Demarinaisten tasa-arvotyö palkinto 2022 Monika-Naiset liitto ry:lle

Demarinaisten tasa-arvotyö palkinto jaetaan syksyisin ajankohtaiselle ja aktiiviselle toimijalle tai taholle, joka on edistänyt tasa-arvoa yhteiskunnassa. Vuonna 2022 tunnustuksen saa Monika-Naiset liitto ry. Monika-Naiset tekee yhteiskunnassa näkyvää työtä naisten aseman, tasa-arvon ja turvallisen elämän edistämiseksi. Liitto edistää maahan muuttaneiden naisten tasa-arvoa, osallisuutta ja asemaa niin Suomessa kuin ulkomailla.

”Monika-Naisten työ naisten aseman ja tasa-arvon eteen sekä erityisesti työ maahan muuttaneiden naisten hyväksi ja lähisuhdeväkivallan uhrien avuksi on merkittävää. Naisiin kohdistuva väkivalta on edistyksellisen Suomen synkimpiä epäkohtia”, painottaa Demarinaisten puheenjohtaja, ministeri Tytti Tuppurainen.

”Sukupuoli on valitettavasti edelleen suurin syrjinnälle ja väkivallalle altistava tekijä. Maahan muuttaneisiin naisiin kohdistuu taustansa takia moninkertaista syrjintää ja väkivaltaa verrattuna kantaväestön naisiin. Järjestömme on keskittynyt auttamaan erityisesti haavoittuvimmassa asemassa olevia naisia ja heidän lapsiaan. Haluamme lämpimästi kiittää tästä tasa-arvotyön tunnustuksesta. Kiitos kuuluu tätä vaativaa työtä tekevälle henkilöstöllemme”, kertoo Monika-Naiset liitto ry:n puheenjohtaja Olga Silfver.

Monika-Naiset on monikulttuurinen, valtakunnallisesti sosiaalialalla toimiva järjestö. Jäsenjärjestöjensä kautta se tukee monikulttuurista naistoimintaa laajasti koko Suomessa. He tarjoavat myös maahan muuttaneille naisille kotouttavaa toimintaa, erimerkiksi edesauttamalla heidän mahdollisuuttaan työllistyä.

”Kotouttamisessa on tärkeää ottaa huomioon juuri maahan muuttaneet naiset, jotka ovat erityisen haavoittuvassa asemassa. Nämä naiset jäävät usein kotiin ja yhteiskunnan ulkopuolelle, vaikka juuri naisten saama tuki kotouttamisessa edesauttaa myös lapsien ja nuorten kotoutumista”, muistuttaa Demarinaisten 1. varapuheenjohtaja Emmi Lintonen.

”Tällä hetkellä suurin osa sotaa pakenevista on naisia ja lapsia. On erittäin tärkeää, että erityisesti haavoittuvassa asemassa olevien tukipalvelut toimivat. Demarinaisten järjestyksessään toinen tasa-arvopalkinto luovutetaan Monika-Naisille tunnustukseksi heidän tekemästään arvokkaasta työstä yhdenvertaisuuden edistämiseksi”, päättää Demarinaisten puheenjohtaja Tytti Tuppurainen.

1.12.2022 on monelle ilon päivä30.11.2022 15:44:44 EET | Tiedote

Kirjoitin muutama vuosi sitten siitä, kuinka Suomessa kyykytetään vuosikausia ihmisiä, joilla on maksuhäiriömerkintä. Merkintä on haitannut satojen tuhansien suomalaisten elämää, vaikka he olisivat maksaneet velkansa pois. Maksuhäiriömerkinnät ovat Suomessa yhä yleisempiä. Ulosottoon saapuu yli kolme miljoonaa asiaa vuodessa. Viime vuonna jo n. 400 000 suomalaisella oli maksuhäiriömerkintä, joka vastaa n. kahdeksaa prosenttia aikuisväestöstä. On tärkeää uskaltaa keskustella velkaantumisesta, joka on laaja yhteiskunnallinen ongelma. Viime vuosina olen useampaan kertaan ottanut yhteyttä eri kansanedustajiin ja kysynyt, miksi ihmisiä rangaistaan ja tehdään arvottomaksi vuosia kestävällä luottotietojen menetyksellä, vaikka ihminen olisi maksanut kaikki ulosottonsa ja velkansa pois? En ole ymmärtänyt, miksi heillä velan maksun jälkeen säilyy maksuhäiriömerkintä. Tällainen henkilö ei saa vuokra-asuntoa, puhelinta, verkkopankkitunnuksia eikä sähkösopimusta. Hieno uutinen on, että 1.12.2022 as

Vaikuta kotiseurakuntasi vaaleissa – äänestä NYT12.11.2022 12:28:11 EET | Tiedote

Evankelisluterilaisen kirkon seurakuntavaalien äänestys on käynnistynyt ennakkoäänestyksellä, joka päättyy lauantaina 12.11.2022. Varsinainen vaalipäivä on sunnuntai 20.11. Vaaleissa valitaan yhteensä yli 8000 luottamushenkilöä Suomen 354 seurakuntaan. Kannustamme seurakuntien jäseniä käyttämään äänioikeuttaan ja siten vaikuttamaan oman kotiseurakunnan tulevaisuuden suuntaan. Meille kaikille on tärkeää, että seurakunnan palvelut ovat avoimia ja yhdenvertaisesti saatavilla elämän eri tilanteissa, kun apu, turva tai kannustus on tarpeen. Seurakuntavaaleissa äänestysikä on 16 vuotta, mutta kovin vähän nuoret käyttävät tätä mahdollisuutta. Asian esille ottaminen jo rippikouluikäisenä onkin toivottavaa, jotta tämä vaikuttamiskeino tulisi heille tutuksi. ”Vaaleissa 2018 valtakunnallinen äänestysprosentti oli 14,4 %. Äänestysaktiivisuutta olisi saatava korkeammaksi, jotta tiedettäisiin nykyistä paremmin, mikä on seurakuntalaisten toivoma kehittämissuunta ja millaisten arvojen toivotaan vaikut

Demarinaisten puheenjohtaja Tytti Tuppurainen ehdolle eduskuntavaaleihin Oulun vaalipiiristä31.10.2022 12:10:21 EET | Tiedote

Demarinaisten puheenjohtaja, oululainen kaupunginvaltuutettu, kansanedustaja ja ministeri Tytti Tuppurainen asettuu ehdolle tulevissa 2023 eduskuntavaaleissa. Tuppurainen pyrkii ensi keväänä neljännelle kaudelleen eduskuntaan. Eurooppa- ja omistajaohjausministerinä Marinin hallituksessa toimiva Tuppurainen on ollut Demarinaisten puheenjohtaja vuodesta 2014. Vuoden 2019 eduskuntavaaleissa Tuppurainen valittiin Oulun vaalipiiristä kolmanneksi suurimmalla äänimäärällä kansanedustajaksi, ja tammikuun aluevaaleissa hän oli SDP:n ääniharava Pohjois-Pohjanmaalla.

Emmi Lintonen PES Womenin hallitukseen15.10.2022 12:25:36 EEST | Tiedote

Demarinaisten ensimmäinen varapuheenjohtaja Emmi Lintonen valittiin perjantaina 14.10.2022 Euroopan laajuisen kattojärjestömme PES Womenin kongressissa Berliinissä PES Womenin hallitukseen. Hallituksen kausi kestää seuraavat neljä vuotta. Forssalainen Lintonen on toiminut aktiivisesti Hämeen Demarinaisten piirin toiminnassa ja Forssan paikallispolitiikassa. Demarinaisten ensimmäisenä varapuheenjohtajana Emmi on toiminut vuodesta 2017 lähtien. Demarinaiset onnittelevat Emmiä! Olemme iloisia, että saimme Demarinaisten mandaatilla Emmin edustamaan meitä Euroopan tasolle ja ajamaan meille tärkeitä tavoitteita.