Demariopiskelijat: Koulutuspanostuksilla kestävää ja vahvaa talouskasvua

Nyt on aika panostaa koulutukseen ja tutkimukseen. Koulutuksella, tutkimuksella ja innovaatioilla voidaan rakentaa kestävämpää ja vahvempaa talouskasvua sekä uusia vihreitä työpaikkoja. Vain investoimalla koulutukseen voimme rakentaa uudenlaisen sosiaalisesti, taloudellisesti ja ekologisesti kestävän pohjoismaisen hyvinvointivaltion.

Valtiovarainministeriön maanantaina 8.2.2021 julkaisemassa “Talouskasvun edellytykset tulevaisuudessa” -raportissa nostettiin esiin myös koulutus osana talouskasvun pohjaa. Tärkeää talouskasvun tavoittelussa on myös, että kasvu on sosiaalisesti, taloudellisesti ja ekologisesti kestävää. Emme voi enää rakentaa tulevaisuutta talouskasvulle, joka perustuu jatkuvasti kasvavalle luonnonvarojen hyväksikäytölle ja kulutukselle ja luo taloudellista eriarvoisuutta. Kestävämmän kasvun rakentamisessa keskeisessä osassa on koulutukseen ja tutkimukseen panostaminen.

Koulutukseen tehtävät panostukset tarkoittavat muun muassa koulutustason nostoa, oppilaiden ja opiskelijoiden tuen parantamista, koulutuksen tasa-arvon edistämistä, opiskelijoiden hyvinvoinnin ja toimeentulon parantamista, jatkuvan oppimisen mahdollistamista kaikille sekä kansainvälisiä osaajia paremmin houkuttelemalla.

Osaajapulaan tulee vastata kahdella eri tavalla nostamalla koulutustasoa sekä houkuttelemalla enemmän kansainvälisiä osaajia tulemaan ja jäämään Suomeen. Koulutustason nostaminen vaatii korkeakoulujen aloituspaikkojen lisäämistä ja nykyisen hakijasuman purkamista. Aloituspaikkoja lisättäessä tulee korkeakouluille taata riittävät resurssit, jotta opetuksen laatu ei kärsi sekä kohdentaa uudet aloituspaikat erityisesti eniten työntekijöitä tarvitseville aloille. Kansainvälisten osaajien parempi houkutteleminen ja hakijoiden joukon laajentaminen taas tarkoittaa muun muassa lukukausimaksuista luopumista, oleskeluluvan saamisen helpottamista ja oleskeluluvan myöntämistä työoikeudella automaattisesti valmistuneille, jotka haluavat jäädä Suomeen.

Koulutukseen panostaminen tarkoittaa myös opiskelijoiden hyvinvoinnin edistämistä. Koronakriisi on nostanut entistä vahvemmin näkyviin opiskelijoiden ja nuorten mielenterveysongelmat ja uupumisen, joten niihin ja niiden juurisyihin puuttuminen on vielä tärkeämpää kuin ennen. Opiskelijoiden ja nuorten tukeminen tarkoittaa muun muassa lisäresursseja mielenterveyspalveluihin, opiskelijoiden toimeentulon parantamista sekä opinto-ohjauksen ja tuen lisäämistä kaikilla koulutusasteilla. Nuorten uuvuttaminen jo opiskeluaikana ei hyödytä ketään, minkä takia tukeen ja toimeentuloon panostamalla saamme parempia tuloksia kuin jatkuvalla painostamisella ja opintotuen kiristyksillä.

Tämän lisäksi jatkuvan oppimisen ja uudelleenkouluttautumisen merkitys on kasvanut merkittävästi ja tulee kasvamaan entisestään. Jokaisella tulee olla oikeus ja mahdollisuus kehittää omaa osaamistaan ja tarvittaessa kouluttautumaan uudestaan pysyäkseen mukana työelämässä ja kehittääkseen itseään. Tässä tärkeässä osassa ovat erilaiset pienemmät opintokokonaisuudet, joilla omaa osaamista voi täydentää ja laajentaa ilman uuden tutkinnon suorittamista. Yhtenä keino mahdollistaa jatkuva oppiminen ja itsensä kehittäminen mahdollisimman monelle sekä helpottaa osaamispulaa on useiden Akavan jäsenliittojen esittämä osaamistili.

Koulutus, tutkimus ja innovaatiot ovat avaimia tulevaisuuden kasvun ja hyvinvointivaltion rakentamiseen. Niiden avulla ja niihin panostamalla voimme luoda kasvua, joka on ekologisesti, taloudellisesti ja sosiaalisesti kestävää. Koulutukseen ja ihmisiin investointi on parasta investointia tulevaisuuteen.

Ville Kurtti
ville.kurtti@sonk.fi

Opintolainasta ei ole aluepolitiikan keinoksi. Alueiden osaajapulaan löytyy muita ratkaisuja.24.6.2021 16:06:59 EEST | Tiedote

Tiede- ja kulttuuriministeri Kurvinen nosti taas keskusteluun keskustan esityksen opintolainahyvityksestä harvaan asutulle alueella muuttavalle korkeakoulusta valmistuneelle kertomalla aloittavansa asiasta esiselvityksen. Keskustan huoli harvaan asuttujen alueiden osaajapulasta on ymmärrettävä ja korkeakoulutettuja, erityisesti sosiaali-, terveys-, kasvatus- ja koulutusalalla, tarvitaan kaikissa Suomen kunnissa, mutta opintolainan ehtojen valjastaminen aluepoliittisten tavoitteiden saavuttamiseksi ei ole oikea keino. Opintotuen tarkoituksena on taata toimeentulo täysipäiväisille opiskelijoille ja järjestelmän monimutkaistaminen entisestään muiden tavoitteiden saavuttamiseksi ei ole kovin hyvä ratkaisu. Tämän sijaan opintotukea tulee kehittää poispäin lainapainotteisuudesta ja viimeistään sosiaaliturvajärjestelmän kokonaisuudistuksessa opiskelijat tulee saada tasavertaiseen asemaan muiden ryhmien kanssa luopuen epäoikeudenmukaisesta lainasta kokonaan. “Itsekin pienestä maalaiskunnasta k

Demariopiskelijat: Osaamistason nosto vaatii määrän lisäksi laatua.10.5.2021 16:00:44 EEST | Tiedote

Kun puhutaan koulutuksesta, puhutaan lähes aina pelkästään siitä, kuinka Suomen osaaminen kasvaa lisäämällä opiskelupaikkoja. Se ei kuitenkaan ainoana ratkaisuna toimi. Määrän lisäksi tarvitaan myös laatua. Korkeakoulujen aloituspaikkojen määrän kasvattamiseen tuntuu löytyvän rahoitusta, mutta entäs kaikki muu opetukseen liittyvä? ”Se, että otamme jatkuvasti enemmän opiskelijoita korkeakouluihin, lisää opiskelijoiden määrää, mutta vähentää esimerkiksi opettajien resursseja ja sitä kautta vaikuttaa opetuksen laatuun. Työaika pysyy samana, mutta työmäärä suurentuu vuosi vuodelta. Rahoitusta tarvitaan myös kasvavaan resurssitarpeeseen”, summaa SONK:in liittohallituksen jäsen Rosamari Rissanen. Suomen osaaminen nousee sillä, että tarjoamme opiskelijoille laadukasta koulutusta ja pystymme tarjoamaan sitä mahdollisimman monelle halukkaalle. Iso aukko osaamisen kehittämisessä ovat he, jotka lopettavat koulutuksen kesken tai joiden opiskelut venyvät monta vuotta suunnitellun yli. Ymmärrettäväs

Ehkäisy maksuttomaksi opiskelijoille iästä riippumatta.4.5.2021 14:29:44 EEST | Tiedote

Kunnissa on viimeaikoina puhuttu entistä enemmän siitä, pitäisikö ehkäisyn olla maksuton nuorille. Jossain kunnissa tarjotaan jo nuorille ilmainen ehkäisy, mutta yhä eniten on kuntia, joissa maksuton ehkäisy on jäänyt vain puheen tasolle, jos sitäkään. Myös kunnissa, joissa se on maksutonta, päättyy maksuton ehkäisy tietyn iän, yleensä 20 tai 25 ikävuoden, jälkeen. Tässä vaiheessa monet ihmiset aloittavat opiskelemaan tai opiskelevat, jolloin toimeentulo on tiukoilla. Nuorten maksuton ehkäisy tuleekin ottaa käyttöön valtakunnallisesti ja laajentaa myös opiskelijoille ikään riippumatta. Ennen kaikkea ehkäisy on hyvinvointiteko. Ehkäisystä puhuminen ja sen käyttäminen lisää myös tietoisuutta turvallisesta seksistä. Ehkäisyn ansiosta muun muassa seksitaudit ovat vähentyneet merkittävästi. Tämän lisäksi ehkäisy mahdollistaa myös muun muassa sen, että abortit ovat vähentyneet ja kuukautiskivut, jotka voivat olla erittäin kivuliaita, vähenevät. “Ehkäisy on avannut uusia ovia ja mahdollisuuks

Demariopiskelijat: Sanahelinä ei riitä, opiskelijat tarvitsevat nyt konkreettisia toimia3.3.2021 18:38:03 EET | Tiedote

“Hallituksen tiedotustilaisuus ei vastannut opiskelijoiden hätähuutoon. Kohta vuoden poikkeuksellisen raskaassa tilanteessa eläneet opiskelijat tarvitsevat lisää konkreettisia toimia. Pelkkä sympatia ja neuvot tiedotustilaisuudessa eivät enää auta. Nyt tarvitaan muun muassa lisää opintotukikuukausia, enemmän opintorahaa, panostuksia YTHS:sään ja terapiatakuu hoitoon pääsemisen varmistamiseksi” puheenjohtaja Ville Kurtti vaatii hallitukselta.

Vasop ja SONK: Automaatiojäsenyyttä laajennettava ja toimintaa katettava verovaroin1.3.2021 18:03:38 EET | Tiedote

Opetus- ja kulttuuriministeriön asettama työryhmä julkaisi tänään 1.3. selvityksen, jossa otettiin kantaa ylioppilaskuntien automaatiojäsenyyteen. Työryhmä ei nähnyt välittömiä perusteita automaatiojäsenyyden poistamiselle ja korosti ylioppilaskuntien asemaa yliopistojen hallinnossa. Ylioppilas- ja opiskelijakunnat ovat julkisoikeudellisia yhteisöjä, jotka toteuttavat lakisääteisiä tehtäviä osana korkeakoulujen hallintoa. Ne eivät ole yhdistyksiä. Ylioppilas- ja opiskelijakuntien lakisääteisiä tehtäviä ovat esimerkiksi korkeakoulujen hallinnon opiskelijaedustajien valinta, opiskelijoiden yhdyssiteenä toimiminen ja opiskelijoiden yhteiskunnallisen aseman edistäminen. “Olemme tyytyväisiä, että työryhmä on nähnyt ylioppilaskuntien aseman osana yliopistojen hallintoa perusteena automaatiojäsenyydelle. Nyt olisikin korkea aika ulottaa automaatiojäsenyys myös ammattikorkeakoulujen opiskelijakunnille, jotka myös toteuttavat lakisääteisiä tehtäviä”, Sosialidemokraattisten opiskelijoiden puheen

Demariopiskelijat: Lähiopetuksen on pysyttävä pääasiallisena opetusmuotona korkeakouluissa5.2.2021 15:18:56 EET | Tiedote

Erilaisten etäopiskeluvaihtoehtojen lisäämistä on hyvä pohtia korkeakouluissa myös korona-ajan jälkeen, mutta lähiopetuksen tulee jatkossakin olla ensisijainen opetuskeino korkeakouluissa. Lähiopetuksen tuoma henkilökohtainen vuorovaikutus on tärkeää oppimisen, hyvinvoinnin ja jaksamisen kannalta. Erilaiset virtuaaliset työkalut ja etämahdollisuudet voivat kuitenkin toimia täydentävinä keinoina pitää kaikki erilaisissa elämäntilanteissa olevat opiskelijat mukana ja tarjota joidenkin opiskelijoiden tarvitsemaa joustavuutta.