Demarinuorten Perholehto: On aika lopettaa turvealan keinotekoinen hengittäminen - tuotannon alasajoon selkeä aikataulu

Eduskunta käsittelee tänään kahta turpeen energiakäyttöä koskevaa kansalaisaloitetta. Demarinuorten puheenjohtaja Pinja Perholehto katsoo, että turpeesta olisi perusteltua luopua viimeistään vuoteen 2029 mennessä, jolloin myös kivihiilen käytöstä luovutaan.

Kuva: Jenni Lang/Demarinuoret

- Ilmasto- ja ympäristöpolitiikassa on kyettävä katsomaan pitkälle ja ennakoimaan. Nyt tulee sopia selkeästi, milloin turpeenpoltto loppuu. Kun turvealan alasajo tehdään hallitusti, kykenee elinkeinoelämä suunnittelemaan uusia investointeja ja samalla myös työntekijöiden aseman turvaaminen muutoksessa paranee. Herran haltuun markkinoilla on aina huonompi vaihtoehto kuin hillitty alasajo, Perholehto toteaa.

Perholehto muistuttaa, että ilmastopaneeli IPCC luokittelee turpeen päästöt fossiilisten polttoaineiden kanssa samaan luokkaan.

- Turpeen polttaminen on huono vaihtoehto ilmastolle, eikä se olisi ilman verotukia edes kilpailukykyistä liiketoimintaa. Keskustelu turpeen uusiutuvuudesta on täysin absurdi. Uusiutuvaa pintaturvetta ei voi käyttää useampaan tuhanteen vuoteen energian tuotannossa ja energiaturpeen keräämiseksi täytyy aina avata uusia turvekenttiä. Nyt on aika lopettaa alan keinotekoinen hengittäminen, Perholehto linjaa.

Kuva: Jenni Lang/Demarinuoret

Demarinuoret - Sosialidemokraattiset Nuoret ry on poliittinen nuorisojärjestö, joka on perustettu vuonna 1906. Demarinuoret toimii kansallisesti ja kansainvälisesti.

Poliittiset nuorisojärjestöt seisovat yhdessä Ukrainan tukena – We Stand with Ukraine –mielenosoitus lauantaina23.2.2022 15:17:19 EET | Tiedote

Eduskuntapuolueiden nuorisojärjestöt järjestävät yhdessä mielenosoituksen We Stand with Ukraine lauantaina 26.2.2022 Helsingissä. Mielenosoituksen tarkoituksena on osoittaa suomalaisen nuorison tuki Ukrainalle ja sen kansalaisille sekä vaatia Venäjän hallintoa palauttamaan rauha Eurooppaan. Tapahtuman järjestäjinä ovat Demarinuoret, Keskustanuoret, Kokoomusnuoret, Kristillisdemokraattiset Nuoret, Liike Nyt Nuoret, Perussuomalainen nuoriso, RKP-nuoret, Vasemmistonuoret sekä Vihreät nuoret. Rauhanmielenosoitus alkaa lauantaina kello 12 Esplanadin puistosta, josta siirrytään kello 13 Tehtaankadulle Venäjän suurlähetystön läheisyyteen.

Demarinuorten Perholehto: Huumeiden käyttäjien kuolemilta suljetaan silmät - käyttöhuoneiden pilotointiin annettava lupa31.1.2022 13:17:43 EET | Tiedote

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL julkaisi 31.1. uuden huumekuolemien vähentämiseen tähtäävän mallin. THL:n mukaan huumekuolemien ehkäisyyn tulisi suhtautua yhtä painokkaasti kuin liikennekuolemiin, sillä huumeisiin kuolee vuosittain enemmän ihmisiä kuin tieliikenteessä. Demarinuorten puheenjohtaja Pinja Perholehto pitää THL:n suosituksia vakavana viestinä, jonka tulisi johtaa Suomessa välittömiin toimiin päihdepolitiikan uudistamiseksi.