Demarinuoret iloitsee: Rinteen hallitusohjelma viitoittaa tietä edistykselliseen ja kestävään tulevaisuuteen!

Demarinuoret iloitsee SDP:n puheenjohtaja Antti Rinteen johtamien hallitusneuvottelujen lopputuloksesta. Hallitusohjelmassa korostuvat tasa-arvon, solidaarisuuden ja kestävän kehityksen arvot ja ohjelma pitää sisällään paljon konkreettisia toimenpiteitä edistyksellisen Suomen rakentamiseksi.

“Ihmiset äänestivät huhtikuussa eduskuntavaaleissa muutosta aiempaan politiikkaan. Nyt he sitä toden totta saavat: hallituksenmuodostaja Rinteen hallitusohjelma rakentaa kestävää yhteiskuntaa niin sosiaalisesti, ekologisesti kuin taloudellisesti. Demarinuorten tavoitteista moni näkyy kirkkaasti ohjelmassa, kuten oppivelvollisuusiän nosto, koulutus- ja tiedepanostukset, ilmastonmuutoksen torjunta sekä infrastruktuurihankkeet”, Demarinuorten puheenjohtaja Mikkel Näkkäläjärvi pohtii.

“Ohjelma on askel oikeaan suuntaan: päästöttömään hyvinvointivaltioon. Demarinuoret kannustaa puolueita kuitenkin vielä lisäämään kunnianhimon tasoaan keskeisissä ihmisoikeusreformeissa. Esimerkiksi translain uudistuksessa unohtui alle 18-vuotiaiden oikeus sukupuolen korjaamiseen. Toivomme kovasti, että nämä asiat korjataan lainvalmistelun aikana”, kannustaa varapuheenjohtaja Pinja Perholehto.

Rinteen hallitusohjelmassa toteutuu moni Demarinuorten vaalitavoitteista. Vaalitavoitteisiin pääsee tutustumaan täältä.

Hallituspuolueiden nuoriso- ja opiskelijajärjestöt: Ei lukukausimaksuille - myös kansainvälisiä opiskelijoita koskevista maksuista on luovuttava!9.5.2020 11:08:35 EESTTiedote

Vesa Vihriälän johtama selvitysryhmä ehdottaa raportissaan lukukausimaksuja kaikille opiskelijoille. Hallituspuolueiden nuoriso- ja opiskelijajärjestöt tyrmäävät ehdotuksen. Hallituspuolueiden nuoriso- ja opiskelijajärjestöt vaativat myös, että nykyisistä EU- ja ETA-alueiden ulkopuolelta tulevia opiskelijoita koskevista lukukausimaksuista luovutaan.

Demarinuoret: Unkari on erotettava EU:sta!2.4.2020 08:57:19 EESTTiedote

Euroopan unionin tuomioistuin antaa tänään ratkaisunsa siitä, rikkoivatko Puola, Unkari ja Tshekki EU-lainsäädäntöä. Aiemmin tällä viikolla saimme lukea murheellisia uutisia siitä, että Unkarin hallitus ja pääministeri Orbán keskittävät valtaa itselleen. Parlamentin päätöksellä Unkarista tuli yhdessä hetkessä käytännössä diktatuuri. Unkarin hallitus ajaa myös lakia, jolla maan kunnat otetaan hallituksen kontrolliin. Demarinuoret vaatii toimien aloittamista Unkarin EU-jäsenyyden jäädyttämiseksi ja Unkarin EU-tukien lakkauttamiseksi.