Dekkariviikko: uutuuksina muun muassa pankkiryöstökirja, salaseuroja ja vanhoja salaisuuksia

Dekkariviikon kunniaksi Aula & Co julkaisee useita jännitysromaaneja.
Tämä on ryöstö aloittaa Kari Haakanan  suomalaisista pankkiryöstöistä kertovan ainutlaatuisen äänikirjasarjan. Niklas Ahnbergin Poika joka paransi haavat on Stranger Things -tyylinen jännitysromaani. Tuire Malmstedtin dekkarissa Lyijysydän yhdistyy toinen maailmansota ja Ravensbrückin keskitysleiri sekä Jyväskylä 1960-luvulla ja nykyään.

Jo ilmestyneitä uutuuksia ovat Leigh Bardugon Salatun tiedon seura, Kari Haakanan Tapa hänet ensin ja myydyimpien kirjojen listalle noussut Lynn Messinan historiallinen dekkari Murha paremmissa piireissä.

Kari Haakanan Tämä on ryöstö on ensimmäinen suomalaisten pankkiryöstöjen historiaa luotaava tietokirja. Suomalaisten pankkiryöstöjen historia on täynnä tarkasti suunniteltuja ammattilaiskeikkoja, epätoivoisia pakomatkoja sekä kauheaa sähläystä humalassa ja huumeiden vaikutuksen alaisena. Muu muassa salaperäinen kakkuryöstäjä tehtaili puolen tusinaa pankkiryöstöä 1990-luvulla eikä jäänyt koskaan kiinni.
Vain äänikirjana julkaistava Tämä on ryöstö ilmestyy 19.6., vedokset saatavissa.

Niklas Ahnbergin Poika joka paransi haavat on Stranger Things -tyylinen kauhunsekainen romaani, jossa Daniel-poika valmistautuu Japanissa taistelemaan outoa amerikkalaista kulttia vastaan. Niklas Ahnberg on pelialalla työskentelevä espoolainen kirjailija. Hänen edellinen teoksensa Poika joka käveli vetten päällä ilmestyi 2022. Poika joka paransi haavat ilmestyy 19.6.

Tuire Malmstedt on Pieksämäellä asuva opettaja ja palkittu dekkaristi. Tänä vuonna hän oli ehdolla Storytel Awardsin saajaksi teoksellaan Lumihauta. Malmstedtin valtit dekkaristina ovat psykologinen jännitys ja useita eri aikatasojen hyödyntävä kerronta, kuten myös heinäkuussa ilmestyvässä Lyijysydämessä. Jyväskylässä pappilan remontin yhteydessä löytyy nuoren naisen luuranko. Lyijysydän ilmestyy 3.7.

Leigh Bardugo on yksi kansainvälisesti menestyneimpiä kirjailijoitamme. Hän solmi juuri kymmenien miljoonien arvoisen kustannussopimuksen. Nyt ilmestynyt Salatun tiedon seura on hänen ensimmäinen romaaninsa aikuisille. Itsetuhoista elämää elänyt Alexis Stern saa mahdollisuuden opiskella Yalen yliopistossa, jossa hänet liitetään salaseuroista salaisimman toimintaan. Sen jäseninä ovat valtiomiehiä ja muita rikkaita ja mahtavia, joiden okkultistiset harrastukset ovat häikäilemättömämpiä kuin kukaan voisi kuvitellakaan.

Lynn Messinan Murha paremmissa piireissä yhdistää historiallista romaania ja cozy crimea. Rikoksia ratkovat 26-vuotias vanhapiika Beatrice Hyde-Clare ja tähän rakastuva Kesgraven herttua 1800-luvun alun Englannissa. Sekä painettu kirja että äänikirja olivat toukokuussa Mitä Suomi lukee -listalla. Syyskuussa ilmestyy sarjan toinen osa Jadetikarin arvoitus.

Kari Haakanan Tapa hänet ensin on Jari Karhu -sarjaan kuuluva dekkari. Suomalainen hakkeri saa dokumentin, jossa kerrotaan, miten palvelinten emolevyt voidaan ottaa haltuun.  Pian hänen perässään ovat Israelin turvallisuuspalvelun agentit, sillä menetelmä on Israelin kybertoimintayksikön kehittelemä. Haakana on helsinkiläinen digiasiantuntija.

Tämä on ryöstö
Lyijysydän
Poika joka paransi haavat
Salatun tiedon seura
Murha paremmissa piireissä
Tapa hänet ensin
Niklas Ahnberg kuva Sara Lehtomaa
Tuire Malmstedt kuva Sara Lehtomaa
Kari Haakana kuva Sara Lehtomaa

Aula & Co on kasvava keskisuuri kirjankustantamo. Nuoren kustantamon hittikirjoja ovat muun muassa Heather Morrisin Auschwitzin tatuoija, maailman tunnetuimman tähtitieteilijän Neil DeGrasse Tysonin Tähtitiedettä kiireisille, Ison-Britannian tunnetuimman nykykirjailijan Matt Haigin teokset sekä kulttimaineeseen noussut Lucia Berlinin Siivoojan käsikirja.

Aula & Co:n omistaa nykyään Storytel Books mutta on itsenäinen yhtiö.

Koira opettaa syvää yhteyttä – Sigrid Nunezin palkittu romaani Paras ystävä on ilmestynyt1.2.2024 12:54:58 EET | Tiedote

Sigrid Nunezin Paras ystävä on liikuttava tarina ihmisen ja koiran maagisesta yhteydestä. Se kertoo myös rakkaudesta, ystävyydestä ja parantumisesta. Nunez on muun muassa National Book Awardilla palkittu yhdysvaltalainen kirjailija. Hän ehti julkaista 20 teosta, ennen kuin Paras ystävä räjäytti kirjailijan suosion. Kirjan pohjalta on tekeillä ison budjetin elokuva.