Demarinaiset: Lapsiperheiden huolet on otettava vakavasti poikkeusaikana

Viime viikolla julkaistun Pelastakaa lapset ry:n Lapsen ääni 2020 -raportin tulokset ovat huolestuttavaa luettavaa: kuluneen kevään aikana 27% kaikista vastanneista lapsista ja nuorista koki hyvinvointinsa huonoksi tai melko huonoksi, lisäksi 75% vastanneista koki opinnoissa pärjäämisen vaikeutuneen etäopetuksen aikana.

Kaikkein surullisimmat luvut olivat matalatuloisten perheiden lapsilla, joista lähes puolet kokivat huolta perheensä taloudellisesta pärjäämisestä, 43 prosenttia koki hyvinvointinsa heikentyneen sekä lähes puolet kokivat perheensä tarvitsevan erillistä tukea poikkeusajasta selviämiseen.

”Tulokset ovat erittäin huolestuttavia ja kertovat etenkin pienituloisten lapsiperheiden ahdingosta. On selvää, että poikkeusaika kohtelee perheitä eri tavoin ja tämän vuoksi on välttämätöntä, että tukipalvelut saavuttavat apua eniten tarvitsevat”, Demarinaisten 1. varapuheenjohtaja Emmi Lintonen painottaa.

”Yksi hallitusohjelman keskeisimmistä tavoitteista on lapsiperheiden hyvinvoinnin parantaminen sekä lapsiperheköyhyyden kitkeminen. Lisäksi lapsivaikutusten arviointi on päätöksenteossa erittäin tärkeää. Meidän on huolehdittava, että vaikeuksissa olevia perheitä tuetaan. Muutoin vaikutukset ovat erittäin kauaskantoisia ja tulevat näkymään esimerkiksi mielenterveysongelmina ikäluokkien kasvaessa,” Lintonen täydentää.

Mitä enemmän tuetaan ennalta ehkäisevää työtä, sitä varmemmin pystymme tukemaan perheitä ja lapsia. Hyvän elämän tarjoaminen jokaiselle lapselle vanhempien tulotasosta riippumatta on yksi hyvinvointiyhteiskunnan merkittävimmistä tehtävistä myös poikkeusaikana.

Demarinaisten hallitus 26.5.2020

Marinin hallitus puuttuu naisiin kohdistuvaan väkivaltaan entistä laajemmin25.10.2020 05:45:00 EETTiedote

Tämän viikon torstaina julkaistiin Marinin hallituksen hallitusohjelmassa sovittu naisiin kohdistuvan väkivallan torjuntaohjelma. Ohjelmassa painotetaan erityisesti digitaaliseen ja kunniaan liittyvään väkivaltaan puuttumista. Lisäksi keskiössä ovat väkivallan ennaltaehkäisy, viranomaisten kouluttaminen ja tietoisuuden lisääminen. Tilastojen mukaan Suomi on yksi Euroopan vaarallisimmista maista naisille, arvion mukaan joka kolmas nainen kokee lähisuhdeväkivaltaa elämänsä aikana. Seksuaalinen ja verkossa tapahtuva häirintä ovat huomattavasti yleisempää etenkin nuorilla naisilla.

Nuorten mielenterveysongelmiin on puututtava ajoissa10.10.2020 05:30:00 EESTTiedote

Mielenterveyssairaudet ovat Suomessa kasvava kansansairaus. Tällä hetkellä noin joka neljäs nuori kärsii mielenterveysongelmista. Viime vuosina tietoisuus mielenterveyden häiriöistä ja samaan aikaan hoitoon hakeutuminen ovat kasvaneet. Erikoissairaanhoidon käyntimäärät mielenterveydellisistä syistä ovat kasvaneet vuosittain ja erityisen jyrkkää kasvu on ollut 13–17-vuotiailla nuorilla. Nuorilla on aikaisempaa enemmän psyykkistä kuormitusta, joka ilmenee uniongelmina, ahdistus- ja masennusoireina. Mielenterveyshäiriöistä jopa 75 % alkaa ennen 25-ikävuotta. Tämän vuoksi on tärkeää, että ongelmiin puututaan ajoissa.

Suomen aborttilaki on päivitettävä2.10.2020 05:45:00 EESTTiedote

Nykyinen Suomen raskaudenkeskeytyslaki tuli voimaan 50 vuotta sitten. Omassa ajassaan se oli edistyksellinen ja takasi hoitoon pääsyn, mutta nykyisin se on yksi Euroopan tiukimpia. Voimassa oleva laki ei kunnioita raskaana olevan kehollista itsemääräämisoikeutta, tai oikeutta turvalliseen ja vapaaseen raskaudenkeskeytykseen. On todella tärkeää, että Suomi pysyy muiden eurooppalaisten maiden linjassa lainsäädännössä.