Demarinuorten Näkkäläjärvi kummeksuu SAK:n ehdotusta: “Kankea vanhan maailman malli”

Demarinuorten puheenjohtaja Mikkel Näkkäläjärvi on tyrmistynyt Suomen ammattiliittojen keskusjärjestö SAK:n ehdotuksesta muuttaa irtisanomisjärjestystä osin työvuosien määrään perustuvaksi. Muutos heikentäisi nuorten asemaa työelämässä ja olisi omiaan lisäämään epävarmuutta.

“SAK:n ehdotus on märkä rätti vasten nuorten kasvoja. On kohtuutonta rakentaa järjestelmä, jossa työnantajan päätyessä irtisanomaan ihmisiä, joutuvat nuoret ja pätkätöitä tekevät ensimmäisinä tulilinjalle. Tällä ehdotuksella tavoitellaan turvallisempaa ja vakaampaa työelämää, mutta se tehdään nuorten kustannuksella. Jälleen kerran yksi heikennys jo muutenkin epävarman tulevaisuuden edessä kamppailevalle nuorelle sukupolvelle”, Demarinuorten puheenjohtaja Mikkel Näkkäläjärvi toteaa.

Nuorten työllisyys ei ole vieläkään toipunut finanssikriisistä samaa vauhtia kuin muiden ikäluokkien. Nuorten tulokehitys on jäänyt muista ikäluokista jälkeen, ja nuoret ovat jo nyt yliedustettuna epätyypillisissä työsuhteissa, kuten nollatuntityösopimuksissa.

”Tämä ehdotus on kankea vanhan maailman malli, joka on syytä upottaa syvälle Mariaanien hautaan. Sen sijaan kaivattaisiin ehdotuksia, jotka vähentävät nuorten epävarmuutta työelämässä. Lähdetään ennemmin parantamaan nollatuntisopimuksilla työskentelevien asemaa sekä kehittämään nuorten, pätkätöitä tekevien ja pienyrittäjien oikeuksia vuosilomiin”, Näkkäläjärvi päättää.

Euroopan Demarinuorten liittokokous Suomeen keväällä 201925.11.2018 12:36Tiedote

Euroopan Demarinuorten valtuusto päätti lauantaina kokouksessaan Itävallassa, että Euroopan Demarinuorten seuraava liittokokous järjestetään Helsingissä. 29.-30.3.2019 Suomeen saapuu yli 250 nuorta sosialidemokraattia lähes 40 eri maasta. Kokous on suurin Suomessa pidettävä kansainvälinen poliittisen nuorisojärjestön tapahtuma 2010-luvulla. “On suuri kunnia saada yli 250 eurooppalaista kollegaa Suomeen keskustelemaan Euroopan tulevaisuudesta juuri eurovaalien alla. Vuosi 2019 on todellinen Eurooppa-politiikan supervuosi, koska eurovaalien lisäksi järjestetään eduskuntavaalit, joissa päätetään Suomen Eurooppa-politiikan suunta ja heinäkuusta 2019 Suomi aloittaa EU-puheenjohtajamaana. Suomella ja SDP:lla on loistava tilaisuus ottaa johtajuus siitä, että Euroopasta tehdään ilmastonmuutoksen torjumisen suurvalta ja voimakas demokratian puolestapuhuja”, Demarinuorten puheenjohtaja Mikkel Näkkäläjärvi toteaa. “Euroopan suurimpana puoluepoliittisena nuorisojärjestönä olemme aktiivinen osa Eur

Demarinuoret: Perintövero on Suomen parhaita veroja ja sitä tarvitaan jatkossakin!11.10.2018 14:33Tiedote

Eduskunnassa keskustellaan tänään kansalaisaloitteesta perintö- ja lahjaveron poistamiseksi. Demarinuoret eivät kannata kansalaisaloitetta ja kehottavat eduskuntaa äänestämään kansalaisaloitteen hylkäämisen puolesta. Perintöveroa pitäisi sen sijaan korottaa hillitysti enimmillään 40 %:iin, lisätä perintöveron progressiivisuutta sekä poistaa perintöveron sukupolvenvaihdoshuojennus. Perintöveron maksuaikoja on myös paikallaan joustavoittaa.