Demarinuoret iloitsee: Rinteen hallitusohjelma viitoittaa tietä edistykselliseen ja kestävään tulevaisuuteen!

Demarinuoret iloitsee SDP:n puheenjohtaja Antti Rinteen johtamien hallitusneuvottelujen lopputuloksesta. Hallitusohjelmassa korostuvat tasa-arvon, solidaarisuuden ja kestävän kehityksen arvot ja ohjelma pitää sisällään paljon konkreettisia toimenpiteitä edistyksellisen Suomen rakentamiseksi.

“Ihmiset äänestivät huhtikuussa eduskuntavaaleissa muutosta aiempaan politiikkaan. Nyt he sitä toden totta saavat: hallituksenmuodostaja Rinteen hallitusohjelma rakentaa kestävää yhteiskuntaa niin sosiaalisesti, ekologisesti kuin taloudellisesti. Demarinuorten tavoitteista moni näkyy kirkkaasti ohjelmassa, kuten oppivelvollisuusiän nosto, koulutus- ja tiedepanostukset, ilmastonmuutoksen torjunta sekä infrastruktuurihankkeet”, Demarinuorten puheenjohtaja Mikkel Näkkäläjärvi pohtii.

“Ohjelma on askel oikeaan suuntaan: päästöttömään hyvinvointivaltioon. Demarinuoret kannustaa puolueita kuitenkin vielä lisäämään kunnianhimon tasoaan keskeisissä ihmisoikeusreformeissa. Esimerkiksi translain uudistuksessa unohtui alle 18-vuotiaiden oikeus sukupuolen korjaamiseen. Toivomme kovasti, että nämä asiat korjataan lainvalmistelun aikana”, kannustaa varapuheenjohtaja Pinja Perholehto.

Rinteen hallitusohjelmassa toteutuu moni Demarinuorten vaalitavoitteista. Vaalitavoitteisiin pääsee tutustumaan täältä.

Demarinuoret: Korkeakoulujen rahoituskorotukset tehtävä budjettiriihessä täysimääräisenä!23.8.2019 09:02:07 EESTTiedote

Demarinuoret vaativat ammattikorkeakouluille ja yliopistoille hallitusohjelmassa luvattuja 60 miljoonan euron perusrahoituksen korotuksia voimaan täysimääräisinä. Valtiovarainministeriön talousarvioehdotus vuodelle 2020 on jäämässä korkeakoulujen osalta vajavaiseksi. Korkeakoulujen rahoituksesta on leikattu tuntuvasti 2010-luvulla ja esimerkiksi ammattikorkeakoulujen rahoituksesta on leikattu yli viidesosa. Demarinuoret vaatii talousarvioehdotuksen korjaamista sovitun hallitusohjelman mukaiseksi.