Demarinuorten Perholehto ja Kokoomusnuorten Pajula: Eläkejärjestelmä täysremonttiin - maksujen korotus ei kelpaa yksin ratkaisuksi

Työeläkejärjestelmä on perustunut sukupolvien väliseen vastavuoroisuuteen, jossa kaikki maksavat vuorollaan työeläkemaksuja ja hyötyvät myöhemmin järjestelmästä. Eläketurvakeskuksen tuoreen raportin mukaan nykyinen eläkemaksutaso ei kuitenkaan riitä enää tulevaisuudessa eläkkeiden maksamiseen. Demarinuorten puheenjohtaja Pinja Perholehto ja Kokoomusnuorten puheenjohtaja Matias Pajula vaativat, että vuosikymmenten haluttomuutta järjestelmätason uudistuksiin ei kuitattaisi vain nykyisten ja tulevien palkansaajien pussista.

Perholehto ja Pajula

– Sukupolvien välinen vaurastuminen ei toimi enää vanhaan malliin, sillä nuorten tulokehitys on polkenut paikallaan samalla kun eläkeikäisten tulot ovat kasvaneet.  Koko järjestelmä on vailla isompaa remonttia, johon eläkemaksujen korotus ei yksin kelpaa ratkaisuksi. On kummallista, että esimerkiksi eläkkeiden omaisuudensuojasta ei edes keskustella, vaikka naapurimaa Ruotsissa eläkkeisiin on jo liitetty jarrumekanismi, toteaa Perholehto.

Rahoituksen epäsuhdasta huolimatta eläkejärjestelmä on pidetty pääpiirteissään koskemattomana jo vuosikymmenet, vaikka ongelmat ovat olleet hyvin tiedossa jo pitkään. Myös eläkkeelle on päästy lähes samanikäisenä jo iät ja ajat, vaikka todellisuudessa työurat ovat pidentyneet ja elinajanodote kasvanut.

– Ihmiset ovat työkykyisiä ja haluavat myös käydä töissä pidempään kuin ennen, ja tämä on tietysti hyvä juttu. Eläkejärjestelmän tulisi kuitenkin pysyä kehityksen mukana. Kun ihmiset yksinkertaisesti elävät nykyään pidempään kuin vuosikymmeniä sitten, myös eläkeiän tulisi olla korkeampi, muistuttaa Pajula.

Ikäluokkien pieneneminen ja nuorten tulokehityksen seisahtuminen ovat merkittävä haaste eläkejärjestelmälle. Työeläkemaksujen mahdolliset korotukset lisäisivät vaikeuskerrointa vaikuttamalla työnteon kannattavuuteen. Kun eläkemaksu katsotaan osaksi palkkaan kohdistuvaa verorasitusta, voisi eläkemaksujen nosto korottaa tavanomaisen palkansaajan verorasitteen jopa yli 50 prosentin.

– Nuorten luottamus eläkejärjestelmään on ollut jo pitkään koetuksella. Vuoden 2019 Nuorisobarometrin mukaan vain vähemmistö nuorista uskoi, että eläke takaa heille kohtuullisen toimeentulon vanhoina. Eläkejärjestelmän rahoitustasapainon vajeita ei saa laittaa ainoastaan nuorten ja työelämässä olevien maksettavaksi, Perholehto ja Pajula linjaavat.

Perholehto ja Pajula

Demarinuoret - Sosialidemokraattiset Nuoret ry on poliittinen nuorisojärjestö, joka on perustettu vuonna 1906. Demarinuoret toimii kansallisesti ja kansainvälisesti.

Kun Pinjan mieli särkyi, alkoi vuosien mittainen kamppailu terveydestä: ”Jos jalka murtuu, kukaan ei pyydä odottamaan ensiapua kuukausia”10.9.2021 08:54:42 EEST | Uutinen

Yle kertoi sunnuntaina 5. syyskuuta artikkelissaan Veerasta, joka ei ole suomalaisen hyvinvointivaltion silmissä tarpeeksi sairas psyykkisesti saadakseen apua. Demarinuorten puheenjohtaja Pinja Perholehdolle aihe on henkilökohtainen. Perholehto oli vasta 14-vuotias, kun hän sairastui syömishäiriöön, joka vei hänet vuosien mittaiseen kamppailuun terveytensä kanssa.