Demarinuoret: Takaisin juurille - ilmastopolitiikan rinnalle tarvitaan luonnonsuojelua!

Demarinuoret on huolestunut luonnonsuojelun jäämisestä vaalikevään keskusteluissa muiden teemojen jalkoihin. Ilmastonmuutoksen hillitseminen on valtavan tärkeä ympäristöpolitiikan tavoite, mutta monet merkittävät luonnon hyvinvointiin ja monimuotoisuuteen liittyvät teemat on myös syytä saada keskusteluun.

“Luonnon monimuotoisuuden heikkeneminen ja lajikato ovat megaluokan poliittisia kysymyksiä, jotka on saatava kiireen vilkkaa hallintaan. Nyt tarvitaan laajamittaisia toimenpiteitä maatalousmaan monimuotoisuuden vahvistamiseen sekä talousmetsien ja rakennetun ympäristön kehittämistäsuuntaan, jossa ne toimivat elinympäristöinä monimuotoiselle luonnonvaraiselle lajistolle”, Demarinuorten ympäristötyöryhmän puheenjohtaja Eetu Kinnunen vaatii.

Suojelutoimien aloittamisesta ja kasvaneesta tietoisuudesta huolimatta luonnonmukaisten elinympäristöjen tuhoutuminen on edelleen jatkunut 1900-luvun lopulta 2000-luvun ensimmäisille vuosikymmenille. 70-luvun alusta luonnonvaraisten selkärankaisten määrä on pudonnut jopa 60 prosenttia. Monien ei-selkärankaisten, kuten pölyttäjähyönteisten kantojen romahtaminen uhkaa ekosysteemien toiminnan lisäksi myös maatalouden kestävyyttä.

“Luonnonmukaisten elinympäristöjen tuhoutumiselle on pantava piste. Suomeen tarvitaan lisää suojelualueita ja suojeluohjelmia on laajennettava kattamaan erityisesti kukkakasveille ja hyönteisille keskeiset perinnebiotoopit, kuten vaarantuneet niitty- ja ketoalueet. Tarvitsemme kunnianhimoisen ilmastopolitiikan kylkeen kunnianhimoa luonnonsuojeluun”, Demarinuorten puheenjohtaja Mikkel Näkkäläjärvi päättää.

Avaus on osa Demarinuorten huomenna julkaistavaa ilmasto- ja ympäristöohjelmaa.

Lisätiedot:

Mikkel Näkkäläjärvi

Puh. 0400765002

Eetu Kinnunen

Demarinuorten ympäristötyöryhmän puheenjohtaja

Puh. 0505453173

Euroopan Demarinuorten liittokokous Suomeen keväällä 201925.11.2018 12:36:44 EETTiedote

Euroopan Demarinuorten valtuusto päätti lauantaina kokouksessaan Itävallassa, että Euroopan Demarinuorten seuraava liittokokous järjestetään Helsingissä. 29.-30.3.2019 Suomeen saapuu yli 250 nuorta sosialidemokraattia lähes 40 eri maasta. Kokous on suurin Suomessa pidettävä kansainvälinen poliittisen nuorisojärjestön tapahtuma 2010-luvulla. “On suuri kunnia saada yli 250 eurooppalaista kollegaa Suomeen keskustelemaan Euroopan tulevaisuudesta juuri eurovaalien alla. Vuosi 2019 on todellinen Eurooppa-politiikan supervuosi, koska eurovaalien lisäksi järjestetään eduskuntavaalit, joissa päätetään Suomen Eurooppa-politiikan suunta ja heinäkuusta 2019 Suomi aloittaa EU-puheenjohtajamaana. Suomella ja SDP:lla on loistava tilaisuus ottaa johtajuus siitä, että Euroopasta tehdään ilmastonmuutoksen torjumisen suurvalta ja voimakas demokratian puolestapuhuja”, Demarinuorten puheenjohtaja Mikkel Näkkäläjärvi toteaa. “Euroopan suurimpana puoluepoliittisena nuorisojärjestönä olemme aktiivinen osa Eur