Demarinuorten Perholehto: On aika lopettaa turvealan keinotekoinen hengittäminen - tuotannon alasajoon selkeä aikataulu

Eduskunta käsittelee tänään kahta turpeen energiakäyttöä koskevaa kansalaisaloitetta. Demarinuorten puheenjohtaja Pinja Perholehto katsoo, että turpeesta olisi perusteltua luopua viimeistään vuoteen 2029 mennessä, jolloin myös kivihiilen käytöstä luovutaan.

Kuva: Jenni Lang/Demarinuoret

- Ilmasto- ja ympäristöpolitiikassa on kyettävä katsomaan pitkälle ja ennakoimaan. Nyt tulee sopia selkeästi, milloin turpeenpoltto loppuu. Kun turvealan alasajo tehdään hallitusti, kykenee elinkeinoelämä suunnittelemaan uusia investointeja ja samalla myös työntekijöiden aseman turvaaminen muutoksessa paranee. Herran haltuun markkinoilla on aina huonompi vaihtoehto kuin hillitty alasajo, Perholehto toteaa.

Perholehto muistuttaa, että ilmastopaneeli IPCC luokittelee turpeen päästöt fossiilisten polttoaineiden kanssa samaan luokkaan.

- Turpeen polttaminen on huono vaihtoehto ilmastolle, eikä se olisi ilman verotukia edes kilpailukykyistä liiketoimintaa. Keskustelu turpeen uusiutuvuudesta on täysin absurdi. Uusiutuvaa pintaturvetta ei voi käyttää useampaan tuhanteen vuoteen energian tuotannossa ja energiaturpeen keräämiseksi täytyy aina avata uusia turvekenttiä. Nyt on aika lopettaa alan keinotekoinen hengittäminen, Perholehto linjaa.

Kuva: Jenni Lang/Demarinuoret

Demarinuoret - Sosialidemokraattiset Nuoret ry on poliittinen nuorisojärjestö, joka on perustettu vuonna 1906. Demarinuoret toimii kansallisesti ja kansainvälisesti.

Demarinuorten Perholehto ja Kokoomusnuorten Pajula: Eläkejärjestelmä täysremonttiin - maksujen korotus ei kelpaa yksin ratkaisuksi17.9.2021 14:46:41 EEST | Tiedote

Työeläkejärjestelmä on perustunut sukupolvien väliseen vastavuoroisuuteen, jossa kaikki maksavat vuorollaan työeläkemaksuja ja hyötyvät myöhemmin järjestelmästä. Eläketurvakeskuksen tuoreen raportin mukaan nykyinen eläkemaksutaso ei kuitenkaan riitä enää tulevaisuudessa eläkkeiden maksamiseen. Demarinuorten puheenjohtaja Pinja Perholehto ja Kokoomusnuorten puheenjohtaja Matias Pajula vaativat, että vuosikymmenten haluttomuutta järjestelmätason uudistuksiin ei kuitattaisi vain nykyisten ja tulevien palkansaajien pussista.

Kun Pinjan mieli särkyi, alkoi vuosien mittainen kamppailu terveydestä: ”Jos jalka murtuu, kukaan ei pyydä odottamaan ensiapua kuukausia”10.9.2021 08:54:42 EEST | Uutinen

Yle kertoi sunnuntaina 5. syyskuuta artikkelissaan Veerasta, joka ei ole suomalaisen hyvinvointivaltion silmissä tarpeeksi sairas psyykkisesti saadakseen apua. Demarinuorten puheenjohtaja Pinja Perholehdolle aihe on henkilökohtainen. Perholehto oli vasta 14-vuotias, kun hän sairastui syömishäiriöön, joka vei hänet vuosien mittaiseen kamppailuun terveytensä kanssa.