Demarinuoret: Julkisen talouden kestävä sopeutussumma ensi vaalikaudella noin 2 miljardia euroa

Demarinuorten tuore Suuntaviivat oikeudenmukaiseen ja kestävään talouteen -ohjelma esittää vaihtoehtoisia ratkaisuja talouspoliittiseen päätöksentekoon. Ohjelman painopisteitä ovat työllisyysasteen nostaminen, oikeudenmukainen ja kestävä verotus, tehottomien tukien karsiminen sekä fiksut rakenneuudistukset.

“Oikeistopuolueet huutavat jälleen kilpaa siitä, kuka leikkaa eniten. Me emme sellaisesta innostu. Otamme talouden vakavasti ja vastuullisesti. Samalla kuitenkin huomioiden, että liian nopea vyönkiristys ja valtavat menoleikkaukset jarruttaisivat talouskasvua ja heikentäisivät työllisyyttä. Seuraavalla vaalikaudella sosiaalisesti ja ekologisesti kestävä sopeutussumma voisi olla noin 2 miljardia” , linjaa Demarinuorten puheenjohtaja Pinja Perholehto.

Demarinuorten kestävän talouden ohjelma tarjoaa 16 toimenpidettä, joilla valtion talouden alijäämään voidaan vaikuttaa nopeasti. Lisäksi ohjelmaan sisältyy ehdotuksia rakenteellisiksi uudistuksiksi, joilla julkisten menojen kasvua voidaan hillitä pidemmällä aikavälillä.

“Työllisyysasteen nostaminen kestävällä tavalla on vaihtoehtomme ytimessä. Sosiaaliturvajärjestelmän uudistaminen Yleisturvaksi toteuttaisi tavoitetta rakentaa kestävää taloutta. Sosiaaliturvaa ja tuloverotusta on tarkasteltava ja kehitettävä kokonaisuutena siten, että työnteko on aina kannattavaa, mutta oikeus riittävään toimeentuloon turvataan joka tilanteessa”, jatkaa Demarinuorten 1. varapuheenjohtaja Emilia Kangaskolkka.

Yritystuet muodostavat merkittävän osan valtion budjetista. Julkisen talouden kokonaisuutta tarkasteltaessa on väistämättä kiinnitettävä huomiota myös tukien yhteiskunnalliseen oikeutukseen ja tehokkuuteen.

"Kestävän talouskasvun luominen ja tarkka julkinen taloudenpito edellyttävät nykyisen yritystukijärjestelmän uudistamista. Markkinoiden on annettava toimia vapaasti siellä, missä markkinamekanismi aidosti toimii. Samalla meidän on viisaasti tuettava liike-elämän uudistumista ja tasoitettava muun muassa uusien investointien tuomaa riskiä tärkeillä tulevaisuuden aloilla", päättää 2. varapuheenjohtaja Kimi Uosukainen.

Emilia Kangaskolkka
Kimi Uosukainen

Demarinuoret - Sosialidemokraattiset Nuoret ry on poliittinen nuorisojärjestö, joka on perustettu vuonna 1906. Demarinuoret toimii kansallisesti ja kansainvälisesti.

Demarinuorten Perholehto: Nuorisorikollisuudelle oma erikoissyyttäjä3.2.2023 07:34:00 EET | Tiedote

Hallitus esittää 2.2.2023 julkaistussa lisätalousarviossa 19 miljoonan euron rahoitusta nuorisorikollisuuden ehkäisyyn ja torjuntaan. Demarinuorten puheenjohtaja Pinja Perholehto kiittää tärkeään ilmiöön tarttumisesta ja kehottaa jatkamaan rakentavalla linjalla. Perholehto esittää, että seuraavalla hallituskaudella tulisi muun muassa asettaa nuorisorikollisuudesta vastaava erikoissyyttäjä sekä kehittää nuorten rikollisten tukea ja jälkihoitoa.

Demarinuorten Perholehto: Keskusta on yksi Suomen ympäristövihamielisimmistä puolueista29.11.2022 12:51:39 EET | Tiedote

Keskusta on kunnostautunut hallituksen rivien horjuttajana. Aiemmin suurta keskustelua herätti puolueen toiminta saamelaiskäräjälain osalta. Viimeisimpänä tulilinjalle on joutunut hallituksen toukokuussa linjaama luonnonsuojelulaki. Demarinuorten Perholehto pitää Keskustan toimintaa epäisänmaallisena oman edun tavoitteluna, joka murentaa politiikan uskottavuutta. ”Keskustan pakka on levällään kuin Jokisen eväät. Puolue ei näytä enää itsekään tietävän, ovatko he hallitus- vai oppositiopuolue. Surullisinta tässä on, että upporikasta ja rutiköyhää pelataan sekä ihmisoikeuksien että luonnon kantokyvyn kustannuksella”, puuskahtaa Demarinuorten puheenjohtaja Perholehto. Luontokato ja ilmastonmuutos uhkaavat koko ihmiskunnan tulevaisuutta. Demarinuorten mukaan jokaisen vastuullisen puolueen tulisi pyrkiä politiikallaan siihen, että luontokato pysäytetään vuoteen 2025 mennessä. “Viimeistään luonnonsuojelulakia vastaan valiokunnissa äänestäminen osoittaa, että Keskusta kuuluu Suomen ympäristövi