Demarinuoret: Unkari on erotettava EU:sta!

Euroopan unionin tuomioistuin antaa tänään ratkaisunsa siitä, rikkoivatko Puola, Unkari ja Tshekki EU-lainsäädäntöä. Aiemmin tällä viikolla saimme lukea murheellisia uutisia siitä, että Unkarin hallitus ja pääministeri Orbán keskittävät valtaa itselleen. Parlamentin päätöksellä Unkarista tuli yhdessä hetkessä käytännössä diktatuuri. Unkarin hallitus ajaa myös lakia, jolla maan kunnat otetaan hallituksen kontrolliin. Demarinuoret vaatii toimien aloittamista Unkarin EU-jäsenyyden jäädyttämiseksi ja Unkarin EU-tukien lakkauttamiseksi.

“Unkarin ja maata hallitsevan Fidesz-puolueen sekä pääministeri Orbánin toimintaan on yritetty puuttua pitkään. Viimeksi Suomen EU-puheenjohtajuuskaudella EU yritti saada vastoin unionin perusarvoja toimivia jäsenvaltioita palaamaan kunnioittamaan yhteisiä sääntöjä. Valitettavasti tilanne Unkarissa näyttää menevän yhä pahempaan suuntaan eikä toivoa juuri enää ole näköpiirissä. Toimet Unkarin EU-jäsenyyden jäädyttämiseksi on aloitettava”, Demarinuorten puheenjohtaja Mikkel Näkkäläjärvi vaatii.

Unkarin Fidesz-puolue kuuluu samaan eurooppalaiseen puolueperheeseen EPP:hen kuin Suomen Kokoomus. Kokoomus on yrittänyt toimia Fideszin kuriin saamiseksi, mutta toistaiseksi laihoin tuloksin. Perussuomalaisten puheenjohtaja Jussi Halla-aho on puolestaan kertonut ymmärtävänsä Unkarin Suomea kohtaan esittämää kritiikkiä ja kyseenalaistanut sen, että Suomen kritiikki Unkaria kohtaan ei liittyisikään ilmiselviin oikeusvaltio-ongelmiin.

“Kyllä kelpaa Unkarin hallituksen nauttia EU:n hyödyistä, kun valtio on joka vuosi yli 5 miljardin euron edestä nettosaajana ja Orbán voi jaella rahaa kansalle. Tällaista vapaamatkustamista ei pidä katsella enää yhtään. Unkarille kelpaa yhteiset rahat, mutta ei yhteiset säännöt. Mielenkiintoista olisi tietää, että vieläkö Halla-aho sympatiseeraa Orbánia ja joko vihdoin Kokoomuksen Eurooppa-puolue EPP:n kuppi menee nurin Orbánin tehtyä Unkarin demokratiasta pelkän kauniin muiston?”, Näkkäläjärvi kysyy?

Hallituspuolueiden nuoriso- ja opiskelijajärjestöt: Ei lukukausimaksuille - myös kansainvälisiä opiskelijoita koskevista maksuista on luovuttava!9.5.2020 11:08:35 EESTTiedote

Vesa Vihriälän johtama selvitysryhmä ehdottaa raportissaan lukukausimaksuja kaikille opiskelijoille. Hallituspuolueiden nuoriso- ja opiskelijajärjestöt tyrmäävät ehdotuksen. Hallituspuolueiden nuoriso- ja opiskelijajärjestöt vaativat myös, että nykyisistä EU- ja ETA-alueiden ulkopuolelta tulevia opiskelijoita koskevista lukukausimaksuista luovutaan.