Demariopiskelijat haluavat SDP:n puoluekokouksen tekevän kestäviä päätöksiä huomioiden tulevat sukupolvet.

SDP:n 46. puoluekokous järjestetään 22.-24.8. Tampereella. Sosialidemokraattiset opiskelijat SONK ry näkee SDP:n tulevaisuudessa entistä vahvempana toimijana poliittisella kentällä ja varteenotettavana äänestysvaihtoehtona nuorille ja opiskelijoille. SDP on kaikenikäisten kansanliike. SDP:n politiikka perustuu niin sosialidemokraattisiin arvoihin kuin myös tutkittuun tietoon eikä poliittisia päätöksiä tehdä vain hetken mielijohteesta vaan harkiten ja kokonaisuutta punniten.

SDP:n tavoitteena tulee olla se, että pystymme huolehtimaan suomalaisen hyvinvointivaltion säilymisestä myös tuleville sukupolville. Toivomme, että puoluekokouksessa katsotaan tulevaisuuteen ja tehdään pitkäjänteisiä ja kestäviä päätöksiä sosialidemokraattisten arvojen mukaisesti, Miettinen muistuttaa.

SDP:n lähijärjestönä Sosialidemokraattiset opiskelijat SONK ry on esittänyt puoluekokoukselle omia aloitteitaan. Luonnollisesti aloitteet liittyvät koulutukseen ja sivistykseen, mutta aloitteissa on huomioitu myös ekologisuus ja ihmisoikeudet, Miettinen kommentoi.

Suurin osa opiskelijoista elää alle THL:n köyhyysrajan sekä Euroopan unionin minimibudjetin. Opiskelijoiden toimeentulosta on edellisillä hallituskausilla leikattu merkittävästi. SDP:n ja myös SONKin ajama Yleisturva on loistava ratkaisu opiskelijoiden toimeentulon turvaamiseksi. Opiskelijoiden toimeentulosta on kuitenkin huolehdittava ennen Yleisturvan voimaan astumista, sillä sosiaaliturvan uudistaminen on pitkä prosessi, joka täytyy tehdä huolellisesti. Sujuva opiskelu vaatii turvatun ja riittävän toimeentulon. Sosialidemokraattiset opiskelijat  esittääkin, että SDP pyrkii korottamaan opintorahaa 100 eurolla kuussa opiskelijoiden toimeentulon turvaamiseksi ennen Yleisturvamalliin siirtymistä.

Ilmastonmuutos, ilmastokriisi ja ilmastoahdistus puhuttavat ja herättävät huolta yhteiskunnassamme ja sosialidemokraattisen liikkeen sisällä. Onkin hienoa, että Suomen Sosialidemokraattinen puolue on nostanut esiin niin ilmastokysymyksiä kuin myös kestäviä ratkaisuja viestinnässään. Kysymys on kuitenkin meidän kaikkien ja erityisesti tulevien sukupolvien tulevaisuudesta. Sosialidemokraattisen puolueen tulisikin jatkossa huomioida entistä paremmin jakomateriaaliensa ekologisuus ja  kyseenalaistaa niiden tarpeellisuus sekä kannustaa ja haastaa jäsenjärjestöjään ja ehdokkaitaan mukaan vaalimaterialismin alasajoon jo kuntavaaleissa 2021.

Demariopiskelijoiden  liittohallitus kokoontuu seuraavaksi 26.6. ja käy keskustelua jo esille tulleista ehdokkaista puoluejohtoon. Järjestämme varapuheenjohtajaehdokkaille mahdollisuuden keskustella Demariopiskelijoiden jäsenistön kanssa ennen puoluekokousta.

SDP:n puoluekokouksessa käsiteltävien periaateohjelman ja poliittisen ohjelman valmistelussa on laajan työryhmätyön kautta osallistettu paljon puolueaktiiveja. SONK haluaakin kiittää asiakirjavalmisteluun osallistuneita puolueaktiiveja ja työntekijöitä, jotka ovat olleet mukana visioimassa tulevaisuutta sekä poliittisia toimenpiteitä.

Tiedote: Heidi Miettinen hakee jatkokautta SONKin puheenjohtajana21.9.2020 15:09:10 EESTTiedote

Syksyllä 2019 kun pohdin uskaltaako hakea SONKin puheenjohtajaksi, en todella olisi voinut arvata mitä kaikkea vuosi toisi tullessaan. SONKissa olen uskaltanut haastaa itseäni myös aiemmin, asettunut mukavuusalueeni ulkopuolelle ja oppinut valtavasti niin politiikasta, järjestöstä kuin itsestänikin. Puheenjohtajan työ, alkaneet sosionomiopinnot ja koronaepidemian mukaan tuomat muutokset ovat ajoittain kuormittaneet mutta enemmän on jäänyt harmittamaan mitä kaikkea emme ole päässeet SONKissa tekemään. Vuosi 2020 on ollut poikkeuksellinen ja haastava vallitsevan koronatilanteen takia emmekä ole päässeet toteuttamaan kaikkia suunniteltuja tapahtumia ja uudistuksia. Toisaalta on hyvä että se on pakottanut meidät myös SONKissa etsimään ja kokeilemaan uusia toimintatapoja, esimerkiksi etätapahtumien muodossa tai kokoamaan osastotoimijoitamme etänä toteutettaville osastokahveille vaihtamaan kuulumisia ja hyviä käytänteitä. Ensi vuonna SONK hyväksyy uuden strategiansa ja haluan tarjota myös tä

SONK lähtee edustajistovaaleihin arvot edellä18.9.2020 14:21:59 EESTTiedote

Tänä syksynä edustajistovaalit käydään Tampereen ja Helsingin ylioppilaskunnissa sekä kaikissa opiskelijakunnissa. SONK on laatinut valtakunnalliset edustajistovaaliteemat ja ne julkaistiin 18.9.2020 Facebook Livessä. Vaaliteemat ovat rakentuneet sosialidemokraattisten perusarvojen ympärille: tasa-arvo, solidaarisuus ja vapaus. SONK pitää tärkeänä että vaaliteemat edistävät feminismiä sekä antirasismia. Valtakunnallisen vaalikampanjan sloganiksi valikoitui tämän takia “Arvosi edustettuna”.

Demarinuorten ja SONKin julkilausuma SDP:n 46. puoluekokoukselle: Emme halua uutta kadotettua sukupolvea!20.8.2020 09:59:54 EESTTiedote

Demarinuoret ja SONK haluavat muistuttaa puoluetta nuorten syrjäytymisestä ja eriarvoisuudesta etenkin nyt, kun puolue on hallitusvastuussa. Globaali koronakriisi on heikentänyt nuorten työllisyyttä ja toimeentuloa entisestään. Haluamme, että yhteiskuntaa jälleenrakennettaessa Suomi ehkäisee nuorten syrjäytymistä ja puuttuu jo syrjäytyneiden tilanteisiin. Haluamme myös, että Suomi panostaa osaamiseen ja houkuttelee kansainvälisesti lisää osaajia, tutkijoita ja työntekijöitä. Velkaantuminen, työttömyys ja välivuodet merkitsevät nuoren kohdalla erityistä syrjäytymisvaaraa. Emme voi jatkuvasti paikkailla järjestelmän epäkohtia, vaan meidän täytyy pureutua nuorten arkeen kokonaisvaltaisemmin. “Ammattia vailla olevan ja velkaantuneen nuoren opiskelu ei saisi missään tapauksessa estää pääsyä velkajärjestelyyn. Nuorten velkaongelmiin on puututtava kokonaisvaltaisesti sekä järjestelmätason muutoksin että talousosaamista kasvattamalla”, toteaa SONKin puheenjohtaja Heidi Miettinen. Demarinuoret

Näpit irti opiskelijoiden toimeentulosta!14.8.2020 17:26:14 EESTTiedote

Valtiovarainministeriön ehdotus 14.8.2020 kannustaa opiskelijoita työskentelemään opintojen ohella ja vähentää samalla opintotukikuukausien määrää on käsittämätön. Valtiovarainministeriön muistiossakin todetaan että opintojen ohella työskentelyllä voi olla vaikutuksia opintoaikoihin. Jo nyt lähes 60% korkeakouluopiskelijoista työskentelee opintojen ohella, kannustimien lisääminen ja opintotukikuukausien poistaminen samanaikaisesti kannustaa lähinnä opiskelijoita hyppäämään oravanpyörään ja olemaan välittämättä omasta hyvinvoinnistaan. Heikennysten sijaan tulee panostaa opiskelijoiden hyvinvointia edistäviin tukipalveluihin ja koulujen työelämäyhteistyöhön, joka sujuvoittaa siirtymistä opinnoista työelämään. "Päätoimisen opiskelijan tehtävä on nimenomaan opiskella eikä työskennellä opiskelun laadun tai levon kustannuksella. Opiskelijan vuorokaudessakin on vain 24 tuntia emmekä halua kenenkään joutuvan työuupumuksen partaalle yrittäessään työskennellä ja samalla valmistua tavoiteajassa,”