Demariopiskelijat haluavat SDP:n puoluekokouksen tekevän kestäviä päätöksiä huomioiden tulevat sukupolvet.

SDP:n 46. puoluekokous järjestetään 22.-24.8. Tampereella. Sosialidemokraattiset opiskelijat SONK ry näkee SDP:n tulevaisuudessa entistä vahvempana toimijana poliittisella kentällä ja varteenotettavana äänestysvaihtoehtona nuorille ja opiskelijoille. SDP on kaikenikäisten kansanliike. SDP:n politiikka perustuu niin sosialidemokraattisiin arvoihin kuin myös tutkittuun tietoon eikä poliittisia päätöksiä tehdä vain hetken mielijohteesta vaan harkiten ja kokonaisuutta punniten.

SDP:n tavoitteena tulee olla se, että pystymme huolehtimaan suomalaisen hyvinvointivaltion säilymisestä myös tuleville sukupolville. Toivomme, että puoluekokouksessa katsotaan tulevaisuuteen ja tehdään pitkäjänteisiä ja kestäviä päätöksiä sosialidemokraattisten arvojen mukaisesti, Miettinen muistuttaa.

SDP:n lähijärjestönä Sosialidemokraattiset opiskelijat SONK ry on esittänyt puoluekokoukselle omia aloitteitaan. Luonnollisesti aloitteet liittyvät koulutukseen ja sivistykseen, mutta aloitteissa on huomioitu myös ekologisuus ja ihmisoikeudet, Miettinen kommentoi.

Suurin osa opiskelijoista elää alle THL:n köyhyysrajan sekä Euroopan unionin minimibudjetin. Opiskelijoiden toimeentulosta on edellisillä hallituskausilla leikattu merkittävästi. SDP:n ja myös SONKin ajama Yleisturva on loistava ratkaisu opiskelijoiden toimeentulon turvaamiseksi. Opiskelijoiden toimeentulosta on kuitenkin huolehdittava ennen Yleisturvan voimaan astumista, sillä sosiaaliturvan uudistaminen on pitkä prosessi, joka täytyy tehdä huolellisesti. Sujuva opiskelu vaatii turvatun ja riittävän toimeentulon. Sosialidemokraattiset opiskelijat  esittääkin, että SDP pyrkii korottamaan opintorahaa 100 eurolla kuussa opiskelijoiden toimeentulon turvaamiseksi ennen Yleisturvamalliin siirtymistä.

Ilmastonmuutos, ilmastokriisi ja ilmastoahdistus puhuttavat ja herättävät huolta yhteiskunnassamme ja sosialidemokraattisen liikkeen sisällä. Onkin hienoa, että Suomen Sosialidemokraattinen puolue on nostanut esiin niin ilmastokysymyksiä kuin myös kestäviä ratkaisuja viestinnässään. Kysymys on kuitenkin meidän kaikkien ja erityisesti tulevien sukupolvien tulevaisuudesta. Sosialidemokraattisen puolueen tulisikin jatkossa huomioida entistä paremmin jakomateriaaliensa ekologisuus ja  kyseenalaistaa niiden tarpeellisuus sekä kannustaa ja haastaa jäsenjärjestöjään ja ehdokkaitaan mukaan vaalimaterialismin alasajoon jo kuntavaaleissa 2021.

Demariopiskelijoiden  liittohallitus kokoontuu seuraavaksi 26.6. ja käy keskustelua jo esille tulleista ehdokkaista puoluejohtoon. Järjestämme varapuheenjohtajaehdokkaille mahdollisuuden keskustella Demariopiskelijoiden jäsenistön kanssa ennen puoluekokousta.

SDP:n puoluekokouksessa käsiteltävien periaateohjelman ja poliittisen ohjelman valmistelussa on laajan työryhmätyön kautta osallistettu paljon puolueaktiiveja. SONK haluaakin kiittää asiakirjavalmisteluun osallistuneita puolueaktiiveja ja työntekijöitä, jotka ovat olleet mukana visioimassa tulevaisuutta sekä poliittisia toimenpiteitä.

SONK tukee Matias Mäkystä SDP:n varapuheenjohtajaksi5.8.2020 10:10:56 EESTTiedote

Sosialidemokraattiset opiskelijat SONK ry:n liittohallitus on kokouksessaan 4.8.2020 käynyt keskustelun SDP:n puoluekokoukseen ehdolle asettuneista varapuheenjohtajaehdokkaista. SONK on lähettänyt kaikille tähän mennessä julkisuuteen tulleille ehdokkaille kysymyspatteriston, johon jokainen ehdokas on voinut vastata. Näitä vastauksia liittohallitus päätöksessään hyödynsi. Kiitämme kaikkia ehdokkaita kattavista vastauksista ja kiinnostuksesta opiskelijaliikettä kohtaan.

Hakijat pidettävä ajantasalla opiskelijavalinnan muutoksista16.4.2020 12:06:15 EESTTiedote

Korkeakoulut tiedottivat viime viikolla opiskelijavalinnan muuttumisesta, sillä vallitseva koronatilanne estää perinteisten valintakokeiden järjestämisen. Päätös oli terveydellisestä näkökulmasta järkevä ja odotettu mutta tuli varsin myöhään etenkin huhtikuussa järjestettävien valintakokeiden osalta. Tieto toukokuun valintakokeiden uudelleenjärjestelyistä ei ole vielä aivan niin akuutti. Monille hakijoille korkeakouluun hakeminen on jo valmiiksi kuormittava prosessi ja opiskelijavalinta on ollut viime vuosina jatkuvien muutosten kohteina. Kevät opiskelijavalintoineen on jo valmiiksi raskas ilman epätietoisuutta opiskelijavalinnan kriteereistä. Esimerkiksi monen hakijan kalenteriin on merkitty ensi viikon torstaiksi 23.4. VAKAVA-koe eikä kokeen peruuntumisen lisäksi ole vielä muuta tietoa, miten kasvatusalan valintayhteistyö poikkeusoloissa toteutuu. Sosialidemokraattiset opiskelijat SONK ry toivoo korkeakoulujen tiedottavan opiskelijavalinnan muutoksista poikkeusoloissa niin yleisellä

Opiskelijat osaksi sosiaaliturvan uudistusta ja sen valmistelua6.2.2020 18:21:10 EETTiedote

Sanna Marinin hallituksen tarkoituksena on aloittaa kauan odotettu sosiaaliturvan uudistus. Uudistuksen tavoitteena on päivittää sosiaaliturva paremmin vastaamaan nykyajan tarpeisiin ja haasteisiin. Lisäksi uudistuksen tarkoituksena on myös hajanaisen ja monimutkaisen järjestelmän yksinkertaistaminen ja yhdentäminen. Hallituksen asettamat tavoitteet kuten selkeämpi ja toimivampi järjestelmä sekä riittävän toimeentulon takaaminen kaikille ovat hyviä ja kannatettavia. Sosiaaliturvan uudistuksessa tulee myös tuoda opiskelijat vihdoin samalle tasolle perusturvan saajien kanssa. Myös opiskelijoiden tuet tulee ottaa osaksi sosiaaliturvan uudistusta ja tulevaa yhtenäisempää järjestelmää. Helsingin sanomat uutisoivat 6.2. hallituksen päässeen sopuun uudistusta valmistelevan komitean kokoonpanosta ja tehtävänannosta. Tehtävänannosta HS:n tiedot eivät vielä paljoa kerro, mutta sen tulisi myös sisältää opiskelijoiden ottaminen tasavertaiseksi osaksi uutta järjestelmää. HS:n mukaan komiteassa olis