Demarinuoret puoliväliriiheen: Hallitus, älkää unohtako nuoria työmarkkinoilla!

Demarinuoret vetoaa puoliväliriihen alla Marinin hallitukseen. Haluamme nostaa oman toimenpideohjelman avulla keskusteluun erityisesti nuorten tilanteeseen, mielenterveyskriisiin, kotitalouksien ylivelkaantumiseen ja veropohjan aukkoihin liittyviä kipukohtia sekä esittää niihin ratkaisuja.

Kun talous sakkaa, jäävät nuoret usein ensimmäisinä kelkasta. Tämä näkyy myös koronakriisissä. Sillä, että työura ei käynnisty edes alussa, voi olla kauaskantoisia vaikutuksia. Pahimmillaan työmarkkinoiden ulkopuolelle jääminen muodostaa ikäluokan tulevaisuutta määritteleviä sukupolvikokemuksia.

“Tuntuu, että suurimmat työllisyystoiveet on laitettu yli 55-vuotiaiden työllistymiseen, vaikka ikäluokkien pienentyessä nuorten rooli korostuu. Meillä on edessä pitkä työura ja rahoitettavana hyvinvointivaltion tulevaisuus. Se on jo itsessään haasteellista, mutta kriisin vaikutukset opintoihin ja talouteen lisäävät vaikeuskerrointa”, toteaa Demarinuorten puheenjohtaja Pinja Perholehto.

Nuorten yhteiskunnallista asemaa ravistelevat myös psyykkiseen hyvinvointiin liittyvät haasteet. Peruspalveluiden ohentuminen on aiheuttanut hoitovajetta ja toisaalta merkittävät hyvinvointipanostukset odottavat soteuudistusta. Demarinuoret esittää lukuisia toimenpiteitä, joiden pääpainopiste on mielenterveyden edistämisessä ja työhyvinvoinnin vahvistamisessa.

“YK varoitti jo syksyllä uhkaavasta mielenterveyskriisistä. Hallituksen olisi tärkeää kääntää kelkka ja toteuttaa terapiatakuu etupainotteisesti erillään hoitotakuusta. Tämä olisi ratkaisevaa paitsi inhimillisistä syistä, myös työllisyystavoitteen kannalta”, vaatii Demarinuorten puheenjohtaja Pinja Perholehto.

Politiikkatoimien lisäksi puoliväliriihessä hallituksen onnistumista punnitaan myös sen kannalta, kuinka uskottavan suunnitelman se kykenee luomaan julkisen talouden varalle pidemmällä aikavälillä. Demarinuoret painottaa kuitenkin, ettei liian nopeita sopeutustoimia ole syytä yhdistää kriisin jälkeiseen elpymiseen.

Arvostetut yhteiskunnalliset palvelut ovat aina kalliita eriä valtion budjetissa. Myös mielenterveyden hoitamisen, osaamistason nostamisen ja työllisyyden edistämisen on saatava maksaa. Siltä osin kuin hyvinvointivaltion rahoituspulmaa pyritään ratkaisemaan verotusta kiristämällä, tulee huomiota kiinnittää vääristäviin veroihin ja veropohjan aukkoihin.

Demarinuorten toimenpide-esitykset puoliväliriiheen täällä.

Lisätiedot:

pinja.perholehto@demarinuoret.fi

Demarinuoret: Teknologiateollisuuden päätös on märkä rätti vasten palkansaajien kasvoja!25.3.2021 15:48:52 EET | Tiedote

Demarinuoret pitää Teknologiateollisuuden päätöstä irtautua valtakunnallisista työehtosopimusneuvotteluista hyvin huolestuttavana. Liitto kantaa erityistä huolta työmarkkinoiden ennustettavuudesta, työrauhasta sekä palkansaajien työehtojen tulevaisuudesta. Peräänkuulutamme vahvempaa ay-liikettä ja vaadimme pikaisia toimia muun muassa ammattiliittojen ryhmäkanneoikeuden puolesta.

Äänestäminen ei saa olla vain korkeasti koulutettujen etuoikeus!11.3.2021 13:17:03 EET | Tiedote

Tuore tutkimus 18-29-vuotiaiden äänestyskäyttäytymisestä kertoo karua kieltä siitä, kuinka Suomi on yhä äänestämisen luokkayhteiskunta. Ilmiö ei ole yllättävä, sillä äänioikeuden käyttäminen on eriytynyt koulutustaustan mukaan aina 80-luvun puolivälistä saakka. Taloustutkimuksen toteuttaman kyselyn mukaan yliopistotutkinnon suorittaneista tai sitä tällä hetkellä suorittavista lähes 70% kertoo äänestävänsä kuntavaaleissa varmasti, mutta ammatillisen koulutuksen puolella varmoja äänestäjiä on vain 38 prosenttia.

Demarinuoret: Faktat tiskiin vaalien siirtämisestä!6.3.2021 13:00:01 EET | Tiedote

Oikeusministeriön mukaan huhtikuun kuntavaalit on päätetty siirtää kesäkuun 13. päivään. Päätös ei ollut yksimielinen, sillä kahdeksan puoluetta yhdeksästä kannatti siirtoa. Demarinuoret pitää päätöstä äärimmäisen harmillisena, mutta terveysturvallisuuden kannalta välttämättömänä. Tilanteen luonteesta johtuen järjestö peräänkuuluttaa kuitenkin ehdottoman avointa ja suoraselkäistä viestintää.