Demarinuorten Perholehto: ilmastoruokaohjelman jarruttaminen on totuuden välttelyä ‒ kanna vastuusi, Kurvinen!

Marinin hallitusohjelmaan kirjatun ilmastoruokaohjelman valmistelu on hautautunut maa- ja metsätalousministeriöön. Demarinuorten puheenjohtaja Pinja Perholehto syyttää ministeri Kurvista ohjelman valmistelun tahallisesta jarruttelusta. Perholehdon mukaan suomalaisille ei tule antaa valheellista kuvaa siitä, että eläinperäisten tuotteiden kulutusta ei tulisi vähentää.

“On käsittämätöntä, kuinka pyhä lehmä maito- ja lihatuotannon tukeminen on Keskustalle. Ilmastoruokaohjelmalle on ilmoitettu jo useampi julkistamisajankohta, mutta valmista ei näytä tulevan koskaan. Näyttää siltä, että ministeri Kurvinen ei halua sanoa tosiasioita reilusti ääneen: ‒ suomalaisten on vähennettävä liha- ja maitotuotteiden käyttöä”, huokaa Demarinuorten puheenjohtaja Pinja Perholehto.

“En ymmärrä, miksi rehellisyys on Keskustalle näin pelottavaa. Ohjelmaluonnoksen muotoilut olivat jo alkuunsa liian maltillisia. Järkevämpää olisi asettaa riittävä ja vastuullinen tavoite lihan vähentämisestä  - esimerkiksi sen kulutuksen puolittaminen vuoteen 2025 mennessä”, jatkaa Perholehto.

Ilmastoruokaohjelman tavoitteena on tukea siirtymää kohti hiilineutraaliutta sekä kehittää suomalaisesta ruokajärjestelmästä kestävä. Demarinuorten mukaan ruokajärjestelmän tulevaisuuden ja ennakoitavuuden kannalta on keskeistä, että tavoiteasetannan lisäksi myös koko maataloustukijärjestelmää tarkastellaan kriittisesti.

“Maatalouspolitiikkaa tulisi ehdottomasti kehittää siten, että eläinperäisen tuotannon tukia leikataan ja tukipolitiikan tavoitteeksi nostetaan maataloustuotannon uudistaminen aidosti ilmasto- ja ympäristöystävällisempään sekä tehokkaampaan suuntaan. Kasvipohjaiseen tuotantoon panostaminen tarjoaisi valtavasti mahdollisuuksia myös kotimaisille maanviljelijöille ja elintarviketeollisuudelle. Ilmastoruokaohjelman jarruttaminen ei tätä faktaa muuta”, päättää Perholehto.

Demarinuoret - Sosialidemokraattiset Nuoret ry on poliittinen nuorisojärjestö, joka on perustettu vuonna 1906. Demarinuoret toimii kansallisesti ja kansainvälisesti.

Demarinuorten Perholehto: Keskusta on yksi Suomen ympäristövihamielisimmistä puolueista29.11.2022 12:51:39 EET | Tiedote

Keskusta on kunnostautunut hallituksen rivien horjuttajana. Aiemmin suurta keskustelua herätti puolueen toiminta saamelaiskäräjälain osalta. Viimeisimpänä tulilinjalle on joutunut hallituksen toukokuussa linjaama luonnonsuojelulaki. Demarinuorten Perholehto pitää Keskustan toimintaa epäisänmaallisena oman edun tavoitteluna, joka murentaa politiikan uskottavuutta. ”Keskustan pakka on levällään kuin Jokisen eväät. Puolue ei näytä enää itsekään tietävän, ovatko he hallitus- vai oppositiopuolue. Surullisinta tässä on, että upporikasta ja rutiköyhää pelataan sekä ihmisoikeuksien että luonnon kantokyvyn kustannuksella”, puuskahtaa Demarinuorten puheenjohtaja Perholehto. Luontokato ja ilmastonmuutos uhkaavat koko ihmiskunnan tulevaisuutta. Demarinuorten mukaan jokaisen vastuullisen puolueen tulisi pyrkiä politiikallaan siihen, että luontokato pysäytetään vuoteen 2025 mennessä. “Viimeistään luonnonsuojelulakia vastaan valiokunnissa äänestäminen osoittaa, että Keskusta kuuluu Suomen ympäristövi