Demarinuorten Perholehto: Yle-veronkorotus osaksi hybridiuhkiin varautumista

Ukrainan sodan myötä tarve faktapohjaiselle tiedolle on kovempi kuin vuosikymmeniin. Demarinuorten Perholehto kantaa huolta siitä, huolehditaanko Suomessa Ylen riittävistä toimintaedellytyksistä ja niiden myötä suomalaisten yhdenvertaisista oikeuksista luotettavaan tietoon.

–  Lehdistönvapaus ja oikeus faktatietoon ovat demokratian ytimessä. Yle on tämän suhteen paljon vartija. Siinä missä osa oikeistosta on vaatinut lähinnä Ylen rahoituksen leikkaamista, on asia juuri päinvastoin: vain turvaamalla Ylen resurssit voidaan paitsi kasvattaa suomalaisten resilienssiä erilaisten uhkien edessä, myös taata luotettavan tiedon saatavuus, toteaa Demarinuorten puheenjohtaja Pinja Perholehto.

– Ennusteiden mukaan Yle-verosta kertyvät tulot ovat jo tänä vuonna pienemmät kuin toimintaan tarvittavien määrärahojen summa. Tämä suunta on kestämätön. Uskon, että valtaosa suomalaisista hyväksyisi sen, että nyt korotetaan Yle-veroa. Se olisi hyödyksi yksilöiden lisäksi koko kansan turvallisuudelle, jatkaa Perholehto.

Informaatiovaikuttamisen uhka on lisääntynyt Suomen mahdollisen NATO-jäsenyysprosessin edetessä. Mahdollisen systemaattisen disinformaation seuraukset voivat olla vakavia ja kohdistua myös tärkeään, kansalliseen turvallisuuteen liittyvään päätöksentekoon.

– Riippumatta siitä hakeeko Suomi Naton jäsenyyttä vai ei, kohdistaa Venäjä tänne toimiaan. Suomessa on nähty jo esimakua mielipidevaikuttamisesta, ilmatilaloukkauksista ja palvelunestohyökkäyksistä. Jos tämä alkusoitto ei ole vielä herättänyt Ylen merkitykseen, ei sitä tee mikään, päättää Perholehto.

Demarinuoret - Sosialidemokraattiset Nuoret ry on poliittinen nuorisojärjestö, joka on perustettu vuonna 1906. Demarinuoret toimii kansallisesti ja kansainvälisesti.

Poliittiset nuorisojärjestöt seisovat yhdessä Ukrainan tukena – We Stand with Ukraine –mielenosoitus lauantaina23.2.2022 15:17:19 EET | Tiedote

Eduskuntapuolueiden nuorisojärjestöt järjestävät yhdessä mielenosoituksen We Stand with Ukraine lauantaina 26.2.2022 Helsingissä. Mielenosoituksen tarkoituksena on osoittaa suomalaisen nuorison tuki Ukrainalle ja sen kansalaisille sekä vaatia Venäjän hallintoa palauttamaan rauha Eurooppaan. Tapahtuman järjestäjinä ovat Demarinuoret, Keskustanuoret, Kokoomusnuoret, Kristillisdemokraattiset Nuoret, Liike Nyt Nuoret, Perussuomalainen nuoriso, RKP-nuoret, Vasemmistonuoret sekä Vihreät nuoret. Rauhanmielenosoitus alkaa lauantaina kello 12 Esplanadin puistosta, josta siirrytään kello 13 Tehtaankadulle Venäjän suurlähetystön läheisyyteen.

Demarinuorten Perholehto: Huumeiden käyttäjien kuolemilta suljetaan silmät - käyttöhuoneiden pilotointiin annettava lupa31.1.2022 13:17:43 EET | Tiedote

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL julkaisi 31.1. uuden huumekuolemien vähentämiseen tähtäävän mallin. THL:n mukaan huumekuolemien ehkäisyyn tulisi suhtautua yhtä painokkaasti kuin liikennekuolemiin, sillä huumeisiin kuolee vuosittain enemmän ihmisiä kuin tieliikenteessä. Demarinuorten puheenjohtaja Pinja Perholehto pitää THL:n suosituksia vakavana viestinä, jonka tulisi johtaa Suomessa välittömiin toimiin päihdepolitiikan uudistamiseksi.