Destia rakentaa Laakson yhteissairaalan maanpäällisen infran

Destia rakentaa Laakson yhteissairaalan maanpäällisen infran SRV:lle. Helsingin kaupungille ja Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri HUSille rakennettava sairaalahanke on vaativa, suuren mittakaavan rakennusallianssi Helsingin keskustan tuntumassa vilkkaasti liikennöidyllä alueella. SRV:n ja Destian välinen alaurakka-allianssisopimus kattaa kehitys- ja toteutusvaiheen ja on arvoltaan 180 miljoonaa euroa, minkä jakautuminen osapuolten kesken tarkentuu kehitysvaiheen aikana.

Havainnekuva Laakson yhteissairaalasta. Lähde: LATU (Lukkaroinen Arkkitehdit Oy, AW2 Architects Oy, Arkkitehtitoimisto Tähti-Set Oy, Uki Arkkitehdit Oy), SRV.

Laakson yhteissairaala on Helsingin kaupungin ja HUSin yhteishankkeena toteutettava psykiatrisiin ja elimellisiin sairauksiin hoitoa tarjoava sairaala. Sairaalaan toteutetaan tilat HUSin ja Helsingin kaupungin psykiatriselle sairaalahoidolle, HUSin vaativalle neurologiselle kuntoutukselle ja puolelle Helsingin sairaalan osastoista. Lisäksi tulee tiloja sairaalatoimintoja tukeville poliklinikoille sekä opetukselle ja tutkimukselle.

Sairaalahanke rakennetaan vaiheittain vuosina 2022–2030. Destia vastaa infrarakentamisvaiheesta, joka ajoittuu vuosille 2022–2025. Destian infrarakentamisen erikoisosaaminen varmistaa suuren rakennushankkeen tehokkaan toteutuksen.

”Valitsimme kilpailutuksen perusteella Destian mukaan allianssiin ja luotamme heidän osaamiseensa, sillä olemme toteuttaneet heidän kanssaan myös Siltasairaalan ja Huslabin hankkeet. Destialta löytyy osaamista, asennetta ja sopiva kalusto haastavaan kaupunkirakentamiseen sairaalaympäristössä. Allianssissa on tärkeä voida luottaa kumppaneiden yhteistyötaitoihin ja kykyyn ratkaista yllättäviäkin ongelmia”, sanoo Laakson yhteissairaalan allianssin projektipäällikkö Ossi Inkilä, SRV.

”On hienoa päästä tekemään Laakson yhteissairaalan maanrakennusta ja pohjatöitä, sillä se on jälleen hieno esimerkki siitä, miten infra mahdollistaa sujuvan yhteiskunnan toiminnan. Vaikka rakennusaika on pitkä ja tuottaa ajoittaista haittaa alueella liikkuville, niin lopputuloksena sairaala saa paremmat tilat. Meillä Destiassa on erityistä osaamista ja kokemusta, jota toimivien sairaaloiden yhteydessä ja ahtaissa kaupunkiympäristöissä rakentaminen vaatii”, sanoo Pekka Ruuti, Maa- ja kalliopalvelut -liiketoimintaryhmän johtaja, Destia.

Maanpäällisten töiden valmistelu alkaa vuoden 2022 alkupuolella kunnallisteknisillä töillä. Varsinaiset maanpäälliset työt eli louhinta sekä maanrakennus- ja pohjatyöt on tarkoitus aloittaa keväällä 2022. Hankkeen aikana arvioidaan tehtävän 200 000–250 000 kuutiota louhintaa vaativia kaivantoja ja betonirakentamista. Destia rakentaa myös 180 metriä pitkän Auroranportin betonitunnelin, joka tulee olemaan sairaalan pääsisäänkäynti. Lisäksi Destia vastaa alue- ja kunnallisteknisistä töistä.

Olli Korhonen, projektijohtaja, Destia, sähköposti: olli.korhonen@destia.fi, puh: 050 401 6601
Destian viestintä: tiedotus@destia.fi

Destia on Suomen suurin infra-alan palveluyhtiö, joka suunnittelee, rakentaa ja ylläpitää yhteiskuntaa. Luomme kestävälle perustalle kaupunkirakentamisen innovaatioita ja älykkäitä infraratkaisuja, jotka mahdollistavat ihmisten, tavaroiden, palveluiden ja energian liikkumisen luontevana osana pohjoista elämää. Rakennamme huomisen infraa yli 1 600 destialaisen ainutlaatuisella infran tajulla. Vuonna 2020 yhtiön liikevaihto oli noin 565 miljoonaa euroa. Destia on osa kansainvälistä Colas-konsernia. www.destia.fi

Destian Liila-laskentalaite saapuu Lahteen9.12.2021 10:00:00 EET | Tiedote

Lahdessa otettiin marraskuussa käyttöön kaksi Destia Liila -laskentalaitetta, jotka laskevat Uudenmaankadun ja Pohjoisen Liipolankadun varrella ohikulkevat kävelijät ja pyöräilijät. Laitteiden avulla Lahden kaupunki voi seurata ja tilastoida käytetyn reitin suosion kehitystä sekä reaaliaikaista käyttöastetta ympäri vuorokauden. Näin liikkujista saatava tieto voi auttaa kaupunkia kehittämään pyörätieverkostoja.

Destia siirtyy rakentamisvaiheeseen Kalasatamasta Pasilaan -hankkeessa19.11.2021 08:32:00 EET | Tiedote

Kalasatamasta Pasilaan -hankkeen allianssit siirtyvät toteutusvaiheeseen 19.11.2021. Destian, Swecon ja WSP:n muodostama Sörkan Spora -allianssi rakentaa noin kolme kilometriä hankkeen 4,5 kilometrin raitiotiestä aina Sompasaaren kärjestä eli Nihdistä Hermannin rantatietä pitkin Haukilahdenkadun pohjoispuolelle asti. Reitin varrella uudistetaan samalla katuja, jalankulun ja pyöräilyn reittejä, viherympäristöä ja kunnallistekniikkaa. Rakennustyöt alkavat Hermannin rantatieltä tammikuussa 2022 ja tavoitteena on aloittaa raitiolinjan 13 liikenne vuonna 2024.

Destia parantaa raideyhteyksiä Oritkarin satamaan Oulussa10.11.2021 10:00:00 EET | Tiedote

Destia ja Väylävirasto ovat allekirjoittaneet sopimuksen Oritkarin kolmioraiteen tie-, silta- ja rataurakasta, jossa parannetaan raideliikenteen kulkuyhteyksiä Oritkarin satamaan Oulussa. Lisäksi Destia uusii Latokartanon sillan kolmioraiteen vaatiman tilan vuoksi ja lisää radan ylittävälle, vilkkaasti liikennöidylle Limingantielle kaistoja ja parantaa kaistajärjestelyjä sekä toteuttaa jalankulku- ja pyöräliikenteen väylän, baanan. Marraskuussa 2021 alkavan suunnittele ja toteuta (ST) -projektin kustannusarvio on noin 8 miljoonaa euroa ja sen arvioidaan valmistuvan marraskuussa 2023.

Destia järjestäytyy INFRA ry:hyn24.6.2021 12:00:00 EEST | Tiedote

Destia Oy on päättänyt järjestäytyä työmarkkina-asioissa INFRA ry:hyn, joka on luontevin työnantajajärjestö yksityiselle infra-alan toimijalle. Päätöksen seurauksena Destia Oy:n työnantajaliitto vaihtuu 1.1.2022, jonka seurauksena puolestaan työehtosopimukset tulevat muuttumaan Destia Oy:ssä vuoden 2022 alkupuoliskolla. Destian aikomus ei ole heikentää henkilöstön työsuhteiden ehtoja. Destia tulee jatkossakin huolehtimaan henkilöstölleen hyvät työehdot paikallisella sopimisella. Destia Oy on jo ennestään järjestäytynyt INFRA ry:hyn elinkeinopoliittisissa asioissa. Työmarkkina-asioissa Destia Oy on kuitenkin järjestäytynyt Palvelualojen työnantajat Palta ry:hyn. Siirtyminen myös työmarkkina-asioissa INFRA ry:hyn selkiyttää Destian järjestäytymistä ja antaa Destialle paremmat mahdollisuudet olla mukana kehittämässä rakennusalaa kokonaisvaltaisesti. Tämä muutos antaa Destialle rakennusalalla sen roolin, joka Suomen suurimmalle infra-alan yritykselle kuuluu. INFRA ry on Rakennusteollisuus