoo kampanjan tuottaja, viestintäpäällikkö Mari Nieminen. ”Jokainen kokee kirjat omalla tavallaan. Näyttämällä nämä eroavaisuudet muistutamme, ettei ole yhtä oikeaa tapaa lukea.”

Äänikirjojen myötä monet ovat löytäneet uudelleen kirjojen pariin. Siksi Dekkarimafiassa on mukana sekä kokeneita, ammatikseen lukevia ja kirjoittavia että tuoreempia kirjoista kiinnostuneita vaikuttajia.

”Omasta lukukokemuksestaan puhumiselle voi olla suuri kynnys. Ajatellaan, että pitäisi olla klassikot luettuna ja osata jokin tietty kirjapuheen tapa, jotta kirjoista voisi puhua. Olemme pyrkineet vaikuttajayhteistyöllä madaltamaan tätä kynnystä, ja tulokset ovat olleet hyviä”, Nieminen jatkaa.

Dekkarimafian julkaisut ovat nähtävillä pääosin mafialaisten Instagram-tileillä ja jatkossa osin Tiktokissa. Julkaisut löytyvät myös #dekkarimafia-tunnisteella. Seuraajat voivat osallistua vaikuttajien luomaan keskusteluun ja jakaa omia dekkarivinkkejään #dekkarimafia-tunnisteen alla. Instagramin Stories-osiossa voi hyödyntää Dekkarimafian logoa. Sen on suunnitellut mm. Tuplakääk-podcastista tunnettu graafinen suunnittelija Enni Koistinen.

Lisätietoja:

Viestintäpäällikkö Mari Nieminen, p. 050 548 0709, mari.nieminen@wsoy.fi

Werner Söderström Osakeyhtiöön kuuluvat kustantamot WSOY, Tammi, Johnny Kniga, Kosmos, Bazar, Docendo, Minerva, Crime Time ja readme.fi.

Avainsanat

Kuvat

Dekkarimafia. Design Enni Koistinen.
Dekkarimafia. Design Enni Koistinen.
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Werner Söderström Osakeyhtiö
Lönnrotinkatu 18 A
00120 Helsinki

010 5060 300

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Werner Söderström Osakeyhtiö

Katja Ketun Ismo Alanko -teosta koskeva selvitys ei löytänyt näyttöä kiusaamisesta tai muusta epäasiallisesta kohtelusta19.3.2024 09:00:00 EET | Tiedote

WSOY:n riippumattomalla asiantuntijalla teettämä selvitys kirjailija Katja Ketun esittämistä, Ismo Alanko -teokseen liittyvistä väitteistä, on valmistunut. Selvitystyö julkaistiin tiistaina 19.3.2024 Helsingissä järjestetyssä tiedotustilaisuudessa. Esiin ei ole tullut viitteitä Ketun esittämästä kiusaamisesta tai muusta epäasiallisesta kohtelusta. Sen sijaan selvitystyössä nousi esiin jo aiemmin tiedossa olleita teknisiä tekstin viimeistelyyn liittyviä seikkoja, joita WSOY nyt parantaa. “Teoksen viimeistelyvaihe oli kirjan laajuuden vuoksi raskas sekä tekijälle että kustantajalle. Olemme tyytyväisiä siihen, että asiaa on nyt katsonut riippumaton asiantuntija, joka ei ole löytänyt WSOY:n toimintakulttuurista esitettyjen väitteiden tapaisia väärinkäytöksiä”, toimitusjohtaja Timo Julkunen sanoo. Viimeistelyvaiheessa tapahtuneen tiedoston hajoamisen vuoksi osa kirjailijan taittovedokseen tekemistä muutoksista oli jäänyt tekemättä lopulliseen kirjan ensimmäiseen painokseen. Nämä tekniset ko

Tiedote: Werner Söderström Osakeyhtiön markkinointiviestintä vahvistaa organisaatiotaan ja toimintaansa11.3.2024 16:28:47 EET | Tiedote

Werner Söderström Osakeyhtiön markkinointiviestintään on tehty nimityksiä. Brand Manageriksi on nimitetty Liisa Lehkonen vastuullaan Kosmoksen markkinointiviestintä ja WSOY:n kotimaisen kirjallisuuden viestintä. Essi Lamppu nimitettiin Brand Manageriksi vastuullaan Tammen lasten- ja nuortenkirjallisuuden markkinointiviestintä sekä WSOY:n suomennetun kaunokirjallisuuden viestintä. Liisa Aalto on nimitetty Johnny Knigan Brand Manageriksi vastuullaan Johnny Knigan markkinointiviestintä sekä WSOY:n lasten- ja nuortenkirjallisuuden viestintä. Brand Manageriksi on nimitetty Kristina Forsström ja Katariina Vuori, vastuillaan Bazarin kirjat. Brand Managereina jatkavat Satu Sirkiä (WSOY:n kotimainen kaunokirjallisuus), Satu-Maria Rastas (WSOY:n tietokirjallisuus ja Tammen suomennettu kaunokirjallisuus), Jaakko Mikkola (Tammen kotimainen kaunokirjallisuus ja Tammen tietokirjallisuus), Mikko Immonen (WSOY:n suomennettu kaunokirjallisuus ja WSOY:n lasten- ja nuortenkirjallisuus ja Disney-kirjat),

Elizabeth Strout saapuu Suomen-vierailulle Helsinki Lit -kirjallisuustapahtumaan6.2.2024 10:22:44 EET | Tiedote

Suomalaisten rakastama Elizabeth Strout esiintyy Helsinki Lit -kirjallisuustapahtumassa toukokuussa. Stroutin lisäksi Werner Söderström Osakeyhtiön kustantamot tuovat festivaaleille mittavan kattauksen nykyhetken kiinnostavimpia kirjailijoita, kuten argentiinalaisen kulttikirjailija Mariana Enriquezin, norjalaisen nykykirjallisuuden tähden Maja Lunden sekä ruotsalaisen Nicolas Lunabban, joka on kirjoittanut tietoteoksen kokemuksistaan erityisnuorisotyössä lähiöissä.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye