Demarinuoret: Neulanvaihtopisteet kuntoon ja käyttöhuoneet kokeiluun!

Huumekuolemat ovat viisinkertaistuneet Suomessa 90-luvun lopusta lähtien ja kuolevat ovat usein nuoria. Lain mukaan kaikissa Suomen kunnissa on pitänyt olla jo vuodesta 2004 lähtien neulanvaihtopiste. Tähän mennessä pisteitä on perustettu kuitenkin vain noin 60 kuntaan. Demarinuoret haastaa kaikki Suomen kunnat julistautumaan inhimillisen päihdepolitiikan alueiksi ja vaatii, että huumeiden käyttöön liittyvien terveyspalveluiden epäkohdat saatetaan kuntoon viipymättä.

“Huumausaineiden käyttö ei katso kotikunnan kokoa, etenkään aikana, jolloin internet on lisännyt huumeiden saatavuutta ympäri maata. On absurdia, että tukea tarjotaan silti enemmän yli 50 000 asukkaan kaupungeissa kuin pienemmissä kunnissa. Valtion on määrättävä tuntuvat sakkomaksut niille kunnille, jotka eivät hoida asiaa kuntoon viipymättä. Kyse ei ole vapaaehtoisesta hyvän tahdon eleestä vaan ihmisten hyvinvoinnista ja lain noudattamisesta!”, jyrähtää Demarinuorten puheenjohtaja Pinja Perholehto.

Kunnilla on lain velvoittamia tehtäviä päihdevastaisen työn tekemiseen, mutta siihen satsataan harmillisen vähän resursseja. Poissaolollaan loistavat myös uudet avaukset - tai niiden vieminen ajatuksista käytäntöön. Yksi konkreettinen esimerkki on Helsingistä.

“Helsingin kaupunki on esittänyt sosiaali- ja terveysministeriölle, että se esittäisi poikkeuslakia Helsingille, jotta kaupunki voisi pilotoida valvottua huumeiden pistotilaa. Esimerkiksi Tanskassa on käytössä huumeiden käyttöhuoneita sekä liikkuvia ambulanssin pohjalle rakennettuja Fixelanceja, jossa käyttäjät voivat valvotusti käyttää huumeita. Tämän kaltaiset ratkaisut mahdollistavat ihmisten pääsyn valvonnan ja hoidon piiriin, ja huumeiden käyttöön liittyviä kuolemia voidaan ehkäistä” Perholehto toteaa.

On ymmärrettävää, että huumeiden käyttö herättää keskustelua. Ilmaisten neulojen jakamisen aloittaminen aiheutti 2000-luvun taitteessa kuohuntaa. Tulokset ovat kuitenkin olleet myönteisiä. Yliannostuskuolemat, ja huumeiden  käytössä leviävät sairaudet kuten hepatiitti sekä HIV, ovat vähentyneet. Helpomman pistovälineiden saatavuuden ei ole myöskään osoitettu lisäävän huumeiden käyttöä.

“Ei ole mikään salaisuus, että ilman vastuullisia toimia, Suomessa voi olla kohta käsillä huumekriisi. Nyt tarvitaan kaikki keinot käyttöön. Yhdysvalloissa avattu ensimmäinen huumeiden käyttöhuone ei esimerkiksi ensimmäisenä toimintavuonnaan lisännyt huumeiden salakuljettamista tai muita siihen liittyviä rikoksia. Toiminta on aina parempi kuin voivottelu”, päättää Perholehto.

Demarinuorten Perholehto ja Kokoomusnuorten Pajula: Eläkejärjestelmä täysremonttiin - maksujen korotus ei kelpaa yksin ratkaisuksi17.9.2021 14:46:41 EEST | Tiedote

Työeläkejärjestelmä on perustunut sukupolvien väliseen vastavuoroisuuteen, jossa kaikki maksavat vuorollaan työeläkemaksuja ja hyötyvät myöhemmin järjestelmästä. Eläketurvakeskuksen tuoreen raportin mukaan nykyinen eläkemaksutaso ei kuitenkaan riitä enää tulevaisuudessa eläkkeiden maksamiseen. Demarinuorten puheenjohtaja Pinja Perholehto ja Kokoomusnuorten puheenjohtaja Matias Pajula vaativat, että vuosikymmenten haluttomuutta järjestelmätason uudistuksiin ei kuitattaisi vain nykyisten ja tulevien palkansaajien pussista.

Kun Pinjan mieli särkyi, alkoi vuosien mittainen kamppailu terveydestä: ”Jos jalka murtuu, kukaan ei pyydä odottamaan ensiapua kuukausia”10.9.2021 08:54:42 EEST | Uutinen

Yle kertoi sunnuntaina 5. syyskuuta artikkelissaan Veerasta, joka ei ole suomalaisen hyvinvointivaltion silmissä tarpeeksi sairas psyykkisesti saadakseen apua. Demarinuorten puheenjohtaja Pinja Perholehdolle aihe on henkilökohtainen. Perholehto oli vasta 14-vuotias, kun hän sairastui syömishäiriöön, joka vei hänet vuosien mittaiseen kamppailuun terveytensä kanssa.