Desinfioivat puhdistusliinat, kosteuspyyhkeet ja nenäliinat eivät kuulu wc-pönttöön

Koronavirustilanteen johdosta erilaisten paperien ja puuvillakuituisten hygieniatuotteiden käyttö on lisääntynyt runsaasti. Käsi- ja muusta hygieniasta tuleekin nyt huolehtia erityisen hyvin. Desinfioivat puhdistusliinat, nenäliinat, talouspaperit yms. tulee käytön jälkeen laittaa sekajätteisiin, ei wc-pönttöön, muistuttaa Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY.

Pumpputukos HSY:n alueella maaliskuun alussa.
WC-pönttöön huuhdellut puhdistusliinat ja muut vastaavat hygieniatuotteet aiheuttavat helposti tukoksia viemäriputkissa ja jätevedenpumppaamoilla. Päinvastoin kuin vessapaperi, nämä tuotteet on suunniteltu niin, että ne eivät hajoaisi kastuessaan.

Kiinteistöissä viemäriputkiin muodostuvien tukosten avaamisesta koituu lasku ja vaivaa asukkaille. Jätevedenpumppaamoiden ja viemäriverkoston kunnossapidosta sekä tukosten poistamisesta huolehtii HSY, mutta tukoksista voi aiheutua ympäristön pilaantumista.

HSY:n alueella pumppaamotukokset ovat lisääntyneet hieman, mutta toistaiseksi laajamittaista ongelmaa ei ole ollut. Nykyisessä poikkeustilanteessa työntekijäresurssin kohdentaminen tukosten avaamiseen ei ole toivottavaa, toteaa yksikön päällikkö Petteri Jokinen.

Vessanpönttöä ja viemäriä tulee käyttää vain siihen mihin se on tarkoitettu, eli sinne saa laittaa wc-paperia ja ns. sitä itseään, sekä pesuvesiä. Vessassa on hyvä olla roskapönttö, johon voi laittaa muut roskat. Koronavirustilanteen aikana nenäliinat tulee toistaiseksi laittaa sekajäteastiaan, ei biojätteeseen.

Yhteyshenkilöt

Pumppaamot: yksikön päällikkö Petteri Jokinen, 050 555 6962, etunimi.sukunimi@hsy.fi
Viemärietiketti: ympäristöasiantuntija Heini Snellman, 045 6577 375, etunimi.sukunimi@hsy.fi

Pumpputukos HSY:n alueella maaliskuun alussa.

HSY:n hallituksen päätökset 13.3.202013.3.2020 10:27:40 EETTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti muun muassa hyväksyä Marttilan aluesaneerauksen hankesuunnitelman. Hallitus päätti samalla hyväksyä Marttilan alueen saneerauksessa noudatettavan kannustimen, jossa HSY tekee katualueen tonttijohtojen saneerauksen veloituksetta, silloin kun kiinteistön omistaja saneeraa urakan yhteydessä tonttijohdot kokonaisuudessaan. Hallitus päätti hankkia jätevesilietteen kuivauksessa käyttävät polyelektrolyytit Viikinmäen jätevedenpuhdistamolle SNF Finland Oy:ltä ja Suomenojan jätevedenpuhdistamolle Kemira Oyj:ltä. Hallitus päätti myös Helsingin ja Espoon kaupunkien saaristoalueen jätehuollon hinnastosta. Kokouksessa käsitellyt muut asiat päätettiin ehdotusten mukaisesti. HSY tiedottaa erillisellä tiedotteella Marttilan aluesaneerauksen hankesuunnitelmasta ja siihen liittyvästä kiinteistöjen tonttijohtojen saneerauskannustimesta. Kokouksen esityslista/pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muut käsitellyt asiat: http://hsy01.onc