Demarinuorten Perholehto: Huumeiden käyttäjien kuolemilta suljetaan silmät - käyttöhuoneiden pilotointiin annettava lupa

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL julkaisi 31.1. uuden huumekuolemien vähentämiseen tähtäävän mallin. THL:n mukaan huumekuolemien ehkäisyyn tulisi suhtautua yhtä painokkaasti kuin liikennekuolemiin, sillä huumeisiin kuolee vuosittain enemmän ihmisiä kuin tieliikenteessä. Demarinuorten puheenjohtaja Pinja Perholehto pitää THL:n suosituksia vakavana viestinä, jonka tulisi johtaa Suomessa välittömiin toimiin päihdepolitiikan uudistamiseksi.

‒ Huumekriisiin puuttumisen tulppana on ummehtunut keskusteluilmapiiri. Esimerkiksi valvottuja huumeiden käyttöhuoneita on vastustettu usein olemattomin perustein, vaikka niiden käyttöönotolla voitaisiin ehkäistä yliannostuskuolemia ja pistoinfektioita, sekä ohjata käyttäjiä muun avun piiriin. Kun käyttöhuoneiden pilotointia puoltaa nyt myös THL, ei jäljellä ole yhtäkään syytä jättää kokeilua aloittamatta, linjaa Perholehto.

Helsingin kaupunki on esittänyt valtioneuvostolle jo vuonna 2019 lakialoitetteen, jotta kaupunki voisi pilotoida valvottua huumeiden pistotilaa. Valtioneuvosto ei ole toistaiseksi antanut aloitteeseen vastausta.

‒ Helsinki on ollut inhimillisemmän päihdepolitiikan kannalta aikaansa edellä. Valtioneuvoston tulisi antaa kaupungille mahdollisuus käyttöhuoneiden pilotointiin erillislain avulla. Yksikin huumekuolema on liikaa ja siksi toimiin on tartuttava nyt, Perholehto vaatii.

Demarinuoret - Sosialidemokraattiset Nuoret ry on poliittinen nuorisojärjestö, joka on perustettu vuonna 1906. Demarinuoret toimii kansallisesti ja kansainvälisesti.

Poliittiset nuorisojärjestöt seisovat yhdessä Ukrainan tukena – We Stand with Ukraine –mielenosoitus lauantaina23.2.2022 15:17:19 EET | Tiedote

Eduskuntapuolueiden nuorisojärjestöt järjestävät yhdessä mielenosoituksen We Stand with Ukraine lauantaina 26.2.2022 Helsingissä. Mielenosoituksen tarkoituksena on osoittaa suomalaisen nuorison tuki Ukrainalle ja sen kansalaisille sekä vaatia Venäjän hallintoa palauttamaan rauha Eurooppaan. Tapahtuman järjestäjinä ovat Demarinuoret, Keskustanuoret, Kokoomusnuoret, Kristillisdemokraattiset Nuoret, Liike Nyt Nuoret, Perussuomalainen nuoriso, RKP-nuoret, Vasemmistonuoret sekä Vihreät nuoret. Rauhanmielenosoitus alkaa lauantaina kello 12 Esplanadin puistosta, josta siirrytään kello 13 Tehtaankadulle Venäjän suurlähetystön läheisyyteen.