Demarinaiset: Lapsen etu ja oikeudet politiikan keskiöön

Tänään vietetään lapsen oikeuksien päivää, lisäksi tänä vuonna tulee kuluneeksi 30 vuotta YK:n Lapsen oikeuksien sopimuksen hyväksymisestä. Lapsen oikeuksien sopimus on maailman laajimmin ratifioitu YK:n ihmisoikeussopimus ja Suomi ratifioi sopimuksen vuonna 1991. Sopimus on parantanut lasten asemaa globaalisti, esimerkiksi kolmenkymmenen vuoden aikana koulun ulkopuolella olevien lasten määrä on vähentynyt yli sadalla miljoonalla. Lisäksi myös lasten aliravitsemuksen määrä on puolittunut vuodesta 1990.

Vaikka lasten asema on parantunut vuosikymmenten aikana huomattavasti, on silti vielä työtä tehtävänä. Tänä vuonna Suomessa elää yli satatuhatta lasta köyhyydessä, heidän osuutensa ikäisistään on yli 10 prosenttia. Viimeisen kahdenkymmenen vuoden aikana on lapsiperheköyhyys kolminkertaistunut Suomessa.

”Köyhyys voi vaikuttaa huomattavasti lasten tulevaisuuteen. Se lisää syrjäytymisriskiä, mielenterveysongelmien riskiä sekä ylisukupolvisen köyhyyden riskiä. Erityisen suuri köyhyysriski on yksinhuoltajaperheillä, joissa elatuksesta vastaa nainen. Heitä on yksinhuoltajaperheistä 87 prosenttia”, Demarinaisten puheenjohtaja, ministeri Tytti Tuppurainen korostaa.

Rinteen hallituksen yksi keskeisimmistä tavoitteista on nostaa lapsen etu ja oikeudet politiikan keskiöön. Hallituskauden aikana valmistellaan lapsistrategia, jonka avulla pystytään tekemään hallituskaudet ylittäviä päätöksiä ja edistämään lapsien asemaa pitkällä aikavälillä.

”Hallitus on sitoutunut arvioimaan päätöksentekoprosesseissa lapsivaikutuksia sekä edistämään lapsibudjetointia. Lisäksi hallituskauden aikana kiinnitetään erityisesti huomiota haavoittuvassa asemassa oleviin lapsiin. Tätä tukee erityisesti ennaltaehkäisevä toiminta ja resurssien lisääminen lastensuojeluun. Lapsiperheköyhyyttä pystytään vähentämään perusturvan korottamisella,” Tuppurainen koostaa.

Muita lasten yhdenvertaisuutta edistäviä toimenpiteitä ovat muun muassa kokoaikaisen subjektiivisen varhaiskasvatusoikeuden palauttaminen jokaiselle lapselle. Myös maksuttoman harrastustoiminnan järjestäminen lisää lasten osallistumismahdollisuuksia ja lisää onnistumisen kokemuksia. Tällä on selkeästi myös vaikutus lasten ja nuorten mielenterveyteen.

Lapsien ja lapsiperheiden aseman parantaminen ovat panostuksia tulevaisuuteen, jotka maksavat itsensä takaisin moninkertaisesti. Tämän vuoksi lapsen oikeuksien edistäminen on hallitukselle yksi tärkeimmistä painopisteistä,” Tuppurainen päättää.

Demarinaisten hallitus

Lapsen oikeuksien päivänä 20.11.2019

Demarinaiset: Hallitus vie kestävän kehityksen ja tasa-arvon tavoitteita määrätietoisesti eteenpäin – muutos näkyy arjessa ensimmäisen kerran vuoden vaihtuessa1.12.2019 15:43:47 EETTiedote

Kesäkuussa julkaistu Rinteen hallituksen hallitusohjelma on historiallinen. Ohjelman keskiössä ovat kestävän kehityksen tavoitteet ja ihmisten hyvinvointi. Tämä hallitusohjelma katsoo kauemmas kuin neljän vuoden päähän. Ohjelmaan sisältyvien tulevaisuusinvestointien on tarkoitus vaikuttaa vielä 2030 -luvulla.

Demarinaiset: Naisiin kohdistuva väkivalta on yksi suurimmista ihmisoikeusloukkauksista Suomessa24.11.2019 19:00:00 EETTiedote

Maanantaina vietetään YK:n kansainvälistä päivää naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamiseksi. Naisiin kohdistuva väkivalta on niin kansainvälisesti, kuin Suomessakin vakava ongelma. EU:n perusoikeusvirasto FRA:n mukaan Suomessa 47% yli 15- vuotiaista naisista on kokenut fyysistä tai/ja seksuaalista väkivaltaa. Kolmasosa väkivaltaisuuksien aiheuttajista on ollut oma puoliso tai seurustelukumppani. Lisäksi tyypillistä väkivallan uhreille on rikosten toistuvuus.

Demarinaiset: Palkkatasa-arvon eteneminen vaatii määrätietoisia ja konkreettisia toimenpiteitä4.11.2019 11:00:00 EETTiedote

Jos sukupuolten välinen palkkaero suhteutetaan vuodessa tehtäviin työpäiviin, on tänään ensimmäinen päivä vuodesta 2019 jolloin naiset eivät saa työstään palkkaa. Naisen euro on Suomessa noin 84 senttiä ja sukupuolten välinen palkkaero on pysynyt 16 % viimeisten vuosien ajan. Ero on sitäkin suurempi maahanmuuttajataustaisilla -ja vammaisilla naisilla, joiden euro on keskimäärin 65 senttiä. Syitä naisten matalampaan palkkatasoon on monia ja tämän vuoksi palkkatasa-arvoa on edistettävä erityisesti intersektionaalisesta näkökulmasta, eli risteävät erot huomioon ottaen. Ilman määrätietoisia ja kunnianhimoisia toimenpiteitä, muutos ei tapahdu tarpeeksi nopealla tahdilla.

Demarinaiset: Puretaan opintojen ja työelämän sukupuolisegregaatio!16.10.2019 09:53:23 EESTTiedote

Suomi mainitaan usein maailmalla tasa-arvon mallimaana. Meillä on kuitenkin vuosikymmeniä jatkunut tasa-arvopulma: sekä koulumme, että työelämämme ovat vahvasti eriytyneet sukupuolen mukaan. Suomalaisten koulutusvalinnat ovat vahvimmin sukupuolittuneet kaikista EU-maista, käy ilmi Nuorisotutkimusseura ry:n Opiskelun ja koulutuksen tutkimussäätiö Otuksen tutkimuksesta. Tuore OECD:n koulutusvertailu vahvistaa trendin.