Desinfioivat puhdistusliinat, kosteuspyyhkeet ja nenäliinat eivät kuulu wc-pönttöön

Koronavirustilanteen johdosta erilaisten paperien ja puuvillakuituisten hygieniatuotteiden käyttö on lisääntynyt runsaasti. Käsi- ja muusta hygieniasta tuleekin nyt huolehtia erityisen hyvin. Desinfioivat puhdistusliinat, nenäliinat, talouspaperit yms. tulee käytön jälkeen laittaa sekajätteisiin, ei wc-pönttöön, muistuttaa Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY.

Pumpputukos HSY:n alueella maaliskuun alussa.
WC-pönttöön huuhdellut puhdistusliinat ja muut vastaavat hygieniatuotteet aiheuttavat helposti tukoksia viemäriputkissa ja jätevedenpumppaamoilla. Päinvastoin kuin vessapaperi, nämä tuotteet on suunniteltu niin, että ne eivät hajoaisi kastuessaan.

Kiinteistöissä viemäriputkiin muodostuvien tukosten avaamisesta koituu lasku ja vaivaa asukkaille. Jätevedenpumppaamoiden ja viemäriverkoston kunnossapidosta sekä tukosten poistamisesta huolehtii HSY, mutta tukoksista voi aiheutua ympäristön pilaantumista.

HSY:n alueella pumppaamotukokset ovat lisääntyneet hieman, mutta toistaiseksi laajamittaista ongelmaa ei ole ollut. Nykyisessä poikkeustilanteessa työntekijäresurssin kohdentaminen tukosten avaamiseen ei ole toivottavaa, toteaa yksikön päällikkö Petteri Jokinen.

Vessanpönttöä ja viemäriä tulee käyttää vain siihen mihin se on tarkoitettu, eli sinne saa laittaa wc-paperia ja ns. sitä itseään, sekä pesuvesiä. Vessassa on hyvä olla roskapönttö, johon voi laittaa muut roskat. Koronavirustilanteen aikana nenäliinat tulee toistaiseksi laittaa sekajäteastiaan, ei biojätteeseen.

Yhteyshenkilöt

Pumppaamot: yksikön päällikkö Petteri Jokinen, 050 555 6962, etunimi.sukunimi@hsy.fi
Viemärietiketti: ympäristöasiantuntija Heini Snellman, 045 6577 375, etunimi.sukunimi@hsy.fi

Pumpputukos HSY:n alueella maaliskuun alussa.

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 23.4.202120.4.2021 15:03:49 EEST | Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 23.4.2021 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa https://hsy10.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames Hallitus päättää muun muassa Blominmäen itäisen valuma-alueen viemäröinnin hankesuunnitelman ja Kivikon Sortti-aseman uudistamisen hankesuunnitelman hyväksymisestä. Hallitus päättää myös Digitalisaatio-ohjelman hyväksymisestä ja CEB-pankin kanssa tehtävän rahoitussopimuksen hyväksymisestä. Hallitus päättää seuraavista hankinnoista: - jätehuollon kuljetuspalveluiden IT-järjestelmän toimittajan valinta - Ämmässuon eteläisen hyötykäyttökentän esirakentamistöiden urakoitsijan valinta - vesijohtoverkostojen rakentamisessa ja kunnossapidossa tarvittavien aluemittakaivojen hankinta - Metsäpirtin kompostointikentän työkonepalvelujen hankinta. Hallitus saa tiedoksi Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen maaliskuulta. HSY tiedottaa kokouksen jälkeen Blominmäen itäisen v

HSY:n toimitusjohtaja irtisanoutuu19.4.2021 14:18:24 EEST | Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalveluiden toimitusjohtaja Raimo Inkinen irtisanoutuu virastaan erosopimuksen mukaisesti 30.9.2021 alkaen. Käytännössä viranhoito loppuu jo 30.4. mennessä. Viransijaisena toimitusjohtajana toimii talousjohtaja Pekka Hänninen 1.5.2021 alkaen. Inkinen on toiminut tehtävässään vuodesta 2009 alkaen. Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtala puh. 040 593 6346 www.hsy.fi