Mifuko

Designyritys Mifuko aloitti hiilijalanjäljen seuraamisen ja kompensoimisen

Yritys kompensoi materiaaleista ja kuljetuksesta aiheutuvaa hiilijalanjälkeä hankkimalla puuntaimia, joita Mifukon kanssa yhteistyötä tekevät käsityöläiset istuttavat omille viljelmilleen ja pihoihin. Puut sitovat maata estäen eroosiota ja tuovat varjoa.
Kenian maaseudulla asuvat naiset ovat pienviljelijöitä ja käsityöläisiä.

Projekti alkoi vuonna 2019 kun Mifuko täytti 10-vuotta ja Keniaan istutettiin juhlan kunniaksi 600 puuta. Mifuko jatkaa puiden istuttamista vuosittain, neljän vuoden kuluttua olemme istuttaneet jo pienen metsän, 2400 puuta. Tämä tekee yrityksestä lähes hiilineutraalin.

Yritys tekee yhteistyötä yli 600 käsityöläisen kanssa päiväntasaajan alueella, jossa ilmastonmuutos vaikuttaa jo rajusti säähän. Mifukon perustajat Minna Impiö ja Mari Martikainen olivat marraskuussa paikalla seuraamassa tulvia. ”Lähikyliin pääseminen ja artesaanien tapaaminen oli mahdotonta sillä tien yli virtasi joki. Maa on Turkanan alueella niin kuivaa että se ei ime vettä lainkaan ja näin ollen kauempana oleva sadealue aiheuttaa tulvia laajalla alueella.”, kertoo hallituksen puheenjohtaja Mari Martikainen.

”Maaseudulla rajut sateet tekevät teistä mutaisia ja liukkaita. Automme jäi mäkeen kiinni, emmekä päässeet etenemään. Paikallisille ihmisille lisääntyvät säiden ääri-ilmiöt tuovat ison haasteen selviytyä arjesta. Mifuko toimii ruohonjuuritasolla ja tekee pieniä tekoja ongelmien ratkaisemiseksi.”, sanoo Mifukon toimitusjohtaja Minna Impiö.

Katsoaksesi videon lähteestä www.youtube.com, anna hyväksyntä sivun yläosasta.Mifuko esittelyvideo

Minna Impiö
0505932044

Mari Martikainen

info@mifuko.fi

Kenian maaseudulla asuvat naiset ovat pienviljelijöitä ja käsityöläisiä.

Mifuko
Hämeentie 130A

Mifuko on suomalainen designyritys, joka yhdistää suomalaisen suunnittelun kenialaisen perinteisen käsityön. Yhtiön tuotevalikoimaan kuuluvat korit, laukut sekä koristeet. Mifuko on toiminut vuodesta 2009 yhteistyössä kenialaisten käsityöläisten kanssa ja sille on myönnetty kansainvälisen reilun kaupan järjestön WFTO:n jäsenyys. Koreja valmistaa jo yli 600 käsityöläista ja niitä myydään noin 30 maassa. Keskeisiä markkinoita ovat Euroopan maat, Yhdysvallat ja Japani. Mifukon kanssa yhteistyössä toimii vuonna 2012 perustettu Mifuko Trust -yhdistys, jonka tavoite on viedä arkea parantavia asioita maaseudun naisille: alueelle, jossa puhdas vesi on ylellisyyttä ja sähköä ei ole. Mifuko Trust on rakentanut kuivakäymälän, ostanut vesitankkeja ja lahjoittanut aurinkokennovaloja alueen naisyhteisöille.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Mifuko

Mifuko Trust rakentaa ekologisia kuivakäymälöitä Kenian maaseudulle31.12.2019 13:42:21 EET | Uutinen

Mifuko Trustin ekologinen kuivakäymäläpilotti on ollut käytössä reilun vuoden Kenian maaseudulla. Wash and Grow -hankkeessa Mifuko Trust rakensi ensimmäisen pilottikuivakäymälän paikallisia materiaaleja hyödyntäen. Hankkeen tavoitteena on ollut saada turvalliset ja ekologiset sanitaatioratkaisut kaikkien perheiden ulottuville Makuenin alueella Keniassa. Yhdistys on myös hankkinut sadevesitankkeja puhtaan veden turvaamiseksi.

Reilulla kaupalla ja suomalaisella designilla ilmastonmuutosta vastaan3.12.2018 07:17:00 EET | Tiedote

Ilmastonmuutos aiheuttaa kärsimystä alueilla, joissa jo valmiiksi kampaillaan köyhyyden aiheuttamien ongelmien kanssa. Designyritys Mifukon itsenäiset käsityöryhmät toimivat Kenian maaseudulla, jossa vuosittaiset sadekaudet rytmittävät pienviljelyä. Ilmastonmuutos on aiheuttanut sadekausien muuttumisen epäsäännöllisemmiksi. Epävarmuuden lisääntyessä viljelyssä on ollut tärkeää, että naisryhmät ovat saaneet säännöllisiä lisätuloja Mifukon perinteisistä käsin valmistetuista kiondo-koreista. Yksi ratkaisu parempaan sanitaatioon ja ravinnekiertoon pienviljelmillä on kestävää kehitystä tukeva kuivakäymälä.