Demariopiskelijat: Osaamistason nosto vaatii määrän lisäksi laatua.

Kun puhutaan koulutuksesta, puhutaan lähes aina pelkästään siitä, kuinka Suomen osaaminen kasvaa lisäämällä opiskelupaikkoja. Se ei kuitenkaan ainoana ratkaisuna toimi. Määrän lisäksi tarvitaan myös laatua. Korkeakoulujen aloituspaikkojen määrän kasvattamiseen tuntuu löytyvän rahoitusta, mutta entäs kaikki muu opetukseen liittyvä?

”Se, että otamme jatkuvasti enemmän opiskelijoita korkeakouluihin, lisää opiskelijoiden määrää, mutta vähentää esimerkiksi opettajien resursseja ja sitä kautta vaikuttaa opetuksen laatuun. Työaika pysyy samana, mutta työmäärä suurentuu vuosi vuodelta. Rahoitusta tarvitaan myös kasvavaan resurssitarpeeseen”, summaa SONK:in liittohallituksen jäsen Rosamari Rissanen.

Suomen osaaminen nousee sillä, että tarjoamme opiskelijoille laadukasta koulutusta ja pystymme tarjoamaan sitä mahdollisimman monelle halukkaalle. Iso aukko osaamisen kehittämisessä ovat he, jotka lopettavat koulutuksen kesken tai joiden opiskelut venyvät monta vuotta suunnitellun yli. Ymmärrettävästi osan vievät työt mukanaan, mutta meidän tulee rakentaa niin kannattava koulutusjärjestelmä, että sitä ei haluta jättää kesken.

”Me opiskelijat olemme niitä, joiden ammattitaitoa tarvitaan nyt ja tulevaisuudessa. Ja oli koulu mikä tahansa, me kehitämme ammattitaitoamme siellä. Opetusresurssien parantamisen lisäksi tarvitsemme paremman opintotukijärjestelmän. Jos ei tule toimeen, ei se kannusta opiskelemaankaan. Oravanpyörä on valmis, ja meidän tulee pysäyttää se ennen kuin on liian myöhäistä”, sanoo Rissanen.

Opiskelijat tarvitsevat laadukkaan opetuksen, turvatumman toimeentulon, tehokkaat palvelut ja sen, että meidät otetaan huomioon kunnassa tai kaupungissa, jossa elämme. Kelan opintolainan takaisinmaksu ei ole yksin riittävä kannuste, vaan tarvitsemme koko opiskelujen läpi kantavan porkkanan. Se, että työpaikkailmoituksiin lisätään jatkuvasti yleistynyt vaatimus kolmannen asteen koulutuksesta ei ole kannuste – se on pakko.

Ratkaisu ei tule nyt tai huomenna, mutta katseet on suunnattava sitä kohti. Panostetaan siis opetuksen resursseihin ja opiskelijoiden hyvinvointiin. Aloitetaan siitä, että otetaan katse pois pelkästään aloituspaikkojen määrän lisäämisestä. SONK vaatii, että suomalaisen koulutuksen laatuun kiinnitetään enemmän huomiota. Opettajille taataan esimerkiksi lisähenkilöstön myötä lisää resursseja opetukseen ja henkilökohtaiseen palautteeseen sekä ohjaamiseen. Sijoitetaan erilaisiin opiskelijoiden palveluihin, jotta tarvittava tuki on helposti ja nopeasti saatavilla. Lisäksi tuetaan opiskelijoita, jotta mahdollisimman harva jättäisi koulutuksen kesken.

Lisätiedot:
Rosamari Rissanen
liittohallituksen jäsen
rosamari.rissanen@gmail.com

Ville Kurtti
ville.kurtti@sonk.fi

Hallitukselta tärkeitä panostuksia tulevaisuuteen, mutta opiskelijoille vain lisää töitä.9.9.2021 17:55:56 EEST | Tiedote

Hallitus teki budjettiriihessään monia tärkeitä päätöksiä koulutuksen, tutkimuksen, hyvinvoinnin ja kestävän tulevaisuuden kannalta. Hallitus panostaa hoitovelan purkuun, hoitotakuuseen, jatkuvaan oppimiseen sekä tutkimukseen, kehitykseen ja innovaatioihin. Lisäksi Suomen Akatemian rahoituksen jatkuvuus taataan ensi vuodelle, hiilineutraalius saavutetaan viimeistään 2035 ja kansainvälisten opiskelijoiden pääsyä nopeutetaan ja viisumin saantia helpotetaan. Myös peruskoulun ja toisen asteen oppilas- ja opiskelijahuoltoon panostetaan. Nämä päätökset ovat erittäin tärkeitä Suomen tulevaisuuden kannalta ja koronan seurauksista selviämisessä, mutta opiskelijoiden toimeentulo ja mielenterveys olisi yhä vaatinut lisäpanostuksia. “Budjettiriihen ratkaisussa on paljon hyvää, kuten tutkimuksen rahoituksen takaaminen, lisäraha korkeakoulujen aloituspaikkoihin ja hoitotakuun toteuttaminen vaalikauden aikana. Jäin kuitenkin yhä kaipaamaan lisää helpotusta opiskelijoiden vakavaan tilanteeseen, eikä v

Budjettiriihessä on tehtävä päätöksiä opiskelijoiden hyvinvoinnin parantamiseksi!17.8.2021 13:56:33 EEST | Tiedote

Kevään kehysriihessä opiskelijat ja mielenterveys jäivät valitettavasti muiden asioiden jalkoihin, mutta tämä voidaan vielä korjata syksyn budjettiriihessä. Hallitus teki kevään lisätalousarviossa panostuksia mielenterveyteen, mutta lisää toimia yhä tarvitaan. Sekä opiskelijoiden toimeentulo, että hyvinvointi tarvitsevat kipeästi panostuksia. “Opiskelijat ovat jo pitkään kaivanneet helpotusta entisestään huonontuneeseen mielenterveyden ja toimeentulon tilanteeseen. Tarvitaan merkittäviä toimia opiskelijoiden palveluiden, tuen ja toimeentulon parantamiseksi. Vähintä, mitä hallitus voisi tehdä on opintotukikuukausien määrän lisääminen, joka tekisi monien opiskelijoiden toimeentulosta varmempaa ja vähentäisi paineita ”, vaatii puheenjohtaja Ville Kurtti. “Opiskelijoiden hyvinvointiin, koulutukseen ja tutkimukseen panostaminen on myös työllisyyden ja talouden kannalta keskeistä. Hallituksen tuleekin myös torjua valtiovarainministeriön esittämät leikkaukset tutkimuksen rahoitukseen”, Kurtti

Opintolainasta ei ole aluepolitiikan keinoksi. Alueiden osaajapulaan löytyy muita ratkaisuja.24.6.2021 16:06:59 EEST | Tiedote

Tiede- ja kulttuuriministeri Kurvinen nosti taas keskusteluun keskustan esityksen opintolainahyvityksestä harvaan asutulle alueella muuttavalle korkeakoulusta valmistuneelle kertomalla aloittavansa asiasta esiselvityksen. Keskustan huoli harvaan asuttujen alueiden osaajapulasta on ymmärrettävä ja korkeakoulutettuja, erityisesti sosiaali-, terveys-, kasvatus- ja koulutusalalla, tarvitaan kaikissa Suomen kunnissa, mutta opintolainan ehtojen valjastaminen aluepoliittisten tavoitteiden saavuttamiseksi ei ole oikea keino. Opintotuen tarkoituksena on taata toimeentulo täysipäiväisille opiskelijoille ja järjestelmän monimutkaistaminen entisestään muiden tavoitteiden saavuttamiseksi ei ole kovin hyvä ratkaisu. Tämän sijaan opintotukea tulee kehittää poispäin lainapainotteisuudesta ja viimeistään sosiaaliturvajärjestelmän kokonaisuudistuksessa opiskelijat tulee saada tasavertaiseen asemaan muiden ryhmien kanssa luopuen epäoikeudenmukaisesta lainasta kokonaan. “Itsekin pienestä maalaiskunnasta k

Ehkäisy maksuttomaksi opiskelijoille iästä riippumatta.4.5.2021 14:29:44 EEST | Tiedote

Kunnissa on viimeaikoina puhuttu entistä enemmän siitä, pitäisikö ehkäisyn olla maksuton nuorille. Jossain kunnissa tarjotaan jo nuorille ilmainen ehkäisy, mutta yhä eniten on kuntia, joissa maksuton ehkäisy on jäänyt vain puheen tasolle, jos sitäkään. Myös kunnissa, joissa se on maksutonta, päättyy maksuton ehkäisy tietyn iän, yleensä 20 tai 25 ikävuoden, jälkeen. Tässä vaiheessa monet ihmiset aloittavat opiskelemaan tai opiskelevat, jolloin toimeentulo on tiukoilla. Nuorten maksuton ehkäisy tuleekin ottaa käyttöön valtakunnallisesti ja laajentaa myös opiskelijoille ikään riippumatta. Ennen kaikkea ehkäisy on hyvinvointiteko. Ehkäisystä puhuminen ja sen käyttäminen lisää myös tietoisuutta turvallisesta seksistä. Ehkäisyn ansiosta muun muassa seksitaudit ovat vähentyneet merkittävästi. Tämän lisäksi ehkäisy mahdollistaa myös muun muassa sen, että abortit ovat vähentyneet ja kuukautiskivut, jotka voivat olla erittäin kivuliaita, vähenevät. “Ehkäisy on avannut uusia ovia ja mahdollisuuks

Demariopiskelijat: Sanahelinä ei riitä, opiskelijat tarvitsevat nyt konkreettisia toimia3.3.2021 18:38:03 EET | Tiedote

“Hallituksen tiedotustilaisuus ei vastannut opiskelijoiden hätähuutoon. Kohta vuoden poikkeuksellisen raskaassa tilanteessa eläneet opiskelijat tarvitsevat lisää konkreettisia toimia. Pelkkä sympatia ja neuvot tiedotustilaisuudessa eivät enää auta. Nyt tarvitaan muun muassa lisää opintotukikuukausia, enemmän opintorahaa, panostuksia YTHS:sään ja terapiatakuu hoitoon pääsemisen varmistamiseksi” puheenjohtaja Ville Kurtti vaatii hallitukselta.