Demariopiskelijat: Osaamistason nosto vaatii määrän lisäksi laatua.

Kun puhutaan koulutuksesta, puhutaan lähes aina pelkästään siitä, kuinka Suomen osaaminen kasvaa lisäämällä opiskelupaikkoja. Se ei kuitenkaan ainoana ratkaisuna toimi. Määrän lisäksi tarvitaan myös laatua. Korkeakoulujen aloituspaikkojen määrän kasvattamiseen tuntuu löytyvän rahoitusta, mutta entäs kaikki muu opetukseen liittyvä?

”Se, että otamme jatkuvasti enemmän opiskelijoita korkeakouluihin, lisää opiskelijoiden määrää, mutta vähentää esimerkiksi opettajien resursseja ja sitä kautta vaikuttaa opetuksen laatuun. Työaika pysyy samana, mutta työmäärä suurentuu vuosi vuodelta. Rahoitusta tarvitaan myös kasvavaan resurssitarpeeseen”, summaa SONK:in liittohallituksen jäsen Rosamari Rissanen.

Suomen osaaminen nousee sillä, että tarjoamme opiskelijoille laadukasta koulutusta ja pystymme tarjoamaan sitä mahdollisimman monelle halukkaalle. Iso aukko osaamisen kehittämisessä ovat he, jotka lopettavat koulutuksen kesken tai joiden opiskelut venyvät monta vuotta suunnitellun yli. Ymmärrettävästi osan vievät työt mukanaan, mutta meidän tulee rakentaa niin kannattava koulutusjärjestelmä, että sitä ei haluta jättää kesken.

”Me opiskelijat olemme niitä, joiden ammattitaitoa tarvitaan nyt ja tulevaisuudessa. Ja oli koulu mikä tahansa, me kehitämme ammattitaitoamme siellä. Opetusresurssien parantamisen lisäksi tarvitsemme paremman opintotukijärjestelmän. Jos ei tule toimeen, ei se kannusta opiskelemaankaan. Oravanpyörä on valmis, ja meidän tulee pysäyttää se ennen kuin on liian myöhäistä”, sanoo Rissanen.

Opiskelijat tarvitsevat laadukkaan opetuksen, turvatumman toimeentulon, tehokkaat palvelut ja sen, että meidät otetaan huomioon kunnassa tai kaupungissa, jossa elämme. Kelan opintolainan takaisinmaksu ei ole yksin riittävä kannuste, vaan tarvitsemme koko opiskelujen läpi kantavan porkkanan. Se, että työpaikkailmoituksiin lisätään jatkuvasti yleistynyt vaatimus kolmannen asteen koulutuksesta ei ole kannuste – se on pakko.

Ratkaisu ei tule nyt tai huomenna, mutta katseet on suunnattava sitä kohti. Panostetaan siis opetuksen resursseihin ja opiskelijoiden hyvinvointiin. Aloitetaan siitä, että otetaan katse pois pelkästään aloituspaikkojen määrän lisäämisestä. SONK vaatii, että suomalaisen koulutuksen laatuun kiinnitetään enemmän huomiota. Opettajille taataan esimerkiksi lisähenkilöstön myötä lisää resursseja opetukseen ja henkilökohtaiseen palautteeseen sekä ohjaamiseen. Sijoitetaan erilaisiin opiskelijoiden palveluihin, jotta tarvittava tuki on helposti ja nopeasti saatavilla. Lisäksi tuetaan opiskelijoita, jotta mahdollisimman harva jättäisi koulutuksen kesken.

Lisätiedot:
Rosamari Rissanen
liittohallituksen jäsen
rosamari.rissanen@gmail.com

Ville Kurtti
ville.kurtti@sonk.fi

Ehkäisy maksuttomaksi opiskelijoille iästä riippumatta.4.5.2021 14:29:44 EEST | Tiedote

Kunnissa on viimeaikoina puhuttu entistä enemmän siitä, pitäisikö ehkäisyn olla maksuton nuorille. Jossain kunnissa tarjotaan jo nuorille ilmainen ehkäisy, mutta yhä eniten on kuntia, joissa maksuton ehkäisy on jäänyt vain puheen tasolle, jos sitäkään. Myös kunnissa, joissa se on maksutonta, päättyy maksuton ehkäisy tietyn iän, yleensä 20 tai 25 ikävuoden, jälkeen. Tässä vaiheessa monet ihmiset aloittavat opiskelemaan tai opiskelevat, jolloin toimeentulo on tiukoilla. Nuorten maksuton ehkäisy tuleekin ottaa käyttöön valtakunnallisesti ja laajentaa myös opiskelijoille ikään riippumatta. Ennen kaikkea ehkäisy on hyvinvointiteko. Ehkäisystä puhuminen ja sen käyttäminen lisää myös tietoisuutta turvallisesta seksistä. Ehkäisyn ansiosta muun muassa seksitaudit ovat vähentyneet merkittävästi. Tämän lisäksi ehkäisy mahdollistaa myös muun muassa sen, että abortit ovat vähentyneet ja kuukautiskivut, jotka voivat olla erittäin kivuliaita, vähenevät. “Ehkäisy on avannut uusia ovia ja mahdollisuuks

Demariopiskelijat: Sanahelinä ei riitä, opiskelijat tarvitsevat nyt konkreettisia toimia3.3.2021 18:38:03 EET | Tiedote

“Hallituksen tiedotustilaisuus ei vastannut opiskelijoiden hätähuutoon. Kohta vuoden poikkeuksellisen raskaassa tilanteessa eläneet opiskelijat tarvitsevat lisää konkreettisia toimia. Pelkkä sympatia ja neuvot tiedotustilaisuudessa eivät enää auta. Nyt tarvitaan muun muassa lisää opintotukikuukausia, enemmän opintorahaa, panostuksia YTHS:sään ja terapiatakuu hoitoon pääsemisen varmistamiseksi” puheenjohtaja Ville Kurtti vaatii hallitukselta.

Vasop ja SONK: Automaatiojäsenyyttä laajennettava ja toimintaa katettava verovaroin1.3.2021 18:03:38 EET | Tiedote

Opetus- ja kulttuuriministeriön asettama työryhmä julkaisi tänään 1.3. selvityksen, jossa otettiin kantaa ylioppilaskuntien automaatiojäsenyyteen. Työryhmä ei nähnyt välittömiä perusteita automaatiojäsenyyden poistamiselle ja korosti ylioppilaskuntien asemaa yliopistojen hallinnossa. Ylioppilas- ja opiskelijakunnat ovat julkisoikeudellisia yhteisöjä, jotka toteuttavat lakisääteisiä tehtäviä osana korkeakoulujen hallintoa. Ne eivät ole yhdistyksiä. Ylioppilas- ja opiskelijakuntien lakisääteisiä tehtäviä ovat esimerkiksi korkeakoulujen hallinnon opiskelijaedustajien valinta, opiskelijoiden yhdyssiteenä toimiminen ja opiskelijoiden yhteiskunnallisen aseman edistäminen. “Olemme tyytyväisiä, että työryhmä on nähnyt ylioppilaskuntien aseman osana yliopistojen hallintoa perusteena automaatiojäsenyydelle. Nyt olisikin korkea aika ulottaa automaatiojäsenyys myös ammattikorkeakoulujen opiskelijakunnille, jotka myös toteuttavat lakisääteisiä tehtäviä”, Sosialidemokraattisten opiskelijoiden puheen

Demariopiskelijat: Lähiopetuksen on pysyttävä pääasiallisena opetusmuotona korkeakouluissa5.2.2021 15:18:56 EET | Tiedote

Erilaisten etäopiskeluvaihtoehtojen lisäämistä on hyvä pohtia korkeakouluissa myös korona-ajan jälkeen, mutta lähiopetuksen tulee jatkossakin olla ensisijainen opetuskeino korkeakouluissa. Lähiopetuksen tuoma henkilökohtainen vuorovaikutus on tärkeää oppimisen, hyvinvoinnin ja jaksamisen kannalta. Erilaiset virtuaaliset työkalut ja etämahdollisuudet voivat kuitenkin toimia täydentävinä keinoina pitää kaikki erilaisissa elämäntilanteissa olevat opiskelijat mukana ja tarjota joidenkin opiskelijoiden tarvitsemaa joustavuutta.

Demariopiskelijat vaatii: Koronarokote myös harjoittelussa oleville sosiaali- ja terveysalan opiskelijoille!26.1.2021 14:28:35 EET | Tiedote

Tällä hetkellä valtioneuvoston hyväksymän koronarokotusjärjestyksen mukaisesti rokotetaan ympärivuorokautisen hoivan henkilökuntaa ja asukkaita. Ympärivuorokautisissa hoivakodeissa varsinaisen henkilökunnan lisäksi työskentelee myös harjoittelussa olevia sosiaali- ja terveysalan opiskelijoita, jotka eivät kuitenkaan kaikkialla ole rokotusjonossa samassa asemassa muun henkilökunnan kanssa. Opiskelijoiden rokotuksista vastaa opiskelijaterveydenhuolto, eli Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiö (YTHS), eikä harjoittelupaikka. Tämä on johtanut siihen, että esimerkiksi hoivakodeissa henkilöstön ja asukkaiden saadessa rokotuksia ovat harjoittelussa olevat opiskelijat jääneet moni paikoin vielä odottamaan rokotusta. Erityisesti riskiryhmiin kuuluvien, mutta myös opiskelijoiden itsensä ja muun henkilökunnan, terveyden ja turvallisuuden takia olisi tärkeää, että myös hoivakodeissa ja muualla sosiaali- ja terveysalalla harjoitteluissa olevat opiskelijat saavat rokotteen jo varhaisessa vaiheessa. “So