Destia ottaa käyttöön neuroverkkopohjaisen tievaurioiden tunnistusratkaisun

Tievaurio keski-aasialaisessa tiessä

Destia on johtava digitalisaation hyödyntäjä infra-alalla ja sen uusi neuroverkkopohjainen tievaurioiden tunnistusratkaisu pystyy tunnistamaan vauriot jopa kymmenen kertaa nopeammin kuin aiemmin. Lisäksi vauriot voidaan tunnistaa tarkemmin ja kustannustehokkaammin parantaen teiden käyttäjien kokemusta. Ratkaisu on otettu käyttöön kansainvälisillä markkinoilla, mutta se sopii hyvin myös Suomen tiestön kunnon kartoittamiseen.

Perinteisesti tievauriot tunnistetaan joko ajettaessa arvioiden tai kuvista päätellen, mutta haasteena on kuvien ja datan suuren määrän tehokas käsittely. Uusi neuroverkkopohjainen tievaurioiden tunnistusratkaisu tehostaa tiedonhankintaa ja parantaa sen laatua. Näin väyläverkon omistaja pystyy paremmin kohdistamaan rahoituksen oikeisiin kohteisiin ja saa siten parhaan hyödyn investoinneilleen.

Timo Räikkönen, kaupunkikehitys ja asiantuntijapalvelut -liiketoimintaryhmän johtaja: ”Tiet ovat arvokasta infraomaisuutta ja niiden kunnosta huolehtiminen on tärkeää. Siksi me Destiassa panostamme digitalisaatioon ja datan käyttöön ja luomme ratkaisuja, jotka varmistavat, että asiakkaamme Suomessa ja muualla maailmassa hyötyvät uusimmista teknologioista. Neuroverkkopohjainen tievaurioiden tunnistusratkaisu suoriutuu luotettavasti, vaikka kuvien laatu ei olisikaan huippuluokkaa.”

Destian neuroverkkopohjainen ratkaisu mahdollistaa kuvien tarkemman, nopeamman ja virheettömämmän analysoinnin. Se perustuu konvoluutioneuroverkkoihin, jotka ovat vakiinnuttaneet paikkansa osana modernia kuvankäsittelyä. Niitä käytetään erityisesti tällaisissa haastavissa tunnistus- ja luokittelutehtävissä.

Lisätietoja tiedotusvälineille:
Destia
Johanna Harjula, viestintäpäällikkö
Sähköposti: johanna.harjula@destia.fi

Lisätietoja asiakkaille:
Destia
Arto Kuskelin, toimitusjohtaja, Destia Finnroad
Sähköposti: arto.kuskelin@destia.fi

Tievaurio keski-aasialaisessa tiessä
Tievaurio tunnistettuna neuroverkkopohjaisella ratkaisulla

Destia on yksityinen suomalainen infra- ja rakennusalan palveluyhtiö. Toteutamme asiakkaillemme, yhteiskunnalle ja ihmistä varten huomisen infraa. Luomme kestävälle perustalle kaupunkirakentamisen innovaatioita ja älykkäitä infraratkaisuja, jotka mahdollistavat ihmisten, tavaroiden, palveluiden ja energian liikkumisen luontevana osana pohjoista elämää. 1 700 destialaisen ainutlaatuinen infran taju tekee huomisen infrasta totta. Palvelumme kattavat infran koko elinkaaren suunnittelusta toteutukseen ja ylläpitoon. Vuonna 2019 yhtiön liikevaihto oli noin 570 milj. euroa. Destian omistaa Ahlström Capital.  www.destia.fi

Destia parantaa valtatie 3:n sujuvuutta ja turvallisuutta kolmivuotisessa projektissa Hämeenkyrössä7.7.2020 09:00:00 EESTTiedote