Demarinuoret vastasi hallitustunnustelija Antti Rinteelle

Hallitustunnustelija Antti Rinne on pyytänyt puolueilta vastauksia esittämiinsä kysymyksiin hallitusneuvottelujen kokoonpanon selvittämiseksi. Demarinuoret päätti julkaista omat vastauksensa hallitustunnustelijan kysymyksiin ja haastaa muut poliittiset nuoriso- ja opiskelijajärjestöt samaan, jotta myös nuorten ääni, ideat ja vaihtoehdot kuuluisivat hallituksenmuodostamisprosessissa.

“Rinteen kysymyspatteristossa nousee esiin kaikki aikamme ja tulevien sukupolvien kannalta keskeisimmät yhteiskunnalliset kysymykset. Suomeen tarvitaan kestävän kehityksen hallitus, joka lähtee määrätietoisesti rakentamaan Suomesta päästötöntä hyvinvointivaltiota, aktiivista kansainvälistä toimijaa ja ihmisoikeuksien mallimaata, missä kenestä tahansa voi tulla mitä tahansa”, Demarinuorten puheenjohtaja Mikkel Näkkäläjärvi vaatii.

Kaikki Demarinuorten vastaukset hallitustunnustelija Rinteen kysymyksiin löytyvät täältä.

Demarinuoret vaatii muutosta opiskelijoiden ateriatuetun ruuan tarjoamisen ehtoihin15.10.2019 17:25:54 EESTTiedote

Demarinuoret iloitsee tämänpäiväisestä tiedosta, jonka mukaan Helsingin yliopiston ylioppilaskunnan omistamat Unicafe-ravintolat luopuvat naudanlihan tarjoamisesta ensi vuoden helmikuussa. Demarinuoret vaatii myös valtiolta vahvempaa ohjausta siihen, miten ekologisesti kestävää ruokaa opiskelijoille tarvitaan. Se onnistuisi muuttamalla vuonna 2012 annettua Valtioneuvoston asetusta korkeakouluopiskelijoiden ruokailun tukemisen perusteista ja Kelan ruokasuosituksia.

Demarinuoret: Yritys- ja verotukien uudistamista on jatkettava!7.10.2019 13:34:18 EESTTiedote

Valtiosihteerityöryhmä jätti tänään raporttinsa yritystukien uudistamisesta. Yritys- ja verotukien uudistaminen on päässyt vasta alkuun. Tänään julkaistu Valtiovarainministeriön taloudellinen katsaus antaa myös aihetta pohtia keinoja hyvinvointivaltion rahoituspohjan saamiseksi kestävälle pohjalle. Demarinuoret vaatii hallitusta jatkamaan yritys- ja verotukien uudistamista määrätietoisesti.

Demarinuoret: Korkeakoulujen rahoituskorotukset tehtävä budjettiriihessä täysimääräisenä!23.8.2019 09:02:07 EESTTiedote

Demarinuoret vaativat ammattikorkeakouluille ja yliopistoille hallitusohjelmassa luvattuja 60 miljoonan euron perusrahoituksen korotuksia voimaan täysimääräisinä. Valtiovarainministeriön talousarvioehdotus vuodelle 2020 on jäämässä korkeakoulujen osalta vajavaiseksi. Korkeakoulujen rahoituksesta on leikattu tuntuvasti 2010-luvulla ja esimerkiksi ammattikorkeakoulujen rahoituksesta on leikattu yli viidesosa. Demarinuoret vaatii talousarvioehdotuksen korjaamista sovitun hallitusohjelman mukaiseksi.