Destia kunnostaa peuraestesiltoja Kainuussa

Destia kunnostaa neljä peuraestesiltaa Ristijärvellä ja Kuhmossa. Urakka alkaa toukokuun puolessa välissä.

Suomessa metsäpeuraa esiintyy Kainuussa ja Suomenselällä. Kainuun metsäpeurojen elinalue Kainuussa rajautuu poropaliskuntaan, eli poronhoitoyksikköön. Metsäpeura ja poro ovat saman eläinlajin alalajeja, ja ne pystyvät saamaan keskenään lisääntymiskykyisiä jälkeläisiä. Metsäpeuran säilymisen turvaamiseksi risteytymistä pyritään estämään.

Kuhmon ja Ristijärven peuraestesiltojen kunnostuksen tarkoituksena on pitää Kainuun metsäpeurat sekä porot erillä toisistaan, jotta risteytymistä ei pääsisi tapahtumaan. Peuraestesiltoihin vaihdetaan päällysrakenne ja tehdään erityinen putkiritiläelementti, joka estää sekä metsäpeuroja että poroja ylittämästä siltoja.

– Kyseessä on pieni urakka, mutta sen merkitys ympäristölle ja luonnon monimuotoisuudelle on suuri. Olemme iloisia, että pääsemme osaltamme edistämään luonnon monimuotoisuuden säilymistä varmistamalla, että metsäpeurakanta säilyy Kainuussa, kertoo työpäällikkö Pekka Korhonen.

Siltojen kunnostuksen aikana Ristijärvelle ja Kuhmoon tulee väliaikaisia liikennejärjestelyjä. Kunnostuspaikoille tehdään esimerkiksi siirrettäviä ajosiltoja, joiden kautta liikenne ohjataan väliaikaisesti kulkemaan. Neljän peuraestesillan kunnostus on valmis kesäkuun loppuun mennessä.

Lisätietoja: Työpäällikkö Pekka Korhonen, pekka.korhonen(at)destia.fi, 0400 378 975

Suunnitelma Lounais-Pirkanmaan liikenneturvallisuustilanteen parantamiseksi valmistunut3.5.2018 12:32Tiedote

Lounais-Pirkanmaan muuta maata selvästi heikomman liikenneturvallisuuden parantamiseksi on valmistunut viisaan ja turvallisen liikkumisen suunnitelma. Uusi suunnitelma on laadittu yhteistyössä Punkalaitumen ja Vesilahden kuntien, Sastamalan kaupungin, Pirkanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen, Liikenneturvan ja Sisä-Suomen poliisilaitoksen kanssa. Suunnitelman laadinnasta on vastannut Destia Oy.