Demarinuorten Perholehto: Miksi Kokoomus ei ole huolissaan sosiaalisesta velasta?

Oppositiopuolue Kokoomus vaatii vaihtoehtobudjetissaan jälleen satojen miljoonien eurojen heikennyksiä sosiaaliturvaan. Demarinuorten puheenjohtaja Pinja Perholehto pitää puolueen esitystä pöyristyttävänä. Leikkauslistalla ovat muun muassa toimeentulotuen omavastuun palauttaminen, ansiosidonnaisen porrastaminen, työttömyysetuuksien korotusten peruminen ja yleisen asumistuen leikkaaminen.

- Leikkaukset osuisivat kipeiten kaikista pienituloisimpiin. Esimerkiksi opiskelijan sosiaaliturva kattaa tälläkin hetkellä kohtuullisen minimikulutuksen vain opintolainan kanssa. Asumistuen indeksijäädytys olisi tähän merkittävä heikennys, eikä sellaista voi tehdä jo entuudesta heikossa taloudellisessa asemassa oleville, Perholehto toteaa.

- Kokoomus on vieraantunut todellisuudesta. Toimeentulotuki on viimesijaisin tuki, jota henkilö voi saada. Opiskelijoiden aseman kurjistamisen lisäksi esitetyt heikennykset veisivät siis toimeentulon myös ihmisiltä, jotka ovat jo esimerkiksi koronan takia menettäneet työnsä, Perholehto jatkaa.

Pandemian aiheuttama sosiaalinen velka on valtava. Kokoomus perustelee silti sosiaaliturvan leikkaustarvetta välttämättömyydellä ja julkisen talouden vahvistamisella. Perholehto pitää ongelmallisena, ettei Kokoomus keskity siihen, mihin valtion lainaa kohdennetaan ja kuinka velka voidaan maksaa aikanaan pois.

- Suomen talouden shokki on jäänyt selvästi pelättyä pienemmäksi ja työllisyysaste lähenee hallituksen asettamaa 75 prosentin tavoitetta. Jos oikeisto haluaisi tehdä aidosti uskottavaa talouspolitiikkaa, antaisi se hallitukselle tunnustusta onnistumisesta epidemian hoidossa, Perholehto kommentoi.

- Kokoomuksen ulosanti on räksyttämistä ja keskeisin keino sama kuin aina olosuhteista riippumatta: leikataan sosiaaliturvaa. Miksi Kokoomus ei halua tarttua investointien tukemiseen, ihmisten hyvinvoinnin vahvistamiseen ja koronan aiheuttaman valtavan sosiaalisen velan ratkaisemiseen? Perholehto kysyy.

Demarinuoret - Sosialidemokraattiset Nuoret ry on poliittinen nuorisojärjestö, joka on perustettu vuonna 1906. Demarinuoret toimii kansallisesti ja kansainvälisesti.

Demarinuorten Perholehto: Huumeiden käyttäjien kuolemilta suljetaan silmät - käyttöhuoneiden pilotointiin annettava lupa31.1.2022 13:17:43 EET | Tiedote

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL julkaisi 31.1. uuden huumekuolemien vähentämiseen tähtäävän mallin. THL:n mukaan huumekuolemien ehkäisyyn tulisi suhtautua yhtä painokkaasti kuin liikennekuolemiin, sillä huumeisiin kuolee vuosittain enemmän ihmisiä kuin tieliikenteessä. Demarinuorten puheenjohtaja Pinja Perholehto pitää THL:n suosituksia vakavana viestinä, jonka tulisi johtaa Suomessa välittömiin toimiin päihdepolitiikan uudistamiseksi.