Demariopiskelijat: Sanahelinä ei riitä, opiskelijat tarvitsevat nyt konkreettisia toimia

“Hallituksen tiedotustilaisuus ei vastannut opiskelijoiden hätähuutoon. Kohta vuoden poikkeuksellisen raskaassa tilanteessa eläneet opiskelijat tarvitsevat lisää konkreettisia toimia. Pelkkä sympatia ja neuvot tiedotustilaisuudessa eivät enää auta. Nyt tarvitaan muun muassa lisää opintotukikuukausia, enemmän opintorahaa, panostuksia YTHS:sään ja terapiatakuu hoitoon pääsemisen varmistamiseksi” puheenjohtaja Ville Kurtti vaatii hallitukselta.

Korona-aika on ollut meille kaikille hyvin haastava ja erilaisten koronarajoitusten jatkuessa kohta jo vuoden olemme kaikki väsyneitä. Erityisen haastava tilanne on ollut opiskelijoille, joista monet ovat opiskelleet etänä aina viime kevään ensimmäisistä rajoituksista alkaen. Etäopiskelu ja sosiaalisten kohtaamisten merkittävä väheneminen ovat entisestään pahentaneet opiskelijoiden jo valmiiksi kasaantuneita mielenterveysongelmia. Sosiaalisen kanssakäymisen väheneminen ja jatkuva kotona koneen ääressä opiskelu ovat uuvuttaneet opiskelijoita, vähentäneet opiskelumotivaatiota ja tuoneet lisärasitusta.

Samalla ovat peruuntuneet monet harjoittelut, kesätyöt ja kurssejakin on peruttu. Tämän takia myös monien opiskelijoiden toimeentulo on huonontunut. Hallituksen tuomat joustot ovat olleet välttämättömiä, mutta eivät riittäviä. Opiskelijoiden mielenterveyden ja toimeentulon ongelmat ovat paljon pidempiaikaisia ja syvempiä kuin koronakriisin vaikutukset. Toimeentulo on ollut aivan liian alhaisen opintorahan takia tiukilla jo pitkään, opiskelijoilta vaaditaan aina vain enemmän ja valmistumista aina vain nopeammin. Avun saaminen mielenterveysongelmiin on ollut jo pitkään haastavaa ja korkeakoulujen resurssit riittämättömät.

Kaikkeen tähän peilaten hallituksen opiskelijoille osoittaman tiedotustilaisuuden sisältö tuli opiskelijoille melkoisena pettymyksenä. Opiskelijat saivat hallitukselta vain jo useaan kertaan kuultuja fraaseja ja neuvoja. Hallituksen pyrkimykset ymmärtää opiskelijoiden tilannetta ja osoittaa sympatiaa eivät tietenkään ole vähäpätöisiä ja hallituksen jo tekemät toimet kuten opintotuen joustot, nuorten tukeen osoitetut lisäresurssit sekä oppilaitosten ja opiskelijajärjestöjen toimien tukeminen ovat erittäin tärkeitä ja välttämättömiä. Kuitenkin juuri nyt opiskelijat kaipaavat hallitukselta lisää konkreettisia toimia vastaamaan kasvavaan mielenterveyden kriisiin sekä taustalla oleviin pidemmän ajan ongelmiin. Tähän opiskelijaliikkeestä on esitetty paljon hyviä toimia, joista osa voitaisiin tehdä hyvinkin nopeasti.

“Opiskelijoiden vahvojen reaktioiden taustalla on aito huoli omasta ja ystävien jaksamisesta ja tulevaisuudesta sekä jo tehtyjen toimien riittämättömyydestä. Nuorten ja opiskelijoiden palaminen loppuun nyt ei ole kenenkään etu tai tahto, minkä takia nopeat toimet avun saamiseksi sekä pidemmän ajan toimet opiskelijoiden tukemiseksi tulee aloittaa välittömästi.” Kurtti jatkaa.

Ville Kurtti
ville.kurtti@sonk.fi

Vasop ja SONK: Automaatiojäsenyyttä laajennettava ja toimintaa katettava verovaroin1.3.2021 18:03:38 EET | Tiedote

Opetus- ja kulttuuriministeriön asettama työryhmä julkaisi tänään 1.3. selvityksen, jossa otettiin kantaa ylioppilaskuntien automaatiojäsenyyteen. Työryhmä ei nähnyt välittömiä perusteita automaatiojäsenyyden poistamiselle ja korosti ylioppilaskuntien asemaa yliopistojen hallinnossa. Ylioppilas- ja opiskelijakunnat ovat julkisoikeudellisia yhteisöjä, jotka toteuttavat lakisääteisiä tehtäviä osana korkeakoulujen hallintoa. Ne eivät ole yhdistyksiä. Ylioppilas- ja opiskelijakuntien lakisääteisiä tehtäviä ovat esimerkiksi korkeakoulujen hallinnon opiskelijaedustajien valinta, opiskelijoiden yhdyssiteenä toimiminen ja opiskelijoiden yhteiskunnallisen aseman edistäminen. “Olemme tyytyväisiä, että työryhmä on nähnyt ylioppilaskuntien aseman osana yliopistojen hallintoa perusteena automaatiojäsenyydelle. Nyt olisikin korkea aika ulottaa automaatiojäsenyys myös ammattikorkeakoulujen opiskelijakunnille, jotka myös toteuttavat lakisääteisiä tehtäviä”, Sosialidemokraattisten opiskelijoiden puheen

Demariopiskelijat: Lähiopetuksen on pysyttävä pääasiallisena opetusmuotona korkeakouluissa5.2.2021 15:18:56 EET | Tiedote

Erilaisten etäopiskeluvaihtoehtojen lisäämistä on hyvä pohtia korkeakouluissa myös korona-ajan jälkeen, mutta lähiopetuksen tulee jatkossakin olla ensisijainen opetuskeino korkeakouluissa. Lähiopetuksen tuoma henkilökohtainen vuorovaikutus on tärkeää oppimisen, hyvinvoinnin ja jaksamisen kannalta. Erilaiset virtuaaliset työkalut ja etämahdollisuudet voivat kuitenkin toimia täydentävinä keinoina pitää kaikki erilaisissa elämäntilanteissa olevat opiskelijat mukana ja tarjota joidenkin opiskelijoiden tarvitsemaa joustavuutta.

Demariopiskelijat vaatii: Koronarokote myös harjoittelussa oleville sosiaali- ja terveysalan opiskelijoille!26.1.2021 14:28:35 EET | Tiedote

Tällä hetkellä valtioneuvoston hyväksymän koronarokotusjärjestyksen mukaisesti rokotetaan ympärivuorokautisen hoivan henkilökuntaa ja asukkaita. Ympärivuorokautisissa hoivakodeissa varsinaisen henkilökunnan lisäksi työskentelee myös harjoittelussa olevia sosiaali- ja terveysalan opiskelijoita, jotka eivät kuitenkaan kaikkialla ole rokotusjonossa samassa asemassa muun henkilökunnan kanssa. Opiskelijoiden rokotuksista vastaa opiskelijaterveydenhuolto, eli Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiö (YTHS), eikä harjoittelupaikka. Tämä on johtanut siihen, että esimerkiksi hoivakodeissa henkilöstön ja asukkaiden saadessa rokotuksia ovat harjoittelussa olevat opiskelijat jääneet moni paikoin vielä odottamaan rokotusta. Erityisesti riskiryhmiin kuuluvien, mutta myös opiskelijoiden itsensä ja muun henkilökunnan, terveyden ja turvallisuuden takia olisi tärkeää, että myös hoivakodeissa ja muualla sosiaali- ja terveysalalla harjoitteluissa olevat opiskelijat saavat rokotteen jo varhaisessa vaiheessa. “So

Demariopiskelijat vaatii: Opiskelijakunnille julkinen perusrahoitus!15.1.2021 13:00:47 EET | Tiedote

Ammattikorkeakoulujen opiskelijakuntien perusrahoitusta koskeva keskustelu sai viime syksynä taas paikan parrasvaloista, kun 26.10.2020 Turun ammattikorkeakoulun opiskelijakunta (TUO) ilmoitti eroavansa Suomen opiskelijakuntien liitosta (SAMOK). Syyksi Turun ammattikorkeakoulun opiskelijakunta ilmoitti opiskelijakunnan rahoitukseen liittyvät ongelmat, sekä haasteet opiskelijakunnan toiminnan turvaamisessa. TUO:n julkilausumassa kerrotaan opiskelijakuntien vaikeasta taloustilanteesta esimerkiksi seuraavasti: ”nykyisellä taloustilanteella Opiskelijakunta TUO joutuu punnitsemaan vakavasti, kuinka lain määrittämät tehtävät hoidetaan parhaalla mahdollisella tavalla.” Turun ammattikorkeakoulun opiskelijakunnan esittämät huolet muuttuneesta toimintaympäristöstä, sekä opiskelijoiden edunvalvonnan heikkenemisestä tulee ottaa vakavasti. Opiskelijakuntien haastava taloudellinen tilanne ja rahoituksellinen epävarmuus aiheuttavat Suomessa koko ajan kasvavaa eriarvoisuutta opiskelijakuntien ja sitä