Demarinuorten Perholehto: Budjettiriihi ei ole yhden puolueen show - nyt tarvitaan yhteisiä ratkaisuja

Demarinuorten puheenjohtaja Pinja Perholehto kantaa huolta budjettiriihen jumiutumisesta ilmastoratkaisuihin. Neuvottelujen oli määrä päättyä keskiviikkona. Perholehto toivoo, että vaikeuksista huolimatta hallitus löytäisi mahdollisimman pian yhteisen sävelen päästövähennyksistä.

- Hallituksen kehysriihessä tekemä päätös turpeen jatkoajasta oli valtava virhe, jonka vaikutukset näkyvät nyt kipeästi. Jos sitova aikataulu turpeen energiakäytöstä luopumiselle olisi saatu aikaan, ei nyt tarvitsisi tuskailla vaikeiden taakanjakosektorin päästövähennystoimien kanssa. Toivon kuitenkin, että hallitus kykenee tekemään tarvittavat päätökset ja seisoo niiden takana yhtenäisenä joukkona, Perholehto toteaa.

Perholehto pitää tärkeänä, että ilmastotoimet ovat sosiaalisesti oikeudenmukaisia. Vihreiden väläyttämä veronkorotus lämmityspolttoaineisiin olisi kohtuuton isku heikommassa asemassa olevien kukkarolle.

– On harmi, että Vihreiden ilmastopolitiikka näyttää nyt siltä, että eteenpäin pusketaan hinnalla millä hyvänsä. Tekoja tarvitaan, mutta ihmiset ja sosiaalinen oikeudenmukaisuus eivät saa unohtua. Nyt esitetyt toimet, kuten lämmityspolttoaineiden veronkiristys, iskisivät jo entuudesta heikossa taloudellisessa asemassa oleviin ryhmiin, korostaa Perholehto.

Perholehto muistuttaa, että neuvottelut eivät ole yhden puolueen kauppaa. Esityksiä ei voi tuoda neuvottelupöytään ilman, että osoittaa kuinka niiden negatiivisia tulonjakovaikutuksia tasataan.

– Jos tällä linjalla edetään, on rinnalle esitettävä tukitoimia, jotka pehmentävät päätöksistä aiheutuvaa taloudellista rasitetta. Aiempi päätös, jolla nostettiin määräaikaisesti kotitalousvähennystä öljylämmityksestä luopumisen yhteydessä, on hyvä esimerkki tarvittavasta kannustimesta, Perholehto jatkaa.

Perholehto suhtautuu kriittisesti myös kansallisen päästökaupan käyttöönoton kiirehtimiseen.

- Ennenaikainen päätös olisi ajamista sokkona päin seinää. On Suomen edun kannalta järjetöntä vaatia näin merkittävää ratkaisua ennen kuin nähdään tarkemmin, millaiseksi esimerkiksi Saksan päästökauppa­lainsäädäntö muotoutuu, Perholehto kommentoi

Demarinuoret - Sosialidemokraattiset Nuoret ry on poliittinen nuorisojärjestö, joka on perustettu vuonna 1906. Demarinuoret toimii kansallisesti ja kansainvälisesti.

Demarinuorten Perholehto: Huumeiden käyttäjien kuolemilta suljetaan silmät - käyttöhuoneiden pilotointiin annettava lupa31.1.2022 13:17:43 EET | Tiedote

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL julkaisi 31.1. uuden huumekuolemien vähentämiseen tähtäävän mallin. THL:n mukaan huumekuolemien ehkäisyyn tulisi suhtautua yhtä painokkaasti kuin liikennekuolemiin, sillä huumeisiin kuolee vuosittain enemmän ihmisiä kuin tieliikenteessä. Demarinuorten puheenjohtaja Pinja Perholehto pitää THL:n suosituksia vakavana viestinä, jonka tulisi johtaa Suomessa välittömiin toimiin päihdepolitiikan uudistamiseksi.