Demarinuoret: Nuorille painavia salkkuja luottamuspaikkaneuvotteluissa

Luottamuspaikkaneuvotteluissa ratkaistaan kuinka hyvin uudet valtuutetut ja ehdolla olleet henkilöt asetetaan todella edustamaan kaikkien kuntalaisten laajaa kirjoa. Demarinuoret menestyivät loistavasti monissa kunnissa: uusia nuoria nousi valtuustoihin ja jo kokeneemmat kasvattivat äänimääriään runsaasti. Nuorten vaalitulosten siivittämänä vaadimme puolueita, erityisesti SDP:ta, huomioimaan nuoria merkittävillä luottamuspaikoilla.

Kuva: Demarinuoret

Pääministeri Sanna Marin ja SDP:n varapuheenjohtaja Matias Mäkynen ovat hienoja esimerkkejä siitä, että nuoret menestyvät kun siihen annetaan mahdollisuus. Vaikka SDP:n kannatus jäi valtakunnallisesti toivottua vähäisemmäksi, nousi uusia ja jo kokeneempia nuoria valtuustoihin kovalla ryminällä muun muassa Lappeenrannassa, Porissa, Jyväskylässä, Turussa, Vantaalla, Liperissä, Hyvinkäällä, Järvenpäässä ja Helsingissä.

Nuorten vaalitulosten siivittämänä vetoamme jokaiseen suomalaiseen puolueeseen: huomioikaa nuoret luottamuspaikkaneuvotteluissa painavilla salkuilla. Erityisen vahva viestimme on emopuolue SDP:lle, jonka tulee johtaa esimerkillä ja toimia muutoksen airueena.

"Vastuuta otetaan kun sitä annetaan. Nuorten valinnat merkittäviin kunnallisiin luottamustehtäviin ovat tärkeä viesti siitä, että että nuoretkin voivat päästä politiikassa eteenpäin ja heidän näkemyksillään on todellinen arvo. Samalla se lisää päättäjien mahdollisuuksia tavoittaa kuntansa nuoria ‒ sitä ryhmää, joka on päätöksenteossa täysin aliedustettuna”, linjaa Demarinuorten puheenjohtaja Pinja Perholehto.

Politiikka on joukkuelaji, jossa puolue- ja arvosamaistumisen ohella henkilösamaistumisella on yhä suurempi rooli. Mitä moninaisempi joukko päättäjiä puolueella on, sitä useampi samaistuu myös puolueeseen ja sen politiikkaan.

“Laaja pooli eri ikäisiä ja taustaisia ihmisiä on perusedellytys myös laadukkaalle, jokaisen kuntalaisen huomioivalle päätöksenteolle.” Perholehto linjaa.

Vastuupaikkojen tarjoaminen on erityisen tärkeää myös sen vuoksi, että nuorten kiinnostus politiikkaan on korkeimmillaan aikoihin. Vuonna 1996 nuorista 44% sanoi olevansa erittäin tai jonkin verran kiinnostuneita poliitikasta, mutta vuonna 2018 osuus oli noussut 65%:iin.

“Nuoria kiinnostavat kuitenkin yhä enemmän muut kuin perinteiset vaikuttamisen kanavat. Jotta nuoret lähtevät mukaan, on heille annettava näytön paikkoja. Monella on runsaasti muun muassa järjestötyön ja opintojen kautta kertynyttä asiaosaamista, jota valtuustossa olisi hyvä hyödyntää. Liian usein tätä tietotaitoa ei arvosteta riittävästi”, tuskailee Perholehto.

“Olen kiitollinen siitä, että Hyvinkäällä minut nostettiin ryhmäpuheenjohtajaksi ensimmäisen kauden valtuutettuna. Se antoi pohjaa myös näiden vaalien tulokselleni. Sukupolvien välistä yhteistyötä, uusia ajatuksia ja vankkaa kokemusta yhdistävää politiikkaa, tarvitaan jokaisessa Suomen kunnassa”, jatkaa Perholehto.

Ei ole samantekevää, kuka milläkin kunnallisella luottamuspaikalla istuu ja valtaa käyttää. Annetaan nuorille mahdollisuus vaikuttaa ja kasvaa suuriin saappaisiin!

Kuva: Demarinuoret

Demarinuoret: Neulanvaihtopisteet kuntoon ja käyttöhuoneet kokeiluun!4.6.2021 06:30:00 EEST | Tiedote

Huumekuolemat ovat viisinkertaistuneet Suomessa 90-luvun lopusta lähtien ja kuolevat ovat usein nuoria. Lain mukaan kaikissa Suomen kunnissa on pitänyt olla jo vuodesta 2004 lähtien neulanvaihtopiste. Tähän mennessä pisteitä on perustettu kuitenkin vain noin 60 kuntaan. Demarinuoret haastaa kaikki Suomen kunnat julistautumaan inhimillisen päihdepolitiikan alueiksi ja vaatii, että huumeiden käyttöön liittyvien terveyspalveluiden epäkohdat saatetaan kuntoon viipymättä.

Demarinuoret: Aamupala kuuluu kaikille - lapsilisät indeksiin!31.5.2021 13:39:15 EEST | Tiedote

Kohu pääministerien aamiaisedusta on kasvanut yli mittasuhteidensa. Etu on ollut vakiintunut käytäntö, johon viranhaltijat ovat ohjeistaneet. On hyvä, että päättäjien rahankäyttöä ruoditaan, mutta Marinin syyttäminen asiasta on kohtuutonta. Tuomitsemme pääministerin mustamaalaamisen ja vaadimme sen sijaan puuttumaan eriarvoisuuteen, jota kohu on nostanut esiin. Erityisesti lapsiperheköyhyys on lisääntynyt pandemian myötä. Demarinuoret vaatii, että lapsilisät sidotaan indeksiin ja jokaisessa Suomen kunnassa pilotoidaan maksutonta aamiaista.

Demarinuoret: Kädenlämpöiset riihipäätökset eivät riitä - Yleisturvasta uusi vappusatanen!30.4.2021 16:23:46 EEST | Tiedote

Demarinuoret on kohtuullisen tyytyväinen puoliväliriihen päätöksiin, mutta haluaa kirittää hallitusta erityisesti sosiaaliturvauudistuksen suhteen. Merkittävimmät työllisyyden esteet ovat terveysongelmat, sopivien työmahdollisuuksien puute sekä tilanteet, joissa kannustinloukkujen ja etuuksien päällekkäisyyksien takia työnteko ei ole kannattavaa. Liitto esittää ratkaisuksi Yleisturva-mallia, joka yksinkertaistaisi sirpaleista sosiaaliturvaa ja kannustaisi aina työntekoon.