Demarinuorten Perholehto: Budjettiriihi ei ole yhden puolueen show - nyt tarvitaan yhteisiä ratkaisuja

Demarinuorten puheenjohtaja Pinja Perholehto kantaa huolta budjettiriihen jumiutumisesta ilmastoratkaisuihin. Neuvottelujen oli määrä päättyä keskiviikkona. Perholehto toivoo, että vaikeuksista huolimatta hallitus löytäisi mahdollisimman pian yhteisen sävelen päästövähennyksistä.

- Hallituksen kehysriihessä tekemä päätös turpeen jatkoajasta oli valtava virhe, jonka vaikutukset näkyvät nyt kipeästi. Jos sitova aikataulu turpeen energiakäytöstä luopumiselle olisi saatu aikaan, ei nyt tarvitsisi tuskailla vaikeiden taakanjakosektorin päästövähennystoimien kanssa. Toivon kuitenkin, että hallitus kykenee tekemään tarvittavat päätökset ja seisoo niiden takana yhtenäisenä joukkona, Perholehto toteaa.

Perholehto pitää tärkeänä, että ilmastotoimet ovat sosiaalisesti oikeudenmukaisia. Vihreiden väläyttämä veronkorotus lämmityspolttoaineisiin olisi kohtuuton isku heikommassa asemassa olevien kukkarolle.

– On harmi, että Vihreiden ilmastopolitiikka näyttää nyt siltä, että eteenpäin pusketaan hinnalla millä hyvänsä. Tekoja tarvitaan, mutta ihmiset ja sosiaalinen oikeudenmukaisuus eivät saa unohtua. Nyt esitetyt toimet, kuten lämmityspolttoaineiden veronkiristys, iskisivät jo entuudesta heikossa taloudellisessa asemassa oleviin ryhmiin, korostaa Perholehto.

Perholehto muistuttaa, että neuvottelut eivät ole yhden puolueen kauppaa. Esityksiä ei voi tuoda neuvottelupöytään ilman, että osoittaa kuinka niiden negatiivisia tulonjakovaikutuksia tasataan.

– Jos tällä linjalla edetään, on rinnalle esitettävä tukitoimia, jotka pehmentävät päätöksistä aiheutuvaa taloudellista rasitetta. Aiempi päätös, jolla nostettiin määräaikaisesti kotitalousvähennystä öljylämmityksestä luopumisen yhteydessä, on hyvä esimerkki tarvittavasta kannustimesta, Perholehto jatkaa.

Perholehto suhtautuu kriittisesti myös kansallisen päästökaupan käyttöönoton kiirehtimiseen.

- Ennenaikainen päätös olisi ajamista sokkona päin seinää. On Suomen edun kannalta järjetöntä vaatia näin merkittävää ratkaisua ennen kuin nähdään tarkemmin, millaiseksi esimerkiksi Saksan päästökauppa­lainsäädäntö muotoutuu, Perholehto kommentoi

Demarinuorten Perholehto ja Kokoomusnuorten Pajula: Eläkejärjestelmä täysremonttiin - maksujen korotus ei kelpaa yksin ratkaisuksi17.9.2021 14:46:41 EEST | Tiedote

Työeläkejärjestelmä on perustunut sukupolvien väliseen vastavuoroisuuteen, jossa kaikki maksavat vuorollaan työeläkemaksuja ja hyötyvät myöhemmin järjestelmästä. Eläketurvakeskuksen tuoreen raportin mukaan nykyinen eläkemaksutaso ei kuitenkaan riitä enää tulevaisuudessa eläkkeiden maksamiseen. Demarinuorten puheenjohtaja Pinja Perholehto ja Kokoomusnuorten puheenjohtaja Matias Pajula vaativat, että vuosikymmenten haluttomuutta järjestelmätason uudistuksiin ei kuitattaisi vain nykyisten ja tulevien palkansaajien pussista.

Kun Pinjan mieli särkyi, alkoi vuosien mittainen kamppailu terveydestä: ”Jos jalka murtuu, kukaan ei pyydä odottamaan ensiapua kuukausia”10.9.2021 08:54:42 EEST | Uutinen

Yle kertoi sunnuntaina 5. syyskuuta artikkelissaan Veerasta, joka ei ole suomalaisen hyvinvointivaltion silmissä tarpeeksi sairas psyykkisesti saadakseen apua. Demarinuorten puheenjohtaja Pinja Perholehdolle aihe on henkilökohtainen. Perholehto oli vasta 14-vuotias, kun hän sairastui syömishäiriöön, joka vei hänet vuosien mittaiseen kamppailuun terveytensä kanssa.