Destia Oy

Destia pilotoi TET-jaksoa infra-alalla

Jaa
Destia lähtee syksyllä pilotoimaan peruskoululaisille tarkoitettua Työelämään tutustumisjaksoa (TET), jossa oppilaat pääsevät tutustumaan infra-alaan mahdollisimman kokonaisvaltaisesti.
Tet-harjoittelija Elina Kuurne ja työmaapäällikkö Markku Siikanen Pohjoisbaanan työmaalla.
Tet-harjoittelija Elina Kuurne ja työmaapäällikkö Markku Siikanen Pohjoisbaanan työmaalla.

Destian HRD manager Maija Kuurne on jäsen Rakennusteollisuus RT:n koulutus- ja työvoimapoliittisessa työryhmässä, joka on jo pidemmän aikaa miettinyt ratkaisuja rakennusalan osaajapulaan ja -kilpailuun. Yhtenä vaihtoehtona on mietitty TET-jakson avaamista rakennusalalle.

Vesa Taskinen vetää Rakennusteollisuus RT:llä projektia tämän kesän ajan, jossa selvitetään nuorten mahdollisuuksia päästä tutustumaan infra-alaan. Aluksi Taskinen kartoitti nykytilaa, jonka jälkeen hän on edennyt ratkaisujen löytämiseen. Hän tiivistää TETin haasteet infra-alalla kolmeen pääteemaan:
1. Työturvallisuuteen liittyvät haasteet. Nuorten työskentely työmaaolosuhteissa koetaan haastavana.
2. Ohjeistukseen liittyvät haasteet. Alalla ei ole olemassa käytäntöjä tai keskitettyä tietoa TET-jaksoille.
3. Viestinnälliset haasteet infra-alan ja oppilaitosten välillä. TET-jaksoista ei ylipäätään viestitä riittävästi ja tieto parhaista käytänteistä on vain pienen piirin sisällä.

Taskinen uskoo, että haasteiden tunnistaminen helpottaa ratkaisujen löytämistä.

Taskinen otti yhteyttä Kuurneeseen, joka lupasi saman tien Destian lähtevän mukaan pilotoimaan TET-jaksoa.

– TETin tarkoituksenahan on tutustua työelämään, ei välttämättä tehdä infra-alan töitä. Tämän pilotin tarkoituksena on sytyttää kiinnostus jo varhaisessa vaiheessa siten, että oppilaat saavat kattavan kuvan työmaiden arjesta. Jakamalla tietoa, voimme parhaiten saada uusia osaajia infra-alalle, Kuurne avaa.

Tavoitteena monipuolisempi ja vetovoimainen infra-ala

Infra-ala on kokonaisuudessaan ollut passiivinen TET-jakson hyödyntämisessä, vaikka TETin avulla voidaan tavoittaa kokonainen ikäluokka.

– TET-jakso on valtakunnallinen hanke, jossa on valtavasti potentiaalia. Infra-alalle, kuten muillekin toimialoille, se on huikea mahdollisuus saada tulevaisuuden osaajia kiinnostumaan juuri omasta alasta. On vanhanaikainen ajatus, että oppilaiden pitäisi TETissä osallistua konkreettisesti työn tekoon. TETtiä pitäisi kehittää enemmänkin siihen suuntaan, että avataan toimialaa, kerrotaan erilaisista työtehtävistä ja niihin johtavista urapoluista sekä vahvistetaan oppilaan näkökulmasta kuvaa yläasteen jälkeisistä vaihtoehdoista. Koko rakennusala voisi olla tässä muutoksessa suunnannäyttäjänä, Taskinen visioi.

Rakennusteollisuus RT pyrkii aktiivisesti panostamaan rakennusalan osaamiseen sekä tuomaan esiin uusia avauksia, jolla alan houkuttelevuutta voidaan lisätä. RT tuottaa pilottien pohjalta kattavan ohjeistuksen TETin vaatimuksista ja lainsäädännöstä sekä kokemuksia ja tietoa työnantajille. Valmiilla ohjeistuksella pyritään helpottamaan työnantajien kynnystä ottaa tettiläisiä töihin.

– Ikäluokkien koko pienenee koko ajan ja rakennusalan houkuttelevuus on laskussa, kun taas vaatimustaso vain kovenee. TETin tavoitteena on tarjota mahdollisuuksia ja elämyksiä nuorille, tietoa sekä ymmärrystä nuorten vanhemmille ja opetushenkilökunnalle sekä ideoita ja tietoa yrityksille. Meillä on tarjolla laaja kokonaisuus työmahdollisuuksia koko rakennetun ympäristön saralla, Rakennusteollisuus RT:n asiamies Lauri Pakkanen kertoo.

Destian tavoitteena on löytää pilotin aikana hyvä ja toimiva konsepti, joka voidaan tulevaisuudessa toteuttaa helposti uudestaan. Juuri toimivien pilottien ja selkeiden case-esimerkkien avulla TET-jakso voisi levitä infra-alalle laajemminkin.

– En halua olla tekemässä sellaista TET-jaksoa, missä oppilas mapittaa viikon, koska siinä ei opi mitään alasta. Toivon, että kiinnostus infra-alaa kohtaan ja ymmärrys alan monipuolisuudesta lisääntyy. Samalla pyrimme tavoitteellisesti lisäämään koko infra-alan vetovoimaa ja ennen kaikkea innostamaan yhä laajemmin oppilaita eri taustoista hakeutumaan alalle, Kuurne toivoo.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

HRD manager Maija Kuurne, Destia Oy, maija.kuurne(at)destia.fi, 050 524 8680
Projektipäällikkö Vesa Taskinen, Rakennusteollisuus RT, vesa.taskinen(at)rakennusteollisuus.fi, 040 709 6675

Kuvat

Tet-harjoittelija Elina Kuurne ja työmaapäällikkö Markku Siikanen Pohjoisbaanan työmaalla.
Tet-harjoittelija Elina Kuurne ja työmaapäällikkö Markku Siikanen Pohjoisbaanan työmaalla.
Lataa
Tet-harjoittelija Elina Kuurne ja työmaapäällikkö Markku Siikanen Pohjoisbaanan työmaalla.
Tet-harjoittelija Elina Kuurne ja työmaapäällikkö Markku Siikanen Pohjoisbaanan työmaalla.
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Destia Oy
Destia Oy
Firdonkatu 2 T 151
00520 Helsinki

020 444 11https://www.destia.fi/

Destia on Suomen suurin infra-alaan keskittynyt yhtiö, joka suunnittelee, rakentaa ja ylläpitää liikenneväylien ja ratojen sekä liikenne- ja teollisuusympäristöjen lisäksi kokonaisia elinympäristöjä. Vuonna 2017 yhtiön liikevaihto oli noin MEUR 478. 1 500 tositoimijaamme toteuttavat edistyksellisiä ratkaisuja, jotka edistävät turvallista ja sujuvaa liikkumista, ja tekevät ympäröivästä maailmasta pala palalta toimivampaa. Destia luo toimivampaa Suomea, jotta tulevaisuuden tekijöillä olisi vahva perusta ja väylät avoimina, minne ikinä he haluavatkin mennä. www.destia.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Destia Oy

Destia parantaa rataa Lievestuoreen ja Hankasalmen välillä11.6.2025 10:16:43 EEST | Tiedote

Destia on voittanut Väylävirastolta vaativan radan päällysrakenneurakan Lievestuoreen ja Hankasalmen välillä. 8,8 miljoonan euron arvoinen urakka on osa laajempaa radan parantamishanketta Jyväskylän ja Pieksämäen välillä, missä rataosuus on elinkaarensa loppupuolella. Korjauksilla varmistetaan radan käytettävyys ja radalla kulkevan tavara- ja henkilöjunaliikenteen toimivuus ja turvallisuus tuleviksi vuosikymmeniksi.

Destia ehdottaa päästökannustinta infrahankkeiden tarjouskilpailuihin9.6.2025 13:29:23 EEST | Tiedote

Destia ehdottaa infrahankkeiden kilpailutuksiin hiilidioksidipäästöjen vähentämiseen kannustavaa elementtiä, jotta infra-ala voisi tehokkaammin edistää Suomen hiilineutraaliustavoitteita. Liikenneinfrastruktuurin rakentaminen ja kunnossapito tuottavat noin neljä prosenttia Suomen kasvihuonekaasupäästöistä. Vaikka osa Suomen kaupungeista tekee jo ilmastotoimia infrarakentamisen päästöjen vähentämiseksi, valtionhallinnossa infra-alalle ei ole vielä kohdistettu selkeitä päästövähennystoimenpiteitä. Se hidastaa infrarakentamisen ja kunnossapidon päästöjen vähentämistä.

Destia ja Normivalaistus saneeraavat Vuosaaren maantietunnelin6.6.2025 10:07:17 EEST | Tiedote

Fintraffic ja Uudenmaan ELY-keskus ovat valinneet Destian ja Normivalaistus Oy:n muodostaman työyhteenliittymän toteuttamaan Vuosaaren satamaan johtavan maantietunnelin peruskorjauksen Helsingissä. Urakassa saneerataan Vuosaaren sataman ja Kehä III:n yhdistävien kahden 1,6 kilometriä pitkän tunnelin elinkaarensa lopussa olevaa tunnelitekniikkaa ja rakenteita. Noin 26 miljoonan euron arvoisessa urakassa Destia vastaa infra- ja kalliorakentamisesta sekä korkeajännitetöistä. Normivalaistus toteuttaa urakan telematiikka- ja valaistustyöt.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye