Demarinuoret: Faktat tiskiin vaalien siirtämisestä!

Oikeusministeriön mukaan huhtikuun kuntavaalit on päätetty siirtää kesäkuun 13. päivään. Päätös ei ollut yksimielinen, sillä kahdeksan puoluetta yhdeksästä kannatti siirtoa. Demarinuoret pitää päätöstä äärimmäisen harmillisena, mutta terveysturvallisuuden kannalta välttämättömänä. Tilanteen luonteesta johtuen järjestö peräänkuuluttaa kuitenkin ehdottoman avointa ja suoraselkäistä viestintää.

Kannanotto, vapaa julkaistavaksi heti.

Oikeusministeriön mukaan huhtikuun kuntavaalit on päätetty siirtää kesäkuun 13. päivään. Päätös ei ollut yksimielinen, sillä ministeriön mukaan kahdeksan puoluetta yhdeksästä kannatti siirtoa. Tilanne on poikkeuksellinen paitsi itse siirron vuoksi, mutta myös siksi, että vaaleihin liittyvät päätökset on yleensä pyritty tekemään yksimielisesti.

“Vaalien siirtäminen ilman puolueiden yksimielisyyttä on juuri nyt asia, joka tässä pelottaa kaikista eniten. Tämä jos mikä, on omiaan lietsomaan epäluottamusta demokratiaa ja vapaita vaaleja kohtaan. Ei tarvitse katsoa kovin pitkälle taaksepäin nähdäkseen, millaista bensaa siirto voi olla salaliittoteorioiden liekkeihin”, huokaa Demarinuorten puheenjohtaja Pinja Perholehto.

Demarinuoret pitää päätöstä äärimmäisen harmillisena, mutta terveysturvallisuuden kannalta välttämättömänä. Suomi ei ole päätöksensä kanssa yksin, sillä globaalisti pandemian aikana eri maissa on siirretty yli 70 vaaleja. Tilanteen luonteesta johtuen järjestö peräänkuuluttaa kuitenkin ehdottoman avointa viestintää.

“On oikeutettua hämmästellä, kuinka näin suuri päätös tehdään vasta juuri ennen ehdokasasettelun päättymistä. Päättäjien on kyettävä kertomaan sekä päätöksen taustoista että siitä, kuinka vaalit kesäkuussa toteutetaan. Oikeus saada tietoa on olennainen osa luottamusta - ja ilman luottamusta, ei voi olla demokratiaa”, jatkaa Perholehto.

Vaikka vaalien ajankohta on nyt lukittu, liittyy niiden toimittamiseen yhä lukuisia kysymyksiä. Demarinuoret kantaa erityistä huolta siitä, millaisin toimin turvataan siirron mahdolliset haittavaikutukset nuoriin, pienituloisiin ja ensikertalaisehdokkaisiin.

“Nuoret ovat olleet vaaleista toiseen täysin aliedustettu ryhmä. Ehdokkuuttaan pohtivien nuorten edessä on aina monenlaisia kysymyksiä, mutta ylitsepääsemättömäksi esteeksi voi nousta kampanjoinnin kalleus. Toivomme, että tähän haasteeseen kyetään löytämään ratkaisuja”, päättää Perholehto.

pinja.perholehto@demarinuoret.fi

Demarinuoret: Teknologiateollisuuden päätös on märkä rätti vasten palkansaajien kasvoja!25.3.2021 15:48:52 EET | Tiedote

Demarinuoret pitää Teknologiateollisuuden päätöstä irtautua valtakunnallisista työehtosopimusneuvotteluista hyvin huolestuttavana. Liitto kantaa erityistä huolta työmarkkinoiden ennustettavuudesta, työrauhasta sekä palkansaajien työehtojen tulevaisuudesta. Peräänkuulutamme vahvempaa ay-liikettä ja vaadimme pikaisia toimia muun muassa ammattiliittojen ryhmäkanneoikeuden puolesta.

Äänestäminen ei saa olla vain korkeasti koulutettujen etuoikeus!11.3.2021 13:17:03 EET | Tiedote

Tuore tutkimus 18-29-vuotiaiden äänestyskäyttäytymisestä kertoo karua kieltä siitä, kuinka Suomi on yhä äänestämisen luokkayhteiskunta. Ilmiö ei ole yllättävä, sillä äänioikeuden käyttäminen on eriytynyt koulutustaustan mukaan aina 80-luvun puolivälistä saakka. Taloustutkimuksen toteuttaman kyselyn mukaan yliopistotutkinnon suorittaneista tai sitä tällä hetkellä suorittavista lähes 70% kertoo äänestävänsä kuntavaaleissa varmasti, mutta ammatillisen koulutuksen puolella varmoja äänestäjiä on vain 38 prosenttia.