Demarinaisten puheenjohtaja Tytti Tuppurainen ehdolle eduskuntavaaleihin Oulun vaalipiiristä

Demarinaisten puheenjohtaja, oululainen kaupunginvaltuutettu, kansanedustaja ja ministeri Tytti Tuppurainen asettuu ehdolle tulevissa 2023 eduskuntavaaleissa. Tuppurainen pyrkii ensi keväänä neljännelle kaudelleen eduskuntaan. Eurooppa- ja omistajaohjausministerinä Marinin hallituksessa toimiva Tuppurainen on ollut Demarinaisten puheenjohtaja vuodesta 2014. Vuoden 2019 eduskuntavaaleissa Tuppurainen valittiin Oulun vaalipiiristä kolmanneksi suurimmalla äänimäärällä kansanedustajaksi, ja tammikuun aluevaaleissa hän oli SDP:n ääniharava Pohjois-Pohjanmaalla.

”Haen kansanedustajan valtakirjaa tulevalle vaalikaudelle, ja motivaationi on korkealla. Sanna Marinin hallituskaudella olemme saaneet aikaiseksi paljon uudistuksia tasa-arvoisen ja oikeudenmukaisen Suomen ja pohjoisen hyväksi, mutta työnsarkaa riittää yhä. Tässä työssä haluan olla mukana.” sanoo Tuppurainen.

Puheenjohtaja Tytti Tuppurainen on johtanut Demarinaisia määrätietoisesti usean vuoden ajan. Sanna Marinin hallituskaudella hän on edistänyt useita tärkeitä tasa-arvoon liittyviä tulevaisuustekoja. Marinin hallitus on tehnyt lukuisia päätöksiä, joilla parannetaan naisten asemaa kodin arjessa ja työelämässä. Panostukset lapsiperheiden tukeen ja vanhusten hoitoon ja hoivaan, naisten itsemääräämisoikeuden lisääminen sekä seksuaalirikoslain uudistaminen ovat Tuppuraisen mukaan keskeisiä vaalikauden saavutuksia.

Työtä kaikkia suomalaisia hyödyttävän tasa-arvoisen yhteiskunnan eteen tarvitaan yhä. Tulevalla vaalikaudella viimeistellään esimerkiksi hyvinvointialueiden toimeenpano ja uudistetaan sosiaaliturvaa. Työssä on tarkoin tunnistettava tasa-arvovaikutukset. Siksi Demarinaiset tervehtii ilolla puheenjohtaja Tuppuraisen ja kaikkien muiden demarinaisten eduskuntavaaliehdokkuuksia ympäri Suomen.

Edellisissä 2019 eduskuntavaaleissa valittiin 94 naista eduskuntaan. Nyt on aika rikkoa tämäkin lasikatto ja valita ainakin 100 naista eduskuntaan. Naisen paikka on politiikassa!

1.12.2022 on monelle ilon päivä30.11.2022 15:44:44 EET | Tiedote

Kirjoitin muutama vuosi sitten siitä, kuinka Suomessa kyykytetään vuosikausia ihmisiä, joilla on maksuhäiriömerkintä. Merkintä on haitannut satojen tuhansien suomalaisten elämää, vaikka he olisivat maksaneet velkansa pois. Maksuhäiriömerkinnät ovat Suomessa yhä yleisempiä. Ulosottoon saapuu yli kolme miljoonaa asiaa vuodessa. Viime vuonna jo n. 400 000 suomalaisella oli maksuhäiriömerkintä, joka vastaa n. kahdeksaa prosenttia aikuisväestöstä. On tärkeää uskaltaa keskustella velkaantumisesta, joka on laaja yhteiskunnallinen ongelma. Viime vuosina olen useampaan kertaan ottanut yhteyttä eri kansanedustajiin ja kysynyt, miksi ihmisiä rangaistaan ja tehdään arvottomaksi vuosia kestävällä luottotietojen menetyksellä, vaikka ihminen olisi maksanut kaikki ulosottonsa ja velkansa pois? En ole ymmärtänyt, miksi heillä velan maksun jälkeen säilyy maksuhäiriömerkintä. Tällainen henkilö ei saa vuokra-asuntoa, puhelinta, verkkopankkitunnuksia eikä sähkösopimusta. Hieno uutinen on, että 1.12.2022 as

Vaikuta kotiseurakuntasi vaaleissa – äänestä NYT12.11.2022 12:28:11 EET | Tiedote

Evankelisluterilaisen kirkon seurakuntavaalien äänestys on käynnistynyt ennakkoäänestyksellä, joka päättyy lauantaina 12.11.2022. Varsinainen vaalipäivä on sunnuntai 20.11. Vaaleissa valitaan yhteensä yli 8000 luottamushenkilöä Suomen 354 seurakuntaan. Kannustamme seurakuntien jäseniä käyttämään äänioikeuttaan ja siten vaikuttamaan oman kotiseurakunnan tulevaisuuden suuntaan. Meille kaikille on tärkeää, että seurakunnan palvelut ovat avoimia ja yhdenvertaisesti saatavilla elämän eri tilanteissa, kun apu, turva tai kannustus on tarpeen. Seurakuntavaaleissa äänestysikä on 16 vuotta, mutta kovin vähän nuoret käyttävät tätä mahdollisuutta. Asian esille ottaminen jo rippikouluikäisenä onkin toivottavaa, jotta tämä vaikuttamiskeino tulisi heille tutuksi. ”Vaaleissa 2018 valtakunnallinen äänestysprosentti oli 14,4 %. Äänestysaktiivisuutta olisi saatava korkeammaksi, jotta tiedettäisiin nykyistä paremmin, mikä on seurakuntalaisten toivoma kehittämissuunta ja millaisten arvojen toivotaan vaikut

Demarinaisten tasa-arvotyö palkinto 2022 Monika-Naiset liitto ry:lle26.10.2022 12:30:22 EEST | Tiedote

Demarinaisten tasa-arvotyö palkinto jaetaan syksyisin ajankohtaiselle ja aktiiviselle toimijalle tai taholle, joka on edistänyt tasa-arvoa yhteiskunnassa. Vuonna 2022 tunnustuksen saa Monika-Naiset liitto ry. Monika-Naiset tekee yhteiskunnassa näkyvää työtä naisten aseman, tasa-arvon ja turvallisen elämän edistämiseksi. Liitto edistää maahan muuttaneiden naisten tasa-arvoa, osallisuutta ja asemaa niin Suomessa kuin ulkomailla.

Emmi Lintonen PES Womenin hallitukseen15.10.2022 12:25:36 EEST | Tiedote

Demarinaisten ensimmäinen varapuheenjohtaja Emmi Lintonen valittiin perjantaina 14.10.2022 Euroopan laajuisen kattojärjestömme PES Womenin kongressissa Berliinissä PES Womenin hallitukseen. Hallituksen kausi kestää seuraavat neljä vuotta. Forssalainen Lintonen on toiminut aktiivisesti Hämeen Demarinaisten piirin toiminnassa ja Forssan paikallispolitiikassa. Demarinaisten ensimmäisenä varapuheenjohtajana Emmi on toiminut vuodesta 2017 lähtien. Demarinaiset onnittelevat Emmiä! Olemme iloisia, että saimme Demarinaisten mandaatilla Emmin edustamaan meitä Euroopan tasolle ja ajamaan meille tärkeitä tavoitteita.