Demarinaiset: Pakkoavioliittojen kumoaminen on merkittävä askel tyttöjen oikeuksille

Marinin hallitus antoi eilen odotetun esityksen lakimuutokesta pakkoavioliittojen kumoamiseksi. Sen myötä pakottamalla solmittu avioliitto voidaan jatkossa purkaa kumoamalla.

Pakkoavioliitto tarkoittaa avioliittoa, jossa toinen tai molemmat puolisot eivät ole voineet vaikuttaa avioliiton solmimiseen tai puolison valintaan. Lähes joka kolmas pakkoavioliitto länsimaissa on lapsiavioliitto, jossa joko toinen tai molemmat puolisoista ovat alaikäisiä.

-  Tätä uudistusta on odotettu ja olen iloinen, että tämä erityisesti tyttöjen oikeuksia parantava uudistus saadaan tehtyä. Tyttöjen on voitava aina elää turvallinen lapsuus ja nuoruus ilman pelkoa pakkoavioliiton, Demarinaisten puheenjohtaja Tytti Tuppurainen kommentoi.

Pakkoavioliittojen kumoaminen on tärkeä edistysaskel kohti tasa-arvoisempaa yhteiskuntaa. Suomi on ratifioinut vuonna 2015 Istanbulin sopimuksen, jossa edellytetään, että sopimuksen ratifioinut valtio lainsäädännön puitteissa mahdollistaa pakkoavioliittojen kumoamisen. On erittäin tärkeää, että vihdoin pääsemme tältä osin Istanbulin sopimuksen vaatimalle tasolle.

- Lakia pakkoavioliittojen mitätöimiseksi on vaadittu pitkään ja myös Demarinaiset on korostanut asian tärkeyttä jo vuonna 2015. Tällä viikolla vietimme YK:n tyttöjen päivää. On hienoa, että päivän jälkimainingeissa saamme tämän tärkeän työn maaliin ja turvaamme tältäkin osin tyttöjen elämää ja oikeuksia, Tuppurainen päättää.

Demarinaiset: Rauhaa ja tasa-arvoa on puolustettava kaikkialla maailmassa8.11.2021 18:00:00 EET | Tiedote

Sosialidemokraattisten naisten 16. liittokokouksen kansainvälinen julkilausuma. Rauha ja vakaus ovat kansainvälisen sääntöpohjaisen yhteistyön ytimessä. Ylikansalliset instituutiot kuten Yhdistyneet kansakunnat ja Euroopan unioni ovat rakentuneet rauhan ja solidaarisuuden periaatteille. Viime vuosina olemme joutuneet kokemaan kylmän ja demokratiaa kaventavan voimapolitiikan paluuta. Olemme saaneet huomata, miten jo saavutetut naisten oikeudet ovat uhattuina monessa maassa, emmekä voi ottaa tasa-arvon kehitystä itsestään selvyytenä.

Oululainen Tytti Tuppurainen jatkaa Demarinaisten puheenjohtajana - myös SDP:n opiskelijoita johtaa nyt oululainen8.11.2021 09:53:55 EET | Tiedote

Sosialidemokraattisten Naisten 16. liittokokous 6.-7.11.21 Helsingissä on valinnut yksimielisesti Tytti Tuppuraisen jatkokaudelle puheenjohtajana. Tuppurainen on oululainen kansanedustaja ja eurooppa- ja omistajaohjausministeri. Ensimmäiseksi varapuheenjohtajaksi valittiin Emmi Lintonen (Häme) ja toiseksi varapuheenjohtajaksi Minna Salminen (Helsinki). Oulusta hallituksen varsinaiseksi jäseniksi kaudelle 2022–2024 valittiin Helena Ohtonen ja Lapista Henna Knuuti.