Demariopiskelijat: Koulutuspanostuksilla kestävää ja vahvaa talouskasvua

Nyt on aika panostaa koulutukseen ja tutkimukseen. Koulutuksella, tutkimuksella ja innovaatioilla voidaan rakentaa kestävämpää ja vahvempaa talouskasvua sekä uusia vihreitä työpaikkoja. Vain investoimalla koulutukseen voimme rakentaa uudenlaisen sosiaalisesti, taloudellisesti ja ekologisesti kestävän pohjoismaisen hyvinvointivaltion.

Valtiovarainministeriön maanantaina 8.2.2021 julkaisemassa “Talouskasvun edellytykset tulevaisuudessa” -raportissa nostettiin esiin myös koulutus osana talouskasvun pohjaa. Tärkeää talouskasvun tavoittelussa on myös, että kasvu on sosiaalisesti, taloudellisesti ja ekologisesti kestävää. Emme voi enää rakentaa tulevaisuutta talouskasvulle, joka perustuu jatkuvasti kasvavalle luonnonvarojen hyväksikäytölle ja kulutukselle ja luo taloudellista eriarvoisuutta. Kestävämmän kasvun rakentamisessa keskeisessä osassa on koulutukseen ja tutkimukseen panostaminen.

Koulutukseen tehtävät panostukset tarkoittavat muun muassa koulutustason nostoa, oppilaiden ja opiskelijoiden tuen parantamista, koulutuksen tasa-arvon edistämistä, opiskelijoiden hyvinvoinnin ja toimeentulon parantamista, jatkuvan oppimisen mahdollistamista kaikille sekä kansainvälisiä osaajia paremmin houkuttelemalla.

Osaajapulaan tulee vastata kahdella eri tavalla nostamalla koulutustasoa sekä houkuttelemalla enemmän kansainvälisiä osaajia tulemaan ja jäämään Suomeen. Koulutustason nostaminen vaatii korkeakoulujen aloituspaikkojen lisäämistä ja nykyisen hakijasuman purkamista. Aloituspaikkoja lisättäessä tulee korkeakouluille taata riittävät resurssit, jotta opetuksen laatu ei kärsi sekä kohdentaa uudet aloituspaikat erityisesti eniten työntekijöitä tarvitseville aloille. Kansainvälisten osaajien parempi houkutteleminen ja hakijoiden joukon laajentaminen taas tarkoittaa muun muassa lukukausimaksuista luopumista, oleskeluluvan saamisen helpottamista ja oleskeluluvan myöntämistä työoikeudella automaattisesti valmistuneille, jotka haluavat jäädä Suomeen.

Koulutukseen panostaminen tarkoittaa myös opiskelijoiden hyvinvoinnin edistämistä. Koronakriisi on nostanut entistä vahvemmin näkyviin opiskelijoiden ja nuorten mielenterveysongelmat ja uupumisen, joten niihin ja niiden juurisyihin puuttuminen on vielä tärkeämpää kuin ennen. Opiskelijoiden ja nuorten tukeminen tarkoittaa muun muassa lisäresursseja mielenterveyspalveluihin, opiskelijoiden toimeentulon parantamista sekä opinto-ohjauksen ja tuen lisäämistä kaikilla koulutusasteilla. Nuorten uuvuttaminen jo opiskeluaikana ei hyödytä ketään, minkä takia tukeen ja toimeentuloon panostamalla saamme parempia tuloksia kuin jatkuvalla painostamisella ja opintotuen kiristyksillä.

Tämän lisäksi jatkuvan oppimisen ja uudelleenkouluttautumisen merkitys on kasvanut merkittävästi ja tulee kasvamaan entisestään. Jokaisella tulee olla oikeus ja mahdollisuus kehittää omaa osaamistaan ja tarvittaessa kouluttautumaan uudestaan pysyäkseen mukana työelämässä ja kehittääkseen itseään. Tässä tärkeässä osassa ovat erilaiset pienemmät opintokokonaisuudet, joilla omaa osaamista voi täydentää ja laajentaa ilman uuden tutkinnon suorittamista. Yhtenä keino mahdollistaa jatkuva oppiminen ja itsensä kehittäminen mahdollisimman monelle sekä helpottaa osaamispulaa on useiden Akavan jäsenliittojen esittämä osaamistili.

Koulutus, tutkimus ja innovaatiot ovat avaimia tulevaisuuden kasvun ja hyvinvointivaltion rakentamiseen. Niiden avulla ja niihin panostamalla voimme luoda kasvua, joka on ekologisesti, taloudellisesti ja sosiaalisesti kestävää. Koulutukseen ja ihmisiin investointi on parasta investointia tulevaisuuteen.

Ville Kurtti
ville.kurtti@sonk.fi

Demariopiskelijat: Sanahelinä ei riitä, opiskelijat tarvitsevat nyt konkreettisia toimia3.3.2021 18:38:03 EETTiedote

“Hallituksen tiedotustilaisuus ei vastannut opiskelijoiden hätähuutoon. Kohta vuoden poikkeuksellisen raskaassa tilanteessa eläneet opiskelijat tarvitsevat lisää konkreettisia toimia. Pelkkä sympatia ja neuvot tiedotustilaisuudessa eivät enää auta. Nyt tarvitaan muun muassa lisää opintotukikuukausia, enemmän opintorahaa, panostuksia YTHS:sään ja terapiatakuu hoitoon pääsemisen varmistamiseksi” puheenjohtaja Ville Kurtti vaatii hallitukselta.

Vasop ja SONK: Automaatiojäsenyyttä laajennettava ja toimintaa katettava verovaroin1.3.2021 18:03:38 EETTiedote

Opetus- ja kulttuuriministeriön asettama työryhmä julkaisi tänään 1.3. selvityksen, jossa otettiin kantaa ylioppilaskuntien automaatiojäsenyyteen. Työryhmä ei nähnyt välittömiä perusteita automaatiojäsenyyden poistamiselle ja korosti ylioppilaskuntien asemaa yliopistojen hallinnossa. Ylioppilas- ja opiskelijakunnat ovat julkisoikeudellisia yhteisöjä, jotka toteuttavat lakisääteisiä tehtäviä osana korkeakoulujen hallintoa. Ne eivät ole yhdistyksiä. Ylioppilas- ja opiskelijakuntien lakisääteisiä tehtäviä ovat esimerkiksi korkeakoulujen hallinnon opiskelijaedustajien valinta, opiskelijoiden yhdyssiteenä toimiminen ja opiskelijoiden yhteiskunnallisen aseman edistäminen. “Olemme tyytyväisiä, että työryhmä on nähnyt ylioppilaskuntien aseman osana yliopistojen hallintoa perusteena automaatiojäsenyydelle. Nyt olisikin korkea aika ulottaa automaatiojäsenyys myös ammattikorkeakoulujen opiskelijakunnille, jotka myös toteuttavat lakisääteisiä tehtäviä”, Sosialidemokraattisten opiskelijoiden puheen

Demariopiskelijat: Lähiopetuksen on pysyttävä pääasiallisena opetusmuotona korkeakouluissa5.2.2021 15:18:56 EETTiedote

Erilaisten etäopiskeluvaihtoehtojen lisäämistä on hyvä pohtia korkeakouluissa myös korona-ajan jälkeen, mutta lähiopetuksen tulee jatkossakin olla ensisijainen opetuskeino korkeakouluissa. Lähiopetuksen tuoma henkilökohtainen vuorovaikutus on tärkeää oppimisen, hyvinvoinnin ja jaksamisen kannalta. Erilaiset virtuaaliset työkalut ja etämahdollisuudet voivat kuitenkin toimia täydentävinä keinoina pitää kaikki erilaisissa elämäntilanteissa olevat opiskelijat mukana ja tarjota joidenkin opiskelijoiden tarvitsemaa joustavuutta.

Demariopiskelijat vaatii: Koronarokote myös harjoittelussa oleville sosiaali- ja terveysalan opiskelijoille!26.1.2021 14:28:35 EETTiedote

Tällä hetkellä valtioneuvoston hyväksymän koronarokotusjärjestyksen mukaisesti rokotetaan ympärivuorokautisen hoivan henkilökuntaa ja asukkaita. Ympärivuorokautisissa hoivakodeissa varsinaisen henkilökunnan lisäksi työskentelee myös harjoittelussa olevia sosiaali- ja terveysalan opiskelijoita, jotka eivät kuitenkaan kaikkialla ole rokotusjonossa samassa asemassa muun henkilökunnan kanssa. Opiskelijoiden rokotuksista vastaa opiskelijaterveydenhuolto, eli Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiö (YTHS), eikä harjoittelupaikka. Tämä on johtanut siihen, että esimerkiksi hoivakodeissa henkilöstön ja asukkaiden saadessa rokotuksia ovat harjoittelussa olevat opiskelijat jääneet moni paikoin vielä odottamaan rokotusta. Erityisesti riskiryhmiin kuuluvien, mutta myös opiskelijoiden itsensä ja muun henkilökunnan, terveyden ja turvallisuuden takia olisi tärkeää, että myös hoivakodeissa ja muualla sosiaali- ja terveysalalla harjoitteluissa olevat opiskelijat saavat rokotteen jo varhaisessa vaiheessa. “So

Demariopiskelijat vaatii: Opiskelijakunnille julkinen perusrahoitus!15.1.2021 13:00:47 EETTiedote

Ammattikorkeakoulujen opiskelijakuntien perusrahoitusta koskeva keskustelu sai viime syksynä taas paikan parrasvaloista, kun 26.10.2020 Turun ammattikorkeakoulun opiskelijakunta (TUO) ilmoitti eroavansa Suomen opiskelijakuntien liitosta (SAMOK). Syyksi Turun ammattikorkeakoulun opiskelijakunta ilmoitti opiskelijakunnan rahoitukseen liittyvät ongelmat, sekä haasteet opiskelijakunnan toiminnan turvaamisessa. TUO:n julkilausumassa kerrotaan opiskelijakuntien vaikeasta taloustilanteesta esimerkiksi seuraavasti: ”nykyisellä taloustilanteella Opiskelijakunta TUO joutuu punnitsemaan vakavasti, kuinka lain määrittämät tehtävät hoidetaan parhaalla mahdollisella tavalla.” Turun ammattikorkeakoulun opiskelijakunnan esittämät huolet muuttuneesta toimintaympäristöstä, sekä opiskelijoiden edunvalvonnan heikkenemisestä tulee ottaa vakavasti. Opiskelijakuntien haastava taloudellinen tilanne ja rahoituksellinen epävarmuus aiheuttavat Suomessa koko ajan kasvavaa eriarvoisuutta opiskelijakuntien ja sitä