Demarinuorten ja SONKin julkilausuma SDP:n 46. puoluekokoukselle: Emme halua uutta kadotettua sukupolvea!

Demarinuoret ja SONK haluavat muistuttaa puoluetta nuorten syrjäytymisestä ja eriarvoisuudesta etenkin nyt, kun puolue on hallitusvastuussa. Globaali koronakriisi on heikentänyt nuorten työllisyyttä ja toimeentuloa entisestään. Haluamme, että yhteiskuntaa jälleenrakennettaessa Suomi ehkäisee nuorten syrjäytymistä ja puuttuu jo syrjäytyneiden tilanteisiin. Haluamme myös, että Suomi panostaa osaamiseen ja houkuttelee kansainvälisesti lisää osaajia, tutkijoita ja työntekijöitä.

Velkaantuminen, työttömyys ja välivuodet merkitsevät nuoren kohdalla erityistä syrjäytymisvaaraa. Emme voi jatkuvasti paikkailla järjestelmän epäkohtia, vaan meidän täytyy pureutua nuorten arkeen kokonaisvaltaisemmin.

“Ammattia vailla olevan ja velkaantuneen nuoren opiskelu ei saisi missään tapauksessa estää pääsyä velkajärjestelyyn. Nuorten velkaongelmiin on puututtava kokonaisvaltaisesti sekä järjestelmätason muutoksin että talousosaamista kasvattamalla”, toteaa SONKin puheenjohtaja Heidi Miettinen.

Demarinuoret ja SONK muistuttavat, että koulutuksen on oltava kaikille Suomessa maksutonta – myös EU- ja ETA -maiden ulkopuolisille opiskelijoille.

“Maksuton koulutus on suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan tukipilareita ja tarvitsemme yhä enemmän monipuolista kansainvälistä osaamista. Lukukausimaksut eivät edesauta tätä kehitystä. SDP:n ajaman koulutuksen kunnianpalautuksen on tarkoitettava lukukausimaksujen poistamista EU- ja ETA -maiden ulkopuolisilta opiskelijoilta”, vaatii Demarinuorten varapuheenjohtaja Pinja Perholehto.

Panostukset osaamiseen ja nuorten tulevaisuususkon vahvistaminen ovat tärkeitä vakaan yhteiskunnan kehityksen edellytyksiä. Onko SDP valmis lupaamaan, ettei Suomeen synny uutta kadotettua sukupolvea?

Heidi Miettinen, puheenjohtaja
Sosialidemokraattiset opiskelijat SONK ry
heidi.miettinen@sonk.fi

Pinja Perholehto, varapuheenjohtaja
Demarinuoret - Sosialidemokraattiset Nuoret ry
pinja.perholehto@demarinuoret.fi

SONK lähtee edustajistovaaleihin arvot edellä18.9.2020 14:21:59 EESTTiedote

Tänä syksynä edustajistovaalit käydään Tampereen ja Helsingin ylioppilaskunnissa sekä kaikissa opiskelijakunnissa. SONK on laatinut valtakunnalliset edustajistovaaliteemat ja ne julkaistiin 18.9.2020 Facebook Livessä. Vaaliteemat ovat rakentuneet sosialidemokraattisten perusarvojen ympärille: tasa-arvo, solidaarisuus ja vapaus. SONK pitää tärkeänä että vaaliteemat edistävät feminismiä sekä antirasismia. Valtakunnallisen vaalikampanjan sloganiksi valikoitui tämän takia “Arvosi edustettuna”.

Näpit irti opiskelijoiden toimeentulosta!14.8.2020 17:26:14 EESTTiedote

Valtiovarainministeriön ehdotus 14.8.2020 kannustaa opiskelijoita työskentelemään opintojen ohella ja vähentää samalla opintotukikuukausien määrää on käsittämätön. Valtiovarainministeriön muistiossakin todetaan että opintojen ohella työskentelyllä voi olla vaikutuksia opintoaikoihin. Jo nyt lähes 60% korkeakouluopiskelijoista työskentelee opintojen ohella, kannustimien lisääminen ja opintotukikuukausien poistaminen samanaikaisesti kannustaa lähinnä opiskelijoita hyppäämään oravanpyörään ja olemaan välittämättä omasta hyvinvoinnistaan. Heikennysten sijaan tulee panostaa opiskelijoiden hyvinvointia edistäviin tukipalveluihin ja koulujen työelämäyhteistyöhön, joka sujuvoittaa siirtymistä opinnoista työelämään. "Päätoimisen opiskelijan tehtävä on nimenomaan opiskella eikä työskennellä opiskelun laadun tai levon kustannuksella. Opiskelijan vuorokaudessakin on vain 24 tuntia emmekä halua kenenkään joutuvan työuupumuksen partaalle yrittäessään työskennellä ja samalla valmistua tavoiteajassa,”

SONK tukee Matias Mäkystä SDP:n varapuheenjohtajaksi5.8.2020 10:10:56 EESTTiedote

Sosialidemokraattiset opiskelijat SONK ry:n liittohallitus on kokouksessaan 4.8.2020 käynyt keskustelun SDP:n puoluekokoukseen ehdolle asettuneista varapuheenjohtajaehdokkaista. SONK on lähettänyt kaikille tähän mennessä julkisuuteen tulleille ehdokkaille kysymyspatteriston, johon jokainen ehdokas on voinut vastata. Näitä vastauksia liittohallitus päätöksessään hyödynsi. Kiitämme kaikkia ehdokkaita kattavista vastauksista ja kiinnostuksesta opiskelijaliikettä kohtaan.

Demariopiskelijat haluavat SDP:n puoluekokouksen tekevän kestäviä päätöksiä huomioiden tulevat sukupolvet.15.6.2020 10:51:05 EESTTiedote

SDP:n 46. puoluekokous järjestetään 22.-24.8. Tampereella. Sosialidemokraattiset opiskelijat SONK ry näkee SDP:n tulevaisuudessa entistä vahvempana toimijana poliittisella kentällä ja varteenotettavana äänestysvaihtoehtona nuorille ja opiskelijoille. SDP on kaikenikäisten kansanliike. SDP:n politiikka perustuu niin sosialidemokraattisiin arvoihin kuin myös tutkittuun tietoon eikä poliittisia päätöksiä tehdä vain hetken mielijohteesta vaan harkiten ja kokonaisuutta punniten.