Den ikoniska Helsingforsrestaurangen Kappeli totalrenoveras – restaurangen håller på grund av renoveringen stängt till Valborg 2022

Restaurang Kappeli har funnits mitt i Helsingfors under tre århundraden. Inredningen och gästerna har varierat, byggnaden har utökats med två nya paviljonger och terrassen har bytt form, men husets värdekonst och byggnadens ursprungliga paviljongbyggnad har förblivit desamma i över 150 år. Nu totalrenoveras Kappeli med respekt för den skyddade byggnaden och dess historia och värdighet. Andelslaget HOK-Elanto, som äger restaurangen, vill återge Kappeli dess rättmätiga plats som stadens centrum. Den prisbelönta designbyrån Fyra Oy ansvarar för inredningen och projektet koordineras av arkitektbyrån CJN. Kappeli stängs den 31.10.2021 och öppnas renoverat till Valborg 2022.

Restaurang Kappeli, Helsingfors

HOK-Elanto eftersträvar med renoveringen en revitalisering av stadskärnan

Andelslaget HOK-Elanto utvecklar en kulturellt och historiskt betydelsefull restaurang genom att genomföra en totalrenovering i samarbete med Helsingfors stadsmuseum. "Reformen hyllar det ikoniska Kappelis historia. I framtiden kommer den klassiska restaurangen att stråla ännu vackrare, i sin funktion som stadens centrum, öppet alla dagar om året, som en gemensam mötesplats för stadsbor och resenärer”, lovar restaurangchefen Santeri Uusitalo.

”Utrymmena kommer att totalrenoveras, men Kappelis högklassiga mat kommer att finnas kvar. Inhemska råvaror och högkvalitativa klassiska rätter, kompletterade med en mångsidig dryckesmeny, kommer fortfarande att utgöra det centrala", fortsätter Uusitalo.

"HOK-Elanto vill stödja bevarandet av livskraften i stadskärnan, och renoveringen av Kappeli är ett konkret steg mot detta mål", konstaterar Henriikka Puolanne, divisionsdirektör för HOK-Elantos restauranger. ”Vad gäller Kappeli är utgångsläget gott, eftersom restaurangen inledde undantagsperioden med den bästa försäljningen i dess historia. Nu har även de yngre generationernas intresse för Kappeli ökat och i somras gick försäljningen utmärkt trots avsaknaden av turister. Jag tror att tillväxten inte enbart baseras på restaurangens unika anda utan också på aktuella restaurangtrender. Vi har ett behov av autentiska miljöer med en stark historia och rötter, menar Puolanne.

Designbyrån Fyra vill framhäva Kappelis ursprung

Kappeli har under decenniernas lopp genomgått en mängd olika förändringar. Målet är nu att harmonisera Kappeli, som har samlat på sig lager från olika decennier.

”Den kommande renoveringen ska lugna och förtydliga restaurangens utseende och lyfta fram dess ursprung, arkitektur och detaljer. Vi kommer att tillföra grönska, skapa en inbjudande stämning och distinkta miljöer – medan vi samtidigt bibehåller helheten och formspråket. Den aningen överskuggade värdekonsten blir mer framträdande. Dessutom väcker vi den kulturellt och historiskt betydelsefulla byggnadens berättelser relaterade till scener och gäster till liv, berättar Fyra Oy:s inredningsarkitekt Anu Latvala. "Med respekt för principerna för hållbar utveckling bevarar och restaurerar vi värdefulla ytmaterial, såsom kalkstens- och timmerparkettgolven och stommen hos de fasta möblerna."

Renoveringen av Kappeli genomförs i samarbete med Stadsmuseet. Kappeli åtnjuter omfattande skydd i Helsingfors nya stadsplan. Restaurangen kommer på grund av renoveringen att vara stängd från den 31.10.2021 till den 22.4.2022.

Mer information:
Henriikka Puolanne, divisionsdirektör, restauranger, HOK-Elanto, tfn 010 766 0642, henriikka.puolanne@sok.fi

Santeri Uusitalo, restaurangchef, restaurang Kappeli, tfn 010 766 3881, santeri.uusitalo@sok.fi

Restaurang Kappeli, belägen i Esplanadparken i Helsingfors, är en kulturellt och historiskt betydelsefull klassisk restaurang, som har verkat på samma plats och med nästan samma fasad sedan år 1867. Det mångsidiga restaurangkomplexet, som inkluderar en bar, ett café, restaurang, källarens festutrymmen och en terrass, är öppet från morgon till kväll under årets varje dag. Kappeli lockar såväl stadsbor som resenärer året runt på grund av sin miljö, konst, historier och högklassiga mat. Restaurangen ägs av Andelslaget HOK-Elanto. Kappeli är en av HOK-Elantos flaggskeppsrestauranger.

Restaurang Kappeli, Helsingfors
Restaurang Kappeli

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa - meitä s-ryhmäläisiä on lähes 40 000. Ilmastotavoitteemme ovat maan kunnianhimoisimmat, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,8 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa. ​​

Följ SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Senaste pressmeddelandena från SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Valmisruoat lisäävät osuuttaan suomalaisten joulupöydässä30.11.2021 08:30:00 EET | Tiedote

Suomalaiset viettävät jälleen joulua hyvinkin perinteisin ruokamenoin, ja joulupöydissä korostuvat vuosi toisensa jälkeen tutut joulun herkut. Muun muassa kinkun paistaminen itse on monille tärkeä osa joulun viettoa. Kaikki S-ryhmän myymät joulukinkut ovat kotimaisia. Kauppojen myymät valmiit vaihtoehdot ovat kuitenkin ottaneet jalansijaa ruoan itse valmistamiselta. Esimerkiksi vaihtoehdot perinteisille joululaatikoille ovat tehneet tuloaan jo useamman vuoden ajan, ja nyt niitä löytyy jo monesta joulupöydästä.

Broileri ohittaa ensimmäistä kertaa possun, kasvisvalmisruuissa huikea kasvu – S-ryhmän tilastot paljastavat 10 ruokakaupan ilmiötä, jotka näkyvät nyt suomalaisten ruokakoreissa18.11.2021 10:30:00 EET | Tiedote

S-ryhmän ruokakauppojen kattavan tilastokatsauksen mukaan tällä hetkellä valtakunnallisesti isoina trendeinä korostuvat ruoan elämyksellisyys ja kotona syöminen, kasvis- ja kalaruokailmiö, ruoan ostamisen helppous ja yksilöllisyys sekä hyvinvoiva elämäntapa. Tuore katsaus nostaa esiin 10 ajankohtaista ruokailmiötä, jotka havainnollistavat vallitsevia ruokakaupan trendejä sekä suomalaisten tämän hetken ruokamieltymyksiä.